När den utvecklingen var klar började finjusteringar av mastfotens detaljer - och då kommer behovsanpassade justeringar in. Långskepp och handelsskepp utvecklades därför lite olika.
Det är ett stort arbete där seglets yta måste kombineras med mastfiskens storlek, material, eventuella järnband somr förstärkning, osv - och många prototyper måste ha byggts och analyserats innan det klickade fast hur stark mastfoten måste vara för att hålla...
Det är aom med Tutankamons kniv tillverkad av meteoritjärn. För att tillverka en kniv av meteoritjärn måste en del andra saker ha funnits, eller uppfunnits... Bland annat blåsbäljen, ässjan, kol, järnsmide samt de måste klara att nå upp till mycket höga twmperaturer efteraom detta järn innehåller en del andra svårarbetade metaller förutom järn. Smideshammaren måste uppfinnas samt de måste klara av dess härdning... Jag gissar att den utvecklingen tog några sekler...
Ser vi på vikingaskeppet och dess råsegel så vet jag inte om vikingarna uppfann råseglet eller inte, men rån måste ju anpassas till skeppets storlek, mastens höjd osv, det är många aspekter - och då har jag inte tagit med rep-stagens styrka och placering på skeppet för bästa utnyttjande av vindens kraft - och för att klara alla olika vindriktningar.
Allt måste ju passa till vikingaskeppets vikt (vilken var mycket låg jämfört med andra typer av skepp) då det var klinkbygd med tunna brädor. Det fanns säkert huvdratals olika saker som måste anpasas till varandra.
Innan allt utvecklats fanns det säkert många snedseglare längs våra kuster

Thomas