Sannolikhet då och nu

Här kan du diskutera vetenskapsteori
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Sannolikhet då och nu

Inlägg av anganatyr » 19 augusti 2017, 19:00

Går det verkligen idag att säga vad som var sannolikast under forntiden med våra moderna värderingar och moderna samhälle? Då var samhället och livets förutsättningar radikalt annorlunda från idag. Religionen var en annan faktor som vi inte vet allt om. Vilka värdegrunder utgick de ifrån? Går det verkligen att säga vad som var sannolikast och mest logiskt för dåtidens människor i vårt moderna samhälle?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sannolikhet då och nu

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2017, 00:34

Nä. En vetenskaplig sannolikhet kan bara bedömas med god ingångsdata. Som du säger saknar vi den, så att säga sannolikt betyder egentligen bara jag tycker...

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Sannolikhet då och nu

Inlägg av Ättelägg » 20 augusti 2017, 08:32

Eller? Vad gör att vi inte kan det, människan är sig lik genom tiderna, har samma psykologiska och fysiska behov, begränsningar och styrkor. Antropologi, etnologi och varför inte logik. Visst skulle pyramiderna i mellanamerika kunna vara resta av utomjordingar men sannolikheten att det är människan i den regionen då som står bakom ser nog jag som större än det förstnämnda.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sannolikhet då och nu

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2017, 11:55

Ättelägg skrev:. Visst skulle pyramiderna i mellanamerika kunna vara resta av utomjordingar men sannolikheten att det är människan i den regionen då som står bakom ser nog jag som större än det förstnämnda.
Men den bedömningen gör vi ju utifrån vår kunskap, inte från forntidsmänniskans!

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Sannolikhet då och nu

Inlägg av Ättelägg » 1 september 2017, 18:40

Vi trampar runt i svårigheter här. Att bedöma andra människors förhållande till sannolikhet i ett perspektiv av forntid, eller mer nutida, andra synsätt blir svårt. Betänker man gud blir inte en berättelse om helgondåd inte osannolik då gud rår. Men å andra sidan kan vi betänka en slav under 900-talet som får för sig att sparka sin ägare mellan bena skulle nog kunna med relativt stor säkerhet säga att sannolikt kommer detta inte att leda till något gott för mig i termer av straff. Nå, så allt beror på vad man menar med sannolikhet då och nu. Om jag förstår tråden rätt är tanken om vi kan använda sannolikhet till att förstå utveckling då. Ja säger jag utifrån källäge och att inte människan i det stora är så mycket annorlunda då och nu. Vi kan lägga in variabler som tro och kultur här men utvecklingen går att se och bildar tämligen logiska mönster på gruppnivå. Går vi till individnivå blir det svårare då vi får ta till förklaringar som kulturella, religiösa aspekter eller helt enkelt, männskan är galen.

Skriv svar