Re: Tolkande (post-processuell) arkeologi
Postat: 8 december 2015, 16:20
Även jag instämmer.
Direkta, okonstlade, primära tolkningar är väl nästan aldrig fel.
Mer avancerade, fantasifulla, långsökta, märkvärdiga, obevisbara, utmanande är väl heller inte fel men under förutsättning att:
1/ när de presenteras så sker det under ett specifikt tolkningsavsnitt (eget kapitel, egen faktaruta eller liknande) så att en läsare lätt kan särskilja det som generellt sett kan betraktas som objektiviteter från det som rent allmänt kan anses vara subjektiviteter
2/ konkurrensnivån mellan dessa tolkningar och mer grundläggande arkeologi är låg (konkurrensnivån när det gäller fokus, mål, resurs, tid med mera)
Förresten, här två exempel till från ungefär samma skola får man förmoda:
"Uppträdandet med vapen kan ges en särskild innebörd. Vapnet var generellt ett manligt attribut och användes i rituell krigföring" (http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf)
"Huvudbonaden kan då ses som något som existerar före genusidentiteten, precis
som Butler menar att vi själva inte skapar våra identiteter, utan att de redan existerar och
enbart citeras av oss" (http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec ... 326524.pdf)
Direkta, okonstlade, primära tolkningar är väl nästan aldrig fel.
Mer avancerade, fantasifulla, långsökta, märkvärdiga, obevisbara, utmanande är väl heller inte fel men under förutsättning att:
1/ när de presenteras så sker det under ett specifikt tolkningsavsnitt (eget kapitel, egen faktaruta eller liknande) så att en läsare lätt kan särskilja det som generellt sett kan betraktas som objektiviteter från det som rent allmänt kan anses vara subjektiviteter
2/ konkurrensnivån mellan dessa tolkningar och mer grundläggande arkeologi är låg (konkurrensnivån när det gäller fokus, mål, resurs, tid med mera)
Förresten, här två exempel till från ungefär samma skola får man förmoda:
"Uppträdandet med vapen kan ges en särskild innebörd. Vapnet var generellt ett manligt attribut och användes i rituell krigföring" (http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf)
"Huvudbonaden kan då ses som något som existerar före genusidentiteten, precis
som Butler menar att vi själva inte skapar våra identiteter, utan att de redan existerar och
enbart citeras av oss" (http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec ... 326524.pdf)