Eld, ved och vedåtgång

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 27 december 2015, 22:35

Carl Thomas skrev:Jancro,


Som du läst har det framförts att en eld bara för ut 3,5-4 kubikmeter luft per timme - och att min uppgift om 500 kubikmeter är fel. En kalkylmodell bevisar alltså detta. Resultatet är ju ett resultat av det man matat in - och när man inte förstår matar man in de siffror som man själv anser är riktiga...grunduppfattningen är alltså fel och man söker siffror som bekräftar det man själv redan tror på. Wurner räknar på det - vilket jagvser fram emot.
Vad vi angett är vilken luftmängd elden kräver för att förbränna veden. Det med hänvisningar till källor och nu också med Wurners beräkningar. Det är alltså ett minimivärde för fulltsändig förbränning. Nu vet vi att fullständig förbränning sällan blir fallet, varför förbränningen faktiskt kan fortgå med mindre luft. Det faktiska utflödet är en annan sak och nästa steg att ta. Wurner får räkna lite på allmänna gaslagen. Redan som16-åring var jag allergisk mot mol-beräkningar... Sen får vi ta hänsyn till andra faktorer. Men vi tar det ett steg i taget. Tills nu vet vi att 4 m3 luft är nog för att förbränna 1 kg ved.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 28 december 2015, 01:52

Yngwe, försök inte ens att slingra dig genom att påstå att dina uppgifter är desamma som Wurners, alltså att elden på molekylnivå kräver 3,9 kubikmeter luft (syret i denna luft) för att den kemiska processen skall fungera. Under denna nivå kallas för kolning.

Vad du och jag diskuterat under 7 år är enbart utgående varmluft/rök ur ett rum med eldstad och att detta skapar ett undertryck i rummet,och att undertrycket, genom naturlagar, kompenseras genom att kall luft sugs in i rummet utifrån. Något annat har vi inte diskuterat. Punkt.

Vem som helst kan kontrollera detta genom att läsa vad du skrivit i dina inlägg - i denna tråd - och andra trådar. Stå för vad du skrivit under 7 års diakussioner.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 28 december 2015, 02:28

Thomas

Ny är du vilse i Jämtlands skogar. 18/12 kl 15:08 skrev jag, på sidan 10 inlägg 4 i denna tråd.
Yngwe skrev:Om lufttillförsel.

Flera källo, t.ex. Novator.se skriver att för att förbränna 1 kg ved behövs ca 3,5 m3 luft. Vi kan då sätta upp en modell.......
Det är ordagrant med stavfel och allt!!! Och mycket väl överensstämmande med vad Wurner räknade fram för en fullständig förbränning av glukos.

Det står inte i strid med något jag tidigare sagt i denna långa diskussion. Så istället för att haka upp dig på det du uppenbarligen missat, så kan det vara bra att redogöra varifrån siffran 500 m3 / timme kommer ifrån. För antingen har jag helt missa det eller så är det ett ostyrkt påstående.som du gång på gång upprepar och som verkar vara grunden för hela ditt antagande. Var kommer siffran ifrån? Och hur stor är en normalstor eld?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 28 december 2015, 05:59

Yngwe,

Utgångspunkten för vår diskussion har hela tiden varit en öppen eld i ett rum med rököppning i taket och den luftcirkulation den öppna elden skapar. Ingenting annat.

Den 26 december skrev du detta i denna tråd:

"Du säger att en öppen eld skapar en mycket stor luftgenomströmining som gör att rummet ideligen fylls med kalluft. Du talar om 500 m3 per timme för en normalstor eld. Jag säger att ett kg ved gör åt 3,5 - 4 m3 i rent syrebehov. Kan du då redovisa varifrån siffran 500 m3 kommer ifrån och kan du redovisa varför min uppgift på 3,5 - 4 m3 inte kan vara riktig? Därifrån kan vi sakligt gå vidare...."

Det du skriver ligger ju helt i linje med vad vi diskuterat under 7 år.

Men, nu har du alltså ändrat dig efter det att Wurner publicerade sin uträkning?

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 28 december 2015, 10:36

Ja jag anpassar siffran efter Wurners uträkning för att inte det ska bli en debatt om tiondelar. Wurners förenklade beräkning säger alltså i stort sett samma sak som Novator.se vars siffra jag använde.
Och det är klart att det rör sig om den mängd luft elden behöver för att förbränna veden.

Din siffra om 500 m3 dyker såvitt jag vet upp i ett inlägg från sep 2011, då utan närmare förklaring, och förklaringen kommer inte någon gång senare heller. Jag har gått igenom alla inlägg både här och på AF och ingenstans redovisas hur du kommit fram till siffran 500 m3/h.

Vi har då en siffra som är väl redovisad, elden behöver 3,5 - 4 m3 luft för att få det syre förbränningen behöver.
De 500 m3 du talar om handlar alltså inte om eldens behov utan måste bero på något annat. Ska vi komma vidare får vi ta reda på vad siffran egentligen avser.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Wurner » 28 december 2015, 23:21

Volymen av en gas är proportionerlig mot den absoluta temperaturen (vilket vi mäter med grader Kelvin). Förbränningsreaktionen av ett kilo glukos ger 15600 kJ. Om ALL denna energi tas upp av luft (mycket kommer så klart tas upp av fast materia: golv, marken, väggar..) är det tillräckligt för att öka luftvolymen med ca. 45 kubikmeter. Jag kan redogöra för uträkningar vid ett senare tillfälle om någon är intresserad, det är lite krångligt att skriva på mobilen.

Tror hur som helst inte att siffrorna jag kommer fram till kan vara till så stor hjälp för att avgöra knäckfrågorna i diskussionen. Luften i rummet där man eldar expanderar betydligt och det blir ett nettoflöde av luft ut, det är ungefär allt jag kan bidra med.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 30 december 2015, 15:57

Tack Wurner!

Mycket intressant! :)

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 3 januari 2016, 17:07

Ett litet faktainpass från den fältarkeologiska horisonten:
De förhistoriska eldanläggningar som grävts fram som har någon form av skorstensaktig konstruktion kan lätt sammanfattas som järnframställningsugnar. Vi saknar helt belägg av (bevarade) skorstenskonstruktioner i förhistoriska byggnader i skandinavien.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 3 januari 2016, 17:27

Yngwe skrev: Väldigt intressant med lerblocken. Finns där ett tydligt samband med att husen ökar i storlek?.
Sambandet är tidsmässigt, inte nödvändigtvis platsmässigt. Vi ser överlag att husen ökar i storlek under bronsålden. Vi börjar även hitta lerblock. Om det är en slump eller ett samband vet jag inte men jag väljer att se det som ett samband.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 3 januari 2016, 19:28

Lerblock med "mönster" som en del av eldstaden (som i inlägget om Danska lerblock) tycker jag verkar vara en trolig förklaring på deras existens.

Mönstret skulle då kunna förklaras med att spill av vatten osv rann tillbaka ned i eldstaden - och inte mot personen invid eldstaden. En annan förklaring kan vara att även på järnålderns kanske man offrade till eldstaden, det har jag själv varit med om och tillämpat aom tradition. När man tar te- eller kaffepannan häller man alltid en "slatt" i eldstaden innan man serverar kaffet, slatten är alltså offret till eldstaden.

Hus har naturligtvis en utvecklingskedja och deras storlek har ökat med åren. Jag tror att eldstaden och kunskapen om luftcirkulationen har medgett allt större hus - och att den kunskapen ledde till indelning i rum med dragtäta mellanväggar, alltså långhus.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar