Eld, ved och vedåtgång

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Opager » 8 juni 2015, 22:19

Tack jancro. Intressant!

Neil Oliver testar i serien "Vkings" från BBC att sova en natt i ett Bronsålderhus i Danmark i februari, vilket inte var obekvämt under och på mängder av skinnfällar.

På något sätt löstes problemet under forntiden och kanske kan det bero på större tolerans av köld då än under våra moderna villkor.

Kanske sov man "skaföttes" som vi säger här i Skåne?

Vinterkylan har haft olika dimensioner i beroende på var boplatserna har legat.

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 8 juni 2015, 22:48

Högre köldtolerans kan du glömma, jag bodde i fjällen under 20 år med Samer som frös lika mycket, eller lika litet, som jag.

Med rätt sovutrustning är kylan inga problem.

Samer sov i en "Rakkas" (sovtält) som gav privatliv och påverkade temperaturen positivt. Detta alltså inne i en tält- eller torvkåta. Tänk dig ett enmanstält i ryggåstält som bars upp av en lina som man knöt fast i kåtans väggar. Varje familjemedlem hade sin rakkas, eller delade rakkas med mamma eller ett syskon.

Eldade man tång bodde man vid kusten och då eldade man även drivved. Torv går bra att elda liksom torra ko-kakor, mm. Kan använde det bränsle som fanns att tillgå.

Hur vet vi att Skåne saknade ved under järnåldern?

Thomas
Historia är färskvara.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Opager » 8 juni 2015, 22:57

Köldtoleransen gissar jag har varit högre förr Carl Thomas. Det är stor skillnad på vintern med 15-20 grader varmare på vintern hos oss i Skåne än hos er.

Slättbyggderna i Skåne har inte haft skoga, under järnåldern men frågan är om åsarna eller risbyggderna har levereat "bränne" till slätten?

Leif har nog samma fråga om skillnader mellan slätter och högre områden i Halland.

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 8 juni 2015, 23:29

Vad är då "köldtolerans" för någonting?

Om den var "högre förr" måste vara personligt förvärvad erfarenhetsmässigt. Om man för 1000 år sedan hade en hög köldtålighet skulle även vi ha detta idag. Genetiska förändringar tar tid.

Arktiska folk har samma köldtolerans som vi.

Fet mat hjälper till att hålla värmen. Att man är avslappad och inte "bryr sig om kylan" hjälper, bra kläder, bra ventilation i kläderna samt mycket luft i kläderna hjälper mot kyla. En bra regel är att hålla sig: torr, varm och mätt. Då klarar man det mesta.ä

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2015, 00:33

Men vi har faktiskt en genetiskt betingad köldtolerans, om än möjligen tillbakatryckt. Hos små barn är den dock i full funktion. Det handlar om brunt fett som omvandlar lagrad energi till värme. Studier pågår på hur brunt fett kan fungera hos vuxna, bl.a. med långtidsstudier av folk som utsätter sig för långvarig kyla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 01:37

Yngwe, jag fryser mer i början på vintern än i slutet på vintern - och det gör du också, eller hur?

Vi vänjer oss alltså vid kyla - till viss del. Det ingår i att vara människa, vi anpassar oss. vi finns på både kalla och varma platser över hela jorden. Troligen sitter det ökenmänniskor någonstans och pustar i värmen och säger att deras förfäder tålde mycket varmare klimat än detta... :)

När man bor ute i naturen anpassar man sig till naturen, gör man inte det klarar man inte att leva där. Man lever av naturen, eldar det material som finns, äter det som finns, osv. Man kan inte gömma sig. Är det kallt anpassar man sig efter det med mer kläder, eldar lite mer, är utomhus mindre tid - och äter det man samlade på sig när det var varmare ute. Man visste ju att vintern skulle komma som vanligt. Så har vi alltid levt - och vi lever så än idag. För visst är du ute mer på sommaren än på vintern?

Vi bor i ett av världens skogstätaste länder och halva vårt land är faktiskt Taiga, alltså, vi lever delvis i ett arktiskt klimat - eller på gränsen till det. vi har bott här lång tid - och anpassat oss till klimatet. Samtidigt flyttar folk från varmare klimat hit - oxh jag har inte hört att någon har frusit ihjäl här i sitt normala liv.

Angående spädbarn så har de många saker för sig som växer bort när de blir vuxna. De behöver alla fördelar som finns för att överleva.

Brunt fett är, om jag minns rätt, det skadliga fett som lagras i kroppen - och som vi förbränner när vi behöver mer energi, t.ex. Nör kroppen behöver mer värme. Det är alltså kngen tillfällighet att vikingar åt mycket fläsk - eller att Inuiter åt mycket späck. Det ör ett sätt att bygga upp ett lager av fett som man behöver till vintern... Våra fördäder tålde alltså inte kyla böttre än vi - men de levde ett annat liv och de förstod orsak och verkan och åt rätt mat.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 9 juni 2015, 08:50

Carl Thomas skrev: Självklart staplade man sin ved och det är som du säger att man kan stapla veden så att sidorna blir hyggligt täta - men tak måste finnas som skyddar veden uppifrån. Fyra stolpar som bär upp ett tak kan mycket väl vara ett sådant skydd. Folk som använder ved till bränsle blir experter på att hantera ved i alla dess former, från rot till uppeldning så att man får ut mesta möjliga värme till minsta möjliga arbete.
Taket är riktigt viktigt. Men man kan lägga de översta lagren med ved så att de bildar ett tak med avrinning. Eller så kan man ta exempelvis näversjok. Jag menar alltså att det inte är speciellt svårt att skapa en stapel som är tillräckligt tät även uppåt utan att behöva annat tak än sådant man ändå tänker elda. Varför tror jag det? Jo jag gör det själv när andan faller på.
Carl Thomas skrev: Jag vill t.ex, veta mer om hur veduttaget påverkade miljön runt gårdar och byar - och så småningom städer. Var det vedhanteringen som tvingade fram vägar kring våra städer?
Finner vi spår av aska som gödning på äldre åkrar?
En väg att närma sig detta är genom att systematiskt sammanställa vedanatomianalyser från gårdar och bosättningar. Det bör den vägen gå att se förändringar i vedanvändningen över tid på enstaka långlivade lokaler men även regionalt. Nu arbetar tyvärr arkelogin på tok för lite med att sammanställa den kunskap som finns, systemet är uppbygt på en strävan efter ny kunskap. Det där med att stanna upp och undersöka vad vi verkligen vet för att låta det ligga som grund för framtida prioriteringar och satsningar är ovanligt. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om vi redan sitter på svaret till din fråga men inte ser det pga att berget av kunskap är för oorganiserat och oöverskådligt.

Det finns relativt ofta åtminstone kol i äldre åkrar. Detta brukar dock oftare kopplas till röjningsbränning än till gödning. Gödningen brukar snarare indirekt diskuteras utifrån förekomst av ogräs i makroanalyserna.
Carl Thomas skrev: Hur förändrades livet när kakelugnen kom - och ljuset från elden inte längre fanns, hur fick man då ljus i rummet? Ökade antalet husbränder då? Ämnet ved och eld är mycket stort.
Det vart nog mörkt. Men jag funderar på om inte det till viss del sammanfaller med att valfångsten ökar i omfattning och att syftet skiftar så att tran blir det absolut viktigaste. Enligt uppslagsordet valfångst på wikipedia har vi kommersiell valfångst från den senare delen av medeltid och frammåt. Tidsmässigt tycker jag det stämmer med införandet av slutna eldstäder vilka successivt utvecklades till de smarta konstruktioner kakelugnar utgör.
Senast redigerad av 1 Leif, redigerad totalt 9 gånger.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 9 juni 2015, 08:54

Köldtolerans. Funderar lite på om vår moderna extremhygien påverkar vår köldtålighet. Detta ständiga borttvagande av kroppens utsöndrade fetter är en förändring mot tidigare generationers liv.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 9 juni 2015, 08:58

Carl Thomas skrev:Fyrastolpahus låter Intressant Leif. Vedhantering ger mycket böös (avfall) och sådant bör då finnas i stora mängder i och intill sådana hus.
Det vi finner brukar vara fyra stolphål. Allt skräp och organiskt avfall som inte hamnat syrefattigt eller förkolnat har åter blivit humus. Så i normalfallet saknas övriga spår som kan ge en ingång till tolkning.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Opager » 9 juni 2015, 09:26

Med köldtålighet tänker jag på att man inte förväntade sig 20 grader varm inomhus utan klarade kanske 10 graders värme men anpassade sig med kläder och skinnfällar, Det var kanske viktigare att stänga ute fukten och vinden än att elda husen varma till de temperaturer vi har idag?

Bara en gissning från min sida.

Opager

Skriv svar