Eld, ved och vedåtgång

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Jerrark » 9 november 2015, 11:37

Även i delar av dagens moderna samhälle så är veden viktig, det vittnar bl a bloggerskan Jonna Jinton om. Hon lämnade Göteborg för en vedeldad stuga i Norrland och hon återkommer ofta till hur viktig veden är. Uppe i norr tycks t o m en rejäl vedhög vara något av en statussymbol.
Varje gång jag går in till vedboden nu så blir jag glad! Som jag även sa i dokumentären så känns det som jag har vedboden full med guld. Det ger en känsla av rikedom, på ett märkligt sätt. Men det är lite så här uppe i byarna. Om man vill visa att man har det bra ställt då är det inte snyggast bil på parkeringen som gäller. Det är största vedhögen på gården. En bonus om den är klar före alla andra också, tidigt på våren. Det ni! Då är man kung över nejderna.
Påminner lite om de hus fulla med rotfrukten Jams som visar att man är arbetsam och har det gott ställt på vissa öar i Melanesien.

http://jonnajinton.se/en-vinter-att-se-fram-emot/

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Jerrark » 9 november 2015, 11:57

Leif skrev:
Det finns relativt ofta åtminstone kol i äldre åkrar. Detta brukar dock oftare kopplas till röjningsbränning än till gödning. Gödningen brukar snarare indirekt diskuteras utifrån förekomst av ogräs i makroanalyserna.
I Sydamerika (främst Brasilien) har studierna av så kallad "terra preta", d vs jord berikad med träkol och organiskt avfall blivit en hel vetenskap. Dessa jordar har gjort att man förstått att Amazonas varit mer tättbefolkat och med en större grad av intensivt jordbruk och markbearbetning än man tidigare förstått. Utbredelsen av "terra preta" har också lett till upptäckten av flera tidigare okända bosättningar.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 9 november 2015, 13:14

Jerrark skrev:Även i delar av dagens moderna samhälle så är veden viktig, det vittnar bl a bloggerskan Jonna Jinton om. Hon lämnade Göteborg för en vedeldad stuga i Norrland och hon återkommer ofta till hur viktig veden är. Uppe i norr tycks t o m en rejäl vedhög vara något av en statussymbol.
Varje gång jag går in till vedboden nu så blir jag glad! Som jag även sa i dokumentären så känns det som jag har vedboden full med guld. Det ger en känsla av rikedom, på ett märkligt sätt. Men det är lite så här uppe i byarna. Om man vill visa att man har det bra ställt då är det inte snyggast bil på parkeringen som gäller. Det är största vedhögen på gården. En bonus om den är klar före alla andra också, tidigt på våren. Det ni! Då är man kung över nejderna.
Påminner lite om de hus fulla med rotfrukten Jams som visar att man är arbetsam och har det gott ställt på vissa öar i Melanesien.

http://jonnajinton.se/en-vinter-att-se-fram-emot/
Uppvuxen på landet så vet man ju att även längre söderut så hade man i många gårdar långt mycket mer ved än vad man kunde tänkas behöva ens i värsta fall. Det har säkert med status att göra, men som amatörpsykologisk analytiker så misstänker jag även att det kan vara så att veden har man till skillnad mot grödorna närmast full kontroll över och det skapar en känsla av "det vi kan rå¨över ska vi göra så gott det nånsin går, det ska inte falla på det"

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Wurner » 9 november 2015, 14:17

Angående acklimatisering till kyla, här är en artikel från NASA som sammanfattar forskningsläget (som det var 1989).
Acclimatization to Cold in Humans skrev:Nomadic Lapps, reindeer herders or hunters, who spend most of their life outdoors or in poorly
heated quarters, were found to have metabolic rates during a cold night that were approximately 25%
lower than those of control subjects (members of the research team) (Zeisberger and Briick, 1976). The
most striking difference between the two groups, however, was the ability of the Lapps to sleep restfully
for much of the night exposed to cold and to do so without marked shivering.
[...]
Members of the primitive Australian tribe, who are also called Stone Age people (Folk, 1974), customarily
sleep unclothed on the ground, even when the ambient temperature falls below freezing. Their total heat
production, measured during cold exposure, is the lowest of the Caucasians and other ethnic groups
examined (fig. 9) and they tolerate moderate hypothermia fairly well.
Har inte läst hela men det verkar absolut vara möjligt för människor att acklimatiseras. Jag har dessutom hört en anekdot om forskare som vistats i kall miljö under längre tid och vid hemkomsten var tvugna att gå och lägga sig på balkongen för att kunna sova, det gick inte att göra i rumstemperatur.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 9 november 2015, 21:52

Visst vänjer man sig vid kyla, du fryser mer på förvintern an vad du fryser i slutet på vintern, eller hur?

Men, 25% skillnad mellan Samer och teamet....då måste teamet vara mycket bortklemade enligt min uppfattning. Det handlar mer om teknik och val av kläder, att veta var och hur man skall hålla sig varm - samt inte minst om inställningen till kyla.

Jag frös rejält i början när jag bodde i fjällen. Jag frös fram till en äldre Same förklarade för mig att jag frös med hjärnan. Först förstod jag inte, men efter ett tag förstod jag att om jag inte brydde kig om att det var kallt - så frös jag inte - och det stämmer. Efter det frös jag mycket sällan. Kämpar man emot kylan och tänker på kylan fryser man jämt.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 9 november 2015, 21:57

Jag tror att majoriteten av de som värmer huset med ved vill ha minst två årsförråd med ved hemma, torrt och klart för eldning. Har man det känner man sig trygg.

Thomas
Historia är färskvara.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av History freak » 12 november 2015, 03:13

Jag kommer ihåg att när jag var grabb och var inne i mina morföräldrars ladugård bland djuren så var det överraskande varmt. Detta utan uppvärmning.

Jag vill nog påstå att de är väl belagt att långhusen under forntiden var delade i en fähusdel och en del för människorna. Lukten från djuren blev man van vid. Naturligtvis måste man också elda för att få en dräglig temperatur. Jag är övertygad om att man frös lika mycket i forntiden som nu. Som det sagts tidigare vänjer vi oss också vid kylan och fryser mindre när vi vant oss. Attityden till kyla kan nog också inverka.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 12 november 2015, 15:11

Det där med djur inne i en fähusdel är fortfarande rätt tveksamt. Ja det förekom, men hur vanligt var det? Och vilka djur var det som stallades? Sjuka? Extra värdefulla offer eller avelsdjur? Högdräktoga djur? Vi har enstaka exempel på innebrända djur från danmark och vi har ett antal hus med tydlig stalldel, men för varje hus med stalldel så har vi minst dubbelst så många utan (och det bara bland de som gått att rumsindela).
I såväl min avhandling Landskapsutnyttjande bete och odling, som Lennart Carlies avhandling Bebyggelsens mångfald ifrågasätts stallningens omfattning, dock utifrån lite olika perspektiv.

Så värmen i de förhistoriska husen kom från något annat än kor, grisar och får. Det är min bestämda uppfattning.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 12 november 2015, 16:53

Min uppfattning är densamma Leif. Fukt i ett bostadshus är negativt. Boskap avger fukt genom sin andedräkt och genom urin i stora mängder. Forntida fähus ruttnade inifrån från just denna fukt.

Att det förekommit ser jag mest som udda företeelser och kanske som experiment. Jqg kan även tänka mig att man i en del fall tagit in boskap i bostadshus när veden tagit slut för att få extra värme, helt enkelt för att överleva...

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 12 november 2015, 19:37

Intressant.. Ända sen jag läste i nån artikel om att vid fä-delens utgång av huset har man haft grovkök där man berett kanske mjölkprodukter, öl och dylikt så har jag undrat hur man tänkt då då dynga och smutsiga djur ska passera genom detta... Även om man inte kände toll baciller tvivlar jag på att de skulle uppskatta dyng-smak på vare sig ost eller öl....

Skriv svar