Västgötaskolan

Här kan du diskutera vetenskapsteori
MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 17 maj 2016, 09:54

Västgötaskolan

Är det ok att idag använda sig av begreppet?

Är begreppet pejorativt eller accepterar man begreppet i största allmänhet och i de flesta läger?

Finns det någon bra allmänt vedertagen definition som håller över tid och rum?

Jag söker egentligen efter två saker.

1/ En lista med centrala typiskt västgötaskolsfärgade antaganden/hypoteser/teorier/uppfattningar/åsikter. När denna finns kan man ju själv försöka dra en slutsats om vad som skulle kunna vara rimligt/orimligt, möjligt/omöjligt, tänkbart/otänkbart, bevisat/motbevisat/obevisat och så vidare. Jag skulle gärna vilja se en lista och då inte bara en lista med alla eventuella klokheter eller bara alla eventuella stolligheter. Och inte bara nutida utan både dåtida och nutida.

2/ En lista med mer viktiga representanter.
Vilka är personerna?
Namn, geografiskt anknytning, kön, ålder, utbidlning, yrke, fritidsintressen, politiskt/religiöst aktivitet?
(Det sistnämnda kan ju vara väldigt känsligt kanske till och med oetiskt att efterfråga/undersöka men detta kan man väl göra på egen hand i så fall och främst då när det gäller personer som numera inte lever eller som öppet stått/står för sina olika åskådningar)

Den lilla lista jag har över möjliga representanter är just nu:
Holger Bengtsson
Carl Otto Fast
Jan Guillou
John Hamilton
Ulla Hamilton
Mac Key
Verner Lindblom
Leon Rhodin
Jan Skoglöw
Dag Stålsjö
Finns fler amatörer?

Kanske kan man till och med addera Dick Harrison till listan?
Andra mer akademiskt skolade personer?
Senast redigerad av 1 MrB, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Yngwe » 17 maj 2016, 10:25

Men visst måste det vara ok att använda begreppet, det är ju en realitet. Sen har jag svårt att se varför Guillou ska tillhöra den, och Dick Harrissons roll i detta förstår jag inte alls

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 17 maj 2016, 10:47

Yngwe skrev:Men visst måste det vara ok att använda begreppet, det är ju en realitet. Sen har jag svårt att se varför Guillou ska tillhöra den, och Dick Harrissons roll i detta förstår jag inte alls
Nej detta är nog dels en högst personlig reflektion dels vet jag faktiskt inte riktigt om de verkligen ens ska nämnas i samma andetag. Jag försökte vara försiktig och skrev möjliga representanter.
Jag är nog också tveksam men tog med dem i och med att vissa nog skulle placera dem på listan. Jag såg också nyss om Guillous "I Arns fotspår" (youtube) och fick nog ännu mer av samma känsla framför allt i några scener men inte rakt igenom hela programmet är bäst att tillägga.
Dick verkar vara väldigt fokuserad på Birger Jarl, 1100-/1200-talet när det gäller riksbildningen, jag tycker nog kanske till och med han verkar vara låst i frågan om riksbildningen. Att riket börjar med Birger Jarl är väl en av VGS:s ståndpunkter så jag tog också med honom på listan men med ett frågetecken.
Själv förmår jag inte ta ett beslut om det började i Mälardalen under sen järnålder eller tidig medeltid eller i Götaland under tidig medeltid. Eller varför inte på annan plats eller annan tidsperiod.
Varför vill du inte se Guillou eller Harrison på listan? Du får gärna komma med dina synpunkter så kanske mina egna fastlåsheter kan få sig en sönderskakning. :)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Yngwe » 17 maj 2016, 12:48

Guillo är ju i huvudsak skönlitterärt, om än med en ganska omfattande research bakom...

Harrison uppfattar jag mer som en mer sammanfattande typ, som redogör för ett bredare forskningsläge i ett behändigt format. Kort och gott ganska profillös, vilket jag tror är ett fullt medvetet val. Som jag ser det tolkar han inte i sådan grad att han dras åt någon skolbildning.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 17 maj 2016, 15:02

Det finns verkligen ingen Västgötaskola inom det akademiska. Sveaskolan är tydligare med personer som tror på ett rike med bas i Mälardalen redan under järnåldern, som sedan expanderar åt alla väderstreck. En dominans från Götalandskapen under tidig medeltid är egentligen inte speciellt omdebatterat just nu. Inom akademin kan du titta på vad Sten Tesch (Sigtuna Museum) har skrivit. Jag har för mig att han har spekulerat i att Sigtuna anlagts av Västgötar och att Segersäll hade sitt ursprung där. Att jämföra honom med arga lokala amatörer från 80-talet känns dock helt fel.
Lars Bägerfeldt (Stockholmare) är en akademiker som du kan läsa för att få ett "Götaperspektiv". Kanske även Ingemar Nordegren som skriver om Göterna/Goterna (Goterkällan) kan vara av intresse.

http://www.fnf.nu/_filer/bagerfeldt/23% ... taland.pdf

http://www.academia.edu/1623979/Goterk% ... ten_5th_ed



Det är oerhört få akademiker som vågar spekulera i en eventuell riksbildning före år 1000. De flesta verkar tro att det under vikingatiden bildades ett rike bestående av både Svear och Götar.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Ättelägg » 17 maj 2016, 15:17

Men vad hävdar Västgötaskolan idag?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 17 maj 2016, 15:33

Det är väl också så att själva konventionen att man på något sätt skulle ha en användning av att tänka i godtyckliga ethnosgrupperingar av det slaget inte längre är självklar. Först måste man dessutom konstatera vad svear och götar har för betydelse i olika skikt i tid och rum. Det ingen som lyckats göra det.
Då blir det lite väl ointressant för den seriösa forskningen. Det blir mer intressant att diskutera generella grupperingar och skikt i olika regioner i Skandinavien utan stamnamn till dess de om någonsin kan påvisas ha en koppling till en särskild egenhet. Frågan är om inte motsägelsefulla gruppnamn bara ställer till det för forskningen och gör att det blir svårare att läsa ut interregionala sammanhang?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 17 maj 2016, 15:53

Carl Otto Fasth och Werner Lindblom lever inte. Det finns ingen Västgötaskola som jag ser det. Den fyllde sitt syfte för att ställa om, en i långa stycken överspekulativ beskrivning av vår riksbildning. Är det någon skola som Sveaskoliter borde adressera, så är det Danskskolan. Denna beskriver Sveriges riksbildning som underordnad och initierad från Danmark. Ingen akademiker hävdar idag att Västra Sverige (Götar) och Östra Sverige (Svear) är någon form av enhet före vikingatiden. Eventuelle diskussioner rör främst om det kan ha funnits ett Göta/Svearike redan under vikingatiden eller om all diskussion kring detta skall utgå från 1000-talet och framåt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 17 maj 2016, 16:03

Det är inte fler än en handfull som ens vågar göra en sådan distinktion Valdemar.
De flesta vägrar på goda grunder att definiera vilka svearna var.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Carl Thomas » 17 maj 2016, 16:24

Västgötaskolan fyllde absolut sitt syfte på 80 talet - men jag tror inte ens att den existerar idag.
Kvar finns möjligen en Götalandshypotes.

Sveaskolan tror jag inte heller existerar idag, möjligtvis finns det en Sveahypotes.

Historieforskningen har kommit mycket långt sedan 80 talet. Majoriteten av våra källor är idag tillgängliga på Internet och alla har tillgång till dem och kan studera dem. De flesta utländska källor har översättningar. Det är alltså inga svårigheter att studera källorna idag. Problemet är att hitta dem. Det är därför vi bygger upp ett register över historiska källor på SAF. (Del 2 är på gång, den omfattar tiden år 1 - 500 E.Kr)

Jag tror att vi skall byta benämningen "skolor" mot "hypoteser" när vi diskuterar dagens syn på vår historia.

Diskuterar vi den äldre historiesynen (> 1980 talet) kan vi använda benämningen "skolor" för att särskilja synsätt.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar