Västgötaskolan

Här kan du diskutera vetenskapsteori
sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Västgötaskolan

Inlägg av sweon » 17 maj 2016, 19:19

Götalandshypotesen
http://snowrollersden.blogspot.se/2014/ ... e-sen.html
Termen Götalandshypotesen myntades av historikern och läraren Verner Lindblom 1982 som ett svar på den nedsättande beteckningen hans meningsmotståndare hade gett alla som kritiserade den då officiella historiesynen, Västgötaskolan. Den har inofficiellt kommit att användas om den tanke som sen dess har dominerat många forskares syn på Sveriges allra tidigaste historia, den att Sverige grundades från väster och utvecklades åt öster. Alltså inte tvärtom som många historiker velat göra gällande. Det är ett konstaterat faktum att den styrande makten i det som då kallades Sverige inte började göra Östersjön och dess kuster till sitt intresseområde förrän dansken tog över Kattegatt på 1200-talet.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 17 maj 2016, 22:13

Carl Thomas skrev:Västgötaskolan fyllde absolut sitt syfte på 80 talet.
Får starkt känslan att 90-talet också måste inkluderas. Så kanske en period 1930-2000 grovt sett.
Ett exempel på en väldigt partiskt studentuppsats från 1997 är: http://www.historieforum.se/PDF/TOLKNINGSReTT.pdf
Lars Lindblad, författaren till uppsatsen, måste nog även han adderas till listan.
Vore lite intressant att få veta vad Lars gör idag.
Aktiv arkeolog?
En lite mer mittenhållning idag?

En aktiv på "den andra sidan" om man får uttrycka sig så. Lite väl mycket åt det andra hållet (val av ord, meningsuppbyggnader och så vidare, men jag köper nog absolut det mesta när det gäller ramarna och de grova dragen inuti) är JBLD Strömberg (https://jbldstromberg.wordpress.com/201 ... otaskolan/). Han listar upp en lång rad västgötaskolsrelaterade arbeten under perioden cirka 1790-2000. Intressant läsning, lite för mycket åt ett håll då och då, men jag har nog stor respekt för just denna person och dess partinlaga.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 17 maj 2016, 22:36

Internet/bloggsidor från dags dato med ett VGS-fokus eller nära är väl;
https://gotiskaklubben.wordpress.com
http://wadbring.com/historia
Eller?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 17 maj 2016, 23:06

De rester vi hittar från Västgötaskolan här på forumet är "förvrängda". Här är exempel på vad Västgötaskolan (VGS)skulle påstått på 80-talet och vad jag sett på detta forum (F).

VGS, Birka låg inte i Mälaren utan i Västergötland.
F, Birka låg på Öland, Köpingsvik

VGS, Svearna var en mindre stam som bodde på Kinnekulle
F, Alla stammar/grupper inom nuvarande Sveriges gräns var Svear

VGS, Uppland styrdes av kvinnor som ligger begravda i Uppsala högar
F, Tecken på matriarkat i Mälardalen via båtgravar etc

Så visst finns det många som ifrågasätter samma saker som Västgötaskolan gjorde. I detta forum kommer det fram helt nya ifrågasättanden av de tolkningar av riksbildningen som gjorts tidigare. Läs Mats G Larssons , "Götarna och deras Riken" så kan man fortfarande känna lukten av Birger Nerman/Roséns erövringsteori. Kanske är den raljanta tonen från den akademiska "överheten" i Mälardalen en av förklaringarna till den hetsiga debatten?

Det är väl någon form av nationellt trauma kring att vi faktiskt inte vet hur vårt rike bildades.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 18 maj 2016, 08:59

Det tragiska med Strömberg är att han som du säger är så ensidig. Han uppfattar debatten som två sidor; en akademisk med good guys och en amatörsida med bad guys. Sedan väljer han att ensidigt plocka uppgifter ofta helt ut ur sin kontext så att de uppfyller hans bild. Uppländska lokalpatrioter bland såväl forskare som amatörer förbigås med tystnad. Kanske för att han själv ingår i det kollektivet?
Det är synd för mycket av kritiken han för är helt befogad.
Sedan tycker iofs jag att han har helt fel i tidshorizonten. Han skriver att det var Fasth som först ville inkorporera västgötar i sveabegreppet. I verkligheten kan man se den tendensen redan i medeltida urkunder som ex brev i diplomatarium. Ur ett historieformulerande perspektiv ser vi det tydligast i Biskop Brynolfs krönika från 1400-talet. Så den traditionen är knappast ny.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 18 maj 2016, 14:13

Kungsune skrev:Det tragiska med Strömberg är att han som du säger är så ensidig. Han uppfattar debatten som två sidor; en akademisk med good guys och en amatörsida med bad guys. Sedan väljer han att ensidigt plocka uppgifter ofta helt ut ur sin kontext så att de uppfyller hans bild. Uppländska lokalpatrioter bland såväl forskare som amatörer förbigås med tystnad. Kanske för att han själv ingår i det kollektivet?
Det är synd för mycket av kritiken han för är helt befogad.
Sedan tycker iofs jag att han har helt fel i tidshorizonten. Han skriver att det var Fasth som först ville inkorporera västgötar i sveabegreppet. I verkligheten kan man se den tendensen redan i medeltida urkunder som ex brev i diplomatarium. Ur ett historieformulerande perspektiv ser vi det tydligast i Biskop Brynolfs krönika från 1400-talet. Så den traditionen är knappast ny.
Instämmer, jag skulle vilja se Strömbergs dokumentation bearbetad och källkritiskt granskad och kompletterad av någon annan arkeologiskt-historiskt intresserad/skolad person. Sedan som du säger, varför inte addera in tiden före 1700-talet (Prosaiska krönikan, Rudbeck, med mera). Och som du är inne på varför faktiskt inte försöka lista alla mer ovetenskapliga inslag i ett och samma dokument oavsett om de lutar åt den ena skolan eller den andra.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Carl Thomas » 18 maj 2016, 14:43

Jag tror inte att akademisk utbildning gör någons argument starkare när det gäller vår historia :)

Fanatiker är fanatiker, oavsett utbildningsnivå.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 19 maj 2016, 08:47

Vet man dessutom om att Strömberg deltog i hätska paneldebatter när vaggeriet var igång som bäst förstår man inte hur han skulle kunna försöka vara opartisk. Om man tittar på hela Sverige så sticker egentligen inte Västergötland ut särskilt mycket. Skillnaden är att just Fasth och Verner Lindblom har lyckats reta upp en handfull, för sin tid centrala historiker. Utan Stålsjös tv-serie hade det varit en lokal egenhet i gott sällskap med andra dito över hela landet.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Leif » 19 maj 2016, 09:14

Valdemar skrev:Det finns ingen Västgötaskola som jag ser det
Jag är benägen att hålla med dej. Samtidigt måse man vara medveten om att västgötaskolan i allra högsta grad lever ute i stugorna på skaraslätten. Men den akademiska påverkan som en gång fanns har upphört. Västgötaskolan i dess 1900-talsform är idag en del av forskningshistorien.

Jag skulle hävda att Dan Korns practical joke med Jan Skoglöw angående de hemliga papprena på Carolina Revidiva var vad som fick den sista luften att pysa ur västgötaskoleballongen, därefter har studierna av västergötland gått in i en ny fas*. http://journalisten.se/nyheter/hemliga- ... gotaklimax

Västgötaskolan har varit viktig. Den har inneburit en perspektivförskjutning och den har inneburit ett argumentationsutbyte som tvingat folk att skärpa sina tolkningar för att de skall hålla. Och den har inneburit oerhört viktiga bidrag till forskningen, inte minst Mac Keys insatser inom arkeometallurgin/järnframställningen.

En forskningshistorisk uppgift som hade varit intressant hade varit att studera de olika grupperingarna inom västgötaskolan, och då menar jag 1980-talets västgötaskola inte den brunbefläckade tidiga varianten som var igång fram till 1960-talet. Det gäller dock att passa på innan de inblandade dött.
___________
*I den nya fasen är jag benägen att lägga in Jan Guillou även om han pysslar med skönlitteratur. Carl Löfvings forskning skulle kunna vara exempel på insatser som stämmer in på "den nya fasen". Claes Theliander var ytterst kritisk mot västgötaskolan men hanterar västergötland på ett sätt i sin forskning som nog gör att även han bör föras till "den nya fasen" för där finns ett spår av romantisering av västergötland och en antydan till västgötachauvinism. Annelie Nitenberg och Anna Thorsson är två andra forskare som kanske skulle kunna nämnas i sammanhanget. Jag är dock ytterst osäker på om termen västgötaskolan är lämplig att använda på människor verksamma i "den nya fasen", för det handlar till syvende og sidst om hur västergötland studeras. Inte att västergötland studeras och uppmärksammas.
Senast redigerad av 1 Leif, redigerad totalt 19 gånger.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 19 maj 2016, 09:18

Jag tror inte att akademisk utbildning gör någons argument starkare när det gäller vår historia :)
Det beror på vad du menar.Alla är vi bara klantiga människor ;) . Nog har man ändå bättre förutsättningar att välja rätt redskap med utbildning men då ska det också synas i argumentationen. Man blir ju ffa bättre på att avgöra vad som är argumenterbart med utbildning. Metodiken i sig ska ju samtidigt stå i centrum oavsett om man är professor eller ej. Sedan finns det ofta en övertro bland akademiker på utbildning. Som aktiv amatör kan man lätt ta till sig forskartänk bara genom att läsa rapporter och avhandlingar. Det tråkiga är att amatörer ofta är besatta av en fråga och har en jäkla kunskap som de faktiskt har prövat metodologiskt. Sedan kommer en akademiker och kör över dem med en felaktig analys men lyckas ändå överglänsa amatören med en korrekt problemuppställning. Amatören vet att den inte är korrekt för en av variablerna är feltolkad men ingen annan förstår för de har inte ställt samma fråga.
Pga språkliga variationer missförstår de båda varann så amatören får aldrig fram budskapet.
Tyvärr verkar många fortfarande tro att det är titeln som avgör. En synnerligen antiintellektuell hållning.
Ibland kan det vara svårt att tänka tillräckligt reflexivt att man kan blottlägga sina egna förutfattade uppfattningar. Särskilt när man berör sidotrådar. Dvs när man använder sidospår för att belysa en kärnfråga. Man är öppen och klarsynt med kärnfrågan men missar i processen runt om. Tycker att de senaste decenniernas genderdebatt ex har belyst detta väldigt tydligt.

Skriv svar