Västgötaskolan

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Leif » 19 maj 2016, 09:27

Att på utbildningsmässiga grunder välja att inte förstå sin meningsmotståndare är en effektiv härskarteknik. Och den tillämpas. Samtidigt finns det mycket foliehattar ute i stugorna som helt enkelt inte går att diskutera med.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 19 maj 2016, 09:39

Jag skulle hävda att Dan Korns practical joke med Jan Skoglöw angående de hemliga papprena på Carolina Revidiva var vad som fick den sista luften att pysa ur västgötaskoleballongen, därefter har studierna av västergötland gått in i en ny fas*. http://journalisten.se/nyheter/hemliga- ... gotaklimax
Var bara en jäkligt onödig komisk nyck mot en person som förvirrat sig. Ballongen pyste ut långt innan dess av Skoglöw själv ;) . Dan Korn själv ansåg för övrigt på den tiden att vaggan stått i Västergötland så det kanske visar vilken nivå det ligger på. Annars håller jag med om dina tankar

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 19 maj 2016, 12:13

Leif skrev:Att på utbildningsmässiga grunder välja att inte förstå sin meningsmotståndare är en effektiv härskarteknik. Och den tillämpas. Samtidigt finns det mycket foliehattar ute i stugorna som helt enkelt inte går att diskutera med.
Tyvärr allför sant.

Härskarteknik är kanske något man lär sig eller blir bättre på under en akademisk skolning eller karriär. Jag vet inte riktigt var gränsen går mellan aggressiv argumentationsteknik och just härskarteknik.
Men man får inte glömma att forskare överlag är enormt pressade att prestera. Det är en intensiv jakt på forskningsmedel och resultat som nog kan få den snällaste att bli ett drygt ego emellanåt. De är väl lite som egna företagare. Om de inte "säljer" går de under. Jag kan tänka mig att en hel del forskare tar sig tid att besvara frågor men om det blir ett för intensivt frågande från ett och samma håll och med för mycket känslor inblandat så tröttnar nog de flesta. Framför allt om de svar en forskare ger inte alls godtas eller alls tas in.
Efter detta kanske man endast svarar med mycket korta standardsvar eller just med tystnad. Hos vissa har väl bägaren tyvärr runnit över efterföljt av svar fyllda med härskarteknikiska formuleringar, skällsord och annat starkt negativt laddat innehåll.

Foliehattar.
Jag upplever stora delar av den tidigare VGS som väldigt konspirationsteoretisk. En utpräglad offermentalitet fanns väl också. Detta tycker jag lever vidare än idag men i helt andra sammanhang.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Leif » 19 maj 2016, 13:17

MrB skrev: Men man får inte glömma att forskare överlag är enormt pressade att prestera. Det är en intensiv jakt på forskningsmedel och resultat som nog kan få den snällaste att bli ett drygt ego emellanåt. De är väl lite som egna företagare. Om de inte "säljer" går de under. Jag kan tänka mig att en hel del forskare tar sig tid att besvara frågor men om det blir ett för intensivt frågande från ett och samma håll och med för mycket känslor inblandat så tröttnar nog de flesta. Framför allt om de svar en forskare ger inte alls godtas eller alls tas in.
Efter detta kanske man endast svarar med mycket korta standardsvar eller just med tystnad. Hos vissa har väl bägaren tyvärr runnit över efterföljt av svar fyllda med härskarteknikiska formuleringar, skällsord och annat starkt negativt laddat innehåll.
Om man backar tillbaka till vaggedebatten så inträffade ju den innan den stora forskningsmedelskonkurrensen infördes på våra universitet. Då ingick fortfarande en försvarlig portion betald forskningstid i tjänsten för lektorer och proffessorer. Alltså borde det funnits tid att svara seriöst när nu media intresserade sig. Å andra sidan var populärisering inte inne på 1980-talet, och det är fortfarande något som knappt är meriterande i forskarvärlden.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 27 augusti 2016, 00:22

Nu kan man se några av Stålsjös program på Öppet arkiv.
http://www.oppetarkiv.se/sok/?q=st%C3%A5lsj%C3%B6
Nu kan väl inte just dessa program representera hela den så kallade västgötaskolan över all tid och allt rum men jag tycker det ändå finns en röd tråd rakt igenom denna "skola" alltför fylld med antiakademiska, pseudovetenskapliga, landsbygdsromantiska inslag.
Hittills har jag endast sett pendel/slagruteprogrammen.
Ska man skratta eller ska man gråta?
Lite lustigt att självaste Verner Lindholm också är med på ett hörn och går omkring även han med pendlar. Säger ganska mycket ur min synvinkel.
Jag har inte sett alla Atlantisprogram och minns dem inte heller. Ska se om de kan vara vettiga eller om det också här dyker upp några "ovetenskapligheter" för att uttrycka det milt.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 27 augusti 2016, 15:16

1985 kom "Västergötlands Äldre Historia" med medverkan från bl a Erik Wigreus och Björn Ambrosiani. Mc Key och Werner Lindblom deltog även de. Ulf Erik Hagberg var en annan deltagara. Klas Göran Selinge försöker bemöta Västgötaskolan akademiskt via en analys kring befolkningsstorlek i Uppland respektive Västergötland. Västgötaskolan hävdade exempelvis att VG borde haft en större befolkning än UPL under vikingatiden om man såg till tidigmedeltida kyrkor, antalet härader mm. Selinge utgick helt från kvarvarande fornlämningar (gravar)och kommer faderligt men bestämt fram till att Uppland befolkning borde varit betydligt större. Detta är en viktig slutsats då befolkningsstorlek trots allt är en avgörande faktor kring vem som har mest resurser/soldater etc. Idag vet vi att med denna metodik skulle VGs och Skånes mest uppodlade områden ha varit ödemarker under vikingatiden. Överodling och ett tidigare kristnande (kanske 50-100år) före Uppland har gett betydligt färre bevarade "högar". Dessutom innebar den större landhöjningen i Uppland att man lämnade gårdar i större utsträckning varför gravfält där bevarades oftare. Ser vi i stället på tidigmedeltida kyrkor, ortsnamn, antalet härader och för VG den nedtecknade tinglotten, så verkar VG ha haft en betydligt större befolkning i tidigaste medeltid än Uppland. Med detta vill jag påminna om med vilken attityd Västgötaskolan bemöttes, när väl några namnkunniga arkeologer faktiskt engagerades sig. På ena sidan debatten amatörer som sluggade friskt med relevanta argument blandat med rena tokerier. På den andra, en arrogant akademi som fortfarande var djupt förankrade i en erövringsbaserad "Sveaskola" (även om man var bättre på att bylta in denna i en akademisk dimma)

Opager
Inlägg: 748
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Opager » 27 augusti 2016, 19:28

Valdemar: Lysande inlägg!

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Yngwe » 27 augusti 2016, 20:16

Det komiska i det hela är att det akademiska hos den akademiska sidan i stort sett bestod av titlar, examenspoäng och terminologi. Själva arbetet var sällan så där värst akademiskt, Visst, det förpackades i en akademisk form, allt stod i rätt ordning och alla delar som krävs fanns med men själva innehållet saknade ofta den finess som förpackningen vill påskina. Så i stort sett så var akademiker och amatörer samma skrot och korn, fast akademikerna fick betalt med allmänna medel.....

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Bäckahästen » 28 augusti 2016, 06:31

Nu är det inte bara västgötaskolans amatörer som har använt "hitte på" historia. Det kanske skall tilläggas att jag själv inte räknar mig till någon skola. Utan även den akademiska sveaskolan med tex Olof Rucdbeck och Birger Nerman för att nämna de kändaste. Dessutom förstår jag inte argumentet med att endast västgötaskolans deltagare är lokalpatrioter och hembygdsvärnare. Finns det inte lokalpatrioter och hembygdsvärnare i Uppland eller runt Mälaren? Detta fenomen existerar inte där?
Jag har i alla fall fått bilden att det finns precis lika många som talar för sin hembygd där som på andra håll i landet och en del av dem har akademisk skolning. För akademisk skolning ger inte på något vis något "skydd" mot detta utan det handlar mer om hur man är som person.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 28 augusti 2016, 12:40

Amatörforskning är givetvis bara bra så länge som man följer den akademiska traditionen med källkritik, hypotesprövning, oberoende granskning före publikation och så vidare.
Annars finns ju risken att man hamnar helt fel. Goda bevis på detta finns ju minst sagt.

Skriv svar