Västgötaskolan

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Yngwe » 29 augusti 2016, 13:47

Mr B

Varför skulle Nerman inte vara relevant? Han är en av de som definierat sveaskolans utgångspunkt, och faktiskt åtnjuter respekt bland arkeologer än idag. Hans kungar må ha blivit namnlösa, men dom är fortfarande med i allra högsta grad.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 29 augusti 2016, 19:05

Mr B
Tog fram "Bland Svear och Götar" av Lars Gahrn (rekommenderas) och han skall nog inte buntas samman med någon Sveaskola. Han verkar dock ha känt en stark lust att tvåla till exempelvis Verner Lindblom.

Han beskriver Västergötland som en region/rike som ingick i en västskandinavisk kulturkrets rent arkeologiskt och som hade lika starka kopplingar maktmässigt till Norge/Danmark som till Svealand under sen vikingatid. Detta är väsensskilt motsvarande beskrivning från Nerman eller den nu verkande Mats G Larsson.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Kungsune » 29 augusti 2016, 21:48

Nja, avhandlingen skulle avgöra frågan om svear och götar och den största kritiken man kan ha är ju att så många källor och frågeställningar utelämnats. Idag skulle den inte bli godkänd. Orkar inte dra allt nu utan får återkomma när jag har tid. Ska tilägga att Lars är väldigt saklig och bra när det gäller all annan historia än just sådant som berör svear och riksbildning.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 29 augusti 2016, 22:14

Kungsune
Detta låter intressant!

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 30 augusti 2016, 08:30

Sören Holmberg och Västgötaskolan i alla fall enligt Ulf Bjerreds blogg http://ulfbjereld.blogspot.com/2014/01/ ... -svea.html

Bäst att tillägga att Sören Holmberg under valvakskvällar är bland det bästa jag vet i samhälls-tv-sammanhang. En man vars statistiska kunskaper jag hyser stor respekt för.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 30 augusti 2016, 10:10

Mr B
Var står du själv i själva frågan?

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Västgötaskolan

Inlägg av MrB » 30 augusti 2016, 16:11

Flum, spridning av villfarelser, spridning av uppenbara faktafel, frånvaron av självrannsakning, frånvaron av självkritik, frånvaron av en egen öppen diskussion, det att råka glömma nämna viktiga källor, platser, fynd, händelser med mera, det att ständigt göra allt för att förminska eller förlöjliga vissa entiteter/företeelser bara för att de egna favoritentiteterna/-företeelserna ska upplevas som mer fantastiska ut, det att inte acceptera de vetenskapliga spelreglerna, attraktion till extrema politiska (vänster eller höger gör det samma) eller religiösa kanter (vilken religion eller vilken frånvaro av religion spelar också mindre roll även om lätt eller icke-troende tenderar att vara mer vetenskapligt sinnade eller intresserade i genomsnitt i alla fall i mina ögon), allt detta är, tycker i alla fall inte jag, förenligt med god forskning inklusive god amatörforskning.

En skola som ägnat på tok för mycket tid på detta och så fortfarande är, i alla fall i mina ögon, den så kallade Västgötaskolan och dess anhängare via individer, föreningar eller liknande. Ett par bra exempel på detta i mina ögon är:
http://www.historieforum.se/
http://www.wadbring.com

Många här på forumet verkar också ha en lätt eller stark dragning till denna skola (en känsla jag får gång på gång), i varje fall uppvisar man väldigt ringa förståelse för när man drar upp detta ovan nämnda som ett dåvarande och nuvarande problem. Jag tänker inte namnge några men jag får känslan av att det rör sig om ganska många. Istället för att komma med egna exempel på brister inom Västgötaskolan eller försök att rätta till dem kommer man ofta istället med brister inom andra skolor eller med väldigt hårda ord tillbaka.

Tänk om olika aktörer, både amatörer, forskare, både individer och grupper av individer (inklusive föreningar) i framförallt Västergötland (trådämnet ifråga) kunde göra upp med detta som jag listat som problem ovan.

Varför inte skapa nya plattformer tillsammans med forskare och andra och så helt utan dessa ovan nämnda inslag?

Det finns faktiskt inga ursäkter längre, det är bara att börja städa, tänka nytt, göra om, om man nu vill sträva efter att få respekt och beröm och om man i slutet vill hamna mer rätt (ur ett källkritiskt/vetenskapligt perspektiv) och få andra (inklusive etablerade forskare) att lyssna.

Att göra fel, missförstå eller glömma något är bara mänskligt men att systematiskt ägna sig åt att detta eller det ovannämnda är under all kritik.

Självklart finns goda exempel, intressanta uppslag, inom Västgötaskolan, men varför då inte ägna all tid åt dessa i så fall?

Och självklart måste det alltid finnas utrymme för hypoteser, teorier, även vilda, men då ska detta klart och tydligt framgå och inte sammanvävas stup i kvarten i en salig röra med allt annat.

Behöver jag säga att jag inte är en anhängare av den så kallade Västgötaskolan inte som den har sett ut eller som den fortfarande ser ut.

Jag sätter min tillit till andra skolor eller kanske faktiskt ingen skola som det ser ut idag. Jag köper nog inga färdiga förpackningar hoppas jag i alla fall. Det finns faktorer som gör att jag tycker att Uppland framstår som ett mycket speciellt landskap ur ett riksbildningsprocessmässigt perspektiv under medeltid kanske till och med under järnåldern. Det finns samtidigt faktorer som gör att jag tycker att Väster- och Östergötland framstår som mycket speciella landskap ur ett riksbildningsprocessmässigt perspektiv främst under medeltid men också här kanske till och med under järnåldern. Resten av Sverige ska ju också med på ett hörn men det är alltför lätt att glömma eller hoppa över dessa tyvärr.

Avslutningsvis, folk får givetvis tänka, tro, säga, göra vad de vill där hemma så länge det inte skadar någon annan!
Här försöker jag fokusera på vetenskapliga alster eller det som skulle kunna ha blivit vetenskapliga alster om man gjort saker och ting annorlunda!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Bäckahästen » 30 augusti 2016, 17:10

Det är väl självklart att andra skolor dras upp i detta sammanhang. Det är betydligt värre när etablerade forskare som skriver historien som kommer i skolböckerna hittar på saker som tex Olof Rudbeck eller Nerman. Dessutom var du själv rätt bra på att ge åsikter åt dem som bor i Götaland, och väldigt grova sådana.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2016, 18:27

Jag är beredd att hålla med dig om det mesta Mr B. Jag skriver gärna under på att Västgötaskolan resulterat i en massa tokigheter. I mångt och mycket lever dess alster inte upp till min kravbild och man undrar varför folk suttit timme på timme på sin kammare och mer eller mindre fantiserat...

Detsamma kan sägas om mycket annan historieforskning, inte minst den som kan sammanfattas som Sveaskolan. Den har ofta varit såväl akademisk som etablerad, men utan att egentligen ha högre kvalitet.

Jag kan förstå bitterheten över bortslösad tid, för rent krasst är det nog så att forskningsresultatet inte består av annat än den högsta gemensamma nämnaren för de olika skolornas resultat. Där någonstans är empirin så pass god att båda sidor tvingats acceptera. Det innebär ju då att Västgötaskolan bidragit genom att balansera forskningen, men att de knappast gjort det genom att glänsa. Allt annat skulle man kunna säga bara är bortkastad tid. Men är det så enkelt...?

Jag vill mena att utsvävningarna är nödvändiga för att man ska driva frågeställningen. Men, och det är där det brister, man måste då vara beredd att backa. Folk ur alla skolor har så förtvivlat svårt att backa ur sin hypotes man skapar hellre allianser för att kunna försvara den....

När hörde någon sist talas om någon som sa ok, min mycket arbetskrävande hypotes/teori är nog till stora delar helt fel....jag får nog börja om....

???

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötaskolan

Inlägg av Valdemar » 30 augusti 2016, 18:59

Mr B

Det finns mig veterligen bara en sådan förening i Västergötland.

Du slåss mot väderkvarnar här!

Det blir mycket roligare om du konkret här diskuterar med de individer du tycker står för värderingar du anser vara västgötaskoleaktiga.

Sen kan man aldrig bortse från de andra "skolorna" när man diskuterar detta. Är det inte lika viktigt att göra upp med århundraden av felaktig historieskrivning av riksbildningen? En beskrivning som finns i otaliga publikationer som än idag säljs och lånas ut?

Skriv svar