Exprimentell arkeologi

Här kan du diskutera vetenskapliga metoder
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Exprimentell arkeologi

Inlägg av karlfredrik » 26 augusti 2015, 22:55

Ett sätt att testa hypoteser är experimentell arkeologi, man försöker återskapa det för flutna, exempelvis genom att rekonstruera ett fartyg och mäta maxhastighet mm. Detta kan vara till hjälp när källor saknas.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Exprimentell arkeologi

Inlägg av Leif » 27 augusti 2015, 14:28

Som jag ser det så finns det flera typer av experimentell arkeologi:
1/ det vetenskapliga experimentet (hur snabbt brinner ett långhus, temperatur i gravbål, hastigheter vikingaskepp mm)
2/ personlig förståelse, genom experiment kan man identifiera vilka moment som är svåra och därmed ta större hänsyn till dem i forskning/pedagogik/whatever (smide, flintslagning, kokgropsmat, skinnhantering, byggande whatever)
3/ pedagogik, få metoder är lika bra för att nå fram till människor som just experimentell arkeologi, ffa om de får delta (kan vara nästan vad som helst och gärna i anknytning till #1 & #2 ovan)

Under åren har min inställning till experimentell arkeologi skiftat. Jag var rätt skeptik och såg ffa punkt 3 när jag var nydanad arkeolog, men successivt har jag kommit att lägga allt större vikt vid experimentell arkeologi, och då framför allt #2 och #3 ovan. Jag har faktiskt med erfarenheter av experimentell arkeologi i ett kapitel i min avhandling.
För egen del har experimentell arkeologi primärt handlat om smide och skinnhantering även om jag i mitt fritidsjordbruk provat en hel del ålderdomliga metoder, tex lövtäkt av vinterfoder samt lieslåtter. Har även provat en hel uppsjö med kopierade knivblad vid slakt och styckning av lamm/får och vilt. Nästa projekt blir att plocka in ett gäng lämpliga slanor och låta dem torka över vintern för att bygga långbågar med ungarna till våren. Skall se om jag inte kan få till lite lämpliga senor till bågsträngar i samband med älgjakten i höst.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skogsrud
Inlägg: 28
Blev medlem: 5 augusti 2015, 15:19

Re: Exprimentell arkeologi

Inlägg av Skogsrud » 23 november 2015, 08:03

Exprimitell sk arkeologi är oerhört viktigt tycker jag..
Förståelsen om hur dom levde tex att bygga en koja och sedan bo där en vecka så kan man bilda sig en lättare uppfattning än att bara anta hela tiden..

Btw..
Jag hittade självlysande Slime i leksaksaffären som jag nu lägger i dom sk skålgroparna ..
Sen när det börjar mörkna så lyser dom upp varpå jag även fotar, det blev ännu mer bekräftande om vad dessa små gropar bergen användes till..

/Maria

Skogsrud
Inlägg: 28
Blev medlem: 5 augusti 2015, 15:19

Re: Exprimentell arkeologi

Inlägg av Skogsrud » 23 november 2015, 08:08

Ja just det
Sen har jag tagit gamla trasmattor i garnform..
Som jag sätter fast med pinnar på dom gamla gravfälten då dom nu är så igenvuxna och förstörda men grunderna är tillräkligt för att mäta upp och få fram någon vettig planritning..

Jag har dom i olika storlekar typ. 7 meter,15 meter,5.m osv..

Fiffigt va..=)

/Majsan

Skriv svar