Lokalisera Bråvallaslaget

Här kan du diskutera vetenskapliga metoder
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Yngwe » 18 maj 2015, 18:44

anganatyr skrev:
Yngwe skrev:


Skulle jag lägga mycket tid på detta skulle jag försöka lokalisera Bråströmmen via den kvarn som Arvid Trolle säljer till Magnus Brun år 1476, med motivet att Bråvalla ligger vi Bråströmmen.
Är det SDHK: 30162 du menar? Intressanta uppgifter Yngwe!! När jag läste in mig på Bråvallaslaget någon gång under 1990-talet hade jag inte tillgång till allt som finns på nätet idag.
Ja tillgångarna på nätet är oförskämt bra. Det är egeitligen djupt orättvist mot forskare förr som fick leta både bland hyllor och bibliotek. Hur klarade man sig egentligen utan sökmotorer? :shock:

I det här fallet skulle jag gissa att eftersom det rör sig om en Kvarnström så skulle den kunna finnas i något klosters innehav innan Trolle förvärvar den, och då kan det ju finnas dokument kvar... Får ,an då bara rätt socken så borde det gå att ringa in hyfsat bra.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Starkodder » 18 maj 2015, 19:36

Yngwe skrev:


Skulle jag lägga mycket tid på detta skulle jag försöka lokalisera Bråströmmen via den kvarn som Arvid Trolle säljer till Magnus Brun år 1476, med motivet att Bråvalla ligger vi Bråströmmen.
Nån som vet var Bråströmmen ligger då?

Finns många ortnamn som börjar på Brå-, bl a Bråbygden t ex.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av anganatyr » 18 maj 2015, 19:50

Så här står brevet beskrivet hos Riksarkivet:
SDHK-nr: 30162
Utfärdat: 14761207, Bergkvara
Innehåll: Magnus Brun utbyter en del av "Skye" i Uråsa socken i Konga härad till Arvid Trolle mot en kvarnström, som kallas Bråström.
Jag lyckas dock inte av någon anledning få fram fulltexten på brevet.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Starkodder » 18 maj 2015, 20:20

anganatyr skrev:Så här står brevet beskrivet hos Riksarkivet:
SDHK-nr: 30162
Utfärdat: 14761207, Bergkvara
Innehåll: Magnus Brun utbyter en del av "Skye" i Uråsa socken i Konga härad till Arvid Trolle mot en kvarnström, som kallas Bråström.
Jag lyckas dock inte av någon anledning få fram fulltexten på brevet.
I så fall öster om Åsnen i detta fallet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Yngwe » 18 maj 2015, 22:19

Starkodder skrev:
anganatyr skrev:Så här står brevet beskrivet hos Riksarkivet:
SDHK-nr: 30162
Utfärdat: 14761207, Bergkvara
Innehåll: Magnus Brun utbyter en del av "Skye" i Uråsa socken i Konga härad till Arvid Trolle mot en kvarnström, som kallas Bråström.
Jag lyckas dock inte av någon anledning få fram fulltexten på brevet.
I så fall öster om Åsnen i detta fallet.
Ja, om Magnus byter till sig en kvarn i samma socken, vilket ju inte är klarlagt. Om man rent hypotetiskt antar det så skulle Bråströmmen vara Skyeån. Av en slump, ett av mina personliga favoritvatten. Då är kanske kvarnen i fråga den som idag heter Bränna kvarn. Språkkunniga får bedöma hur det skulle hänga ihop, för mig låter det inte helt otroligt.

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av sweon » 18 maj 2015, 22:53

Så här skriver Uråsa hembygdsförening:

1487 Omtalas Brände kvarn i ett arvskifte. Då belägen ca 100 m norr nuvarande kvarn.

http://www.hembygd.se/urasa/files/2014/03/Tidsaxel.pdf

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Castor » 18 maj 2015, 23:29

Bäckahästen skrev:Jag funderar fortfarande på var alla döda kroppar tog vägen efter slaget.
De blev väl varg-, örn- och korpföda.

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Castor » 18 maj 2015, 23:45

anganatyr skrev:Hittade uppgiften i mina anteckningar. Lars Lönnroth skriver på sidan 130 i "Isländska mytsagor" att "Kungliga ättartal" endast finns i versioner av Hervarasagan från 1600-talet och att den förmodligen inte har hört till den ursprungliga sagan. Även här råder det inte konsensus om översättningen. I kungalängden från 1600-talet står:
Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum
Menade man på 1600-talet Östra Götaland eller Östergötland med eystra Gautlandi? Eller om kungalängden är äldre (konstigt bara att den inte finns i äldre versioner), vad menade de då med eystra Gautlandi.
Vi är alltså tillbaka på 1700-talet (exakt 1719) och Peringsköld när han översätter "kolmirkr" med Kolmården.
Det fornvästnordiska begreppet Gautland torde syfta på (en del) av det moderna landskapet Västergötand. "Eystra Gautlandi" borde därför syfta på östra delen av detsamma.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Bäckahästen » 19 maj 2015, 06:12

Castor skrev:
Bäckahästen skrev:Jag funderar fortfarande på var alla döda kroppar tog vägen efter slaget.
De blev väl varg-, örn- och korpföda.
Men det borde ändå bli stora mängder ben kvar. Om marken skall brukas så måste dessa rensas bort. Om de ligger kvar borde allt kalk i jorden kunna spåras?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Starkodder » 19 maj 2015, 15:59

Castor skrev:
anganatyr skrev:Hittade uppgiften i mina anteckningar. Lars Lönnroth skriver på sidan 130 i "Isländska mytsagor" att "Kungliga ättartal" endast finns i versioner av Hervarasagan från 1600-talet och att den förmodligen inte har hört till den ursprungliga sagan. Även här råder det inte konsensus om översättningen. I kungalängden från 1600-talet står:
Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum
Menade man på 1600-talet Östra Götaland eller Östergötland med eystra Gautlandi? Eller om kungalängden är äldre (konstigt bara att den inte finns i äldre versioner), vad menade de då med eystra Gautlandi.
Vi är alltså tillbaka på 1700-talet (exakt 1719) och Peringsköld när han översätter "kolmirkr" med Kolmården.
Det fornvästnordiska begreppet Gautland torde syfta på (en del) av det moderna landskapet Västergötand. "Eystra Gautlandi" borde därför syfta på östra delen av detsamma.
Knappast troligt väl.....

Skriv svar