Lokalisera Bråvallaslaget

Här kan du diskutera vetenskapliga metoder
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av anganatyr » 17 maj 2015, 21:02

Starkodder skrev:Ett snabbt sök på Lantmäteriet gällande Värend visar bl a:

Brååker vid Alvesta
Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)
Bråvalla, gård vid Ryssby

Tjaaa...

Jag håller nog på ÖG ändå....söder om Bråviken. Bara noterar att gällande namnet Värend i sammanhanget, så rinner Varaån förbi Östra Husby ner mot Bråviken....alltså kan ena flygeln gått ner mot denna å i den ursprungliga versionen.
Men du har ju missat Bråvalla hed bredvid Skatelöv som är den plats som pekas ut för slaget i en del medeltida skrifter som tex rimkrönikorna. Saxo lokaliserar slaget till någonstans i södra Småland.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2015, 21:13

anganatyr skrev:
Starkodder skrev:Ett snabbt sök på Lantmäteriet gällande Värend visar bl a:

Brååker vid Alvesta
Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)
Bråvalla, gård vid Ryssby

Tjaaa...

Jag håller nog på ÖG ändå....söder om Bråviken. Bara noterar att gällande namnet Värend i sammanhanget, så rinner Varaån förbi Östra Husby ner mot Bråviken....alltså kan ena flygeln gått ner mot denna å i den ursprungliga versionen.
Men du har ju missat Bråvalla hed bredvid Skatelöv som är den plats som pekas ut för slaget i en del medeltida skrifter som tex rimkrönikorna. Saxo lokaliserar slaget till någonstans i södra Småland.
Har nog läst om det. Men skulle du kunna säga var exakta platsen för Bråvalla var då?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av anganatyr » 17 maj 2015, 21:19

Starkodder skrev:
anganatyr skrev:
Starkodder skrev:Ett snabbt sök på Lantmäteriet gällande Värend visar bl a:

Brååker vid Alvesta
Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)
Bråvalla, gård vid Ryssby

Tjaaa...

Jag håller nog på ÖG ändå....söder om Bråviken. Bara noterar att gällande namnet Värend i sammanhanget, så rinner Varaån förbi Östra Husby ner mot Bråviken....alltså kan ena flygeln gått ner mot denna å i den ursprungliga versionen.
Men du har ju missat Bråvalla hed bredvid Skatelöv som är den plats som pekas ut för slaget i en del medeltida skrifter som tex rimkrönikorna. Saxo lokaliserar slaget till någonstans i södra Småland.
Har nog läst om det. Men skulle du kunna säga var exakta platsen för Bråvalla var då?
Nej det kan jag inte. Vi vet ju inte ens om slaget ägt rum. Men det som jag ser som det sannolikaste är Bråvalla hed för dit leder en sammanfattning av de äldsta skrifterna om slaget. Det är först 1719 och Peringskölds översättning av Sagubrot som Östergötland kommer på tal.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2015, 21:30

En koll i i SOFI ger åtm två platser i Värend: dels vid Skatelöv, dels vid Lekaryd längre norrut.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av anganatyr » 17 maj 2015, 21:44

Starkodder skrev:En koll i i SOFI ger åtm två platser i Värend: dels vid Skatelöv, dels vid Lekaryd längre norrut.
Enligt de båda rimkrönikorna står det uttryckligen Bråvalla hed vid Skatelöv, men de är också nedskrivna på 1400-talet och slaget skall ha ägt rum under 700-talet.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2015, 21:46

Återstår kanske att då kolla Fornsök efter ledtrådar på denna plats. Nån som gjort?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av Yngwe » 17 maj 2015, 22:58




Skulle jag lägga mycket tid på detta skulle jag försöka lokalisera Bråströmmen via den kvarn som Arvid Trolle säljer till Magnus Brun år 1476, med motivet att Bråvalla ligger vi Bråströmmen.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av jancro » 18 maj 2015, 12:19

Citat Starkodder » 17 maj 2015, 14:05
"Ett snabbt sök på Lantmäteriet gällande Värend visar bl a:
Brååker vid Alvesta
Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)
Bråvalla, gård vid Ryssby"

En kompletterande sök på områden strax utanför Värend (mot öster) hade svarat mot Saxos beskrivning om att svenska hären, när den bredde ut sig i slagordning nådde in i Värend med ena flygeln. :)

En eventuell lämplig plats strax öster om Värend hade också matchat Saxos uppgift om att danska flottan nådde fram till Kalmar efter sju dagar. Uppmarschsträckan hade bara blivit tre, fyra mil.
Jämförs detta med tidigare omnämnda Skatelöv blir avståndet Kalmar - Skatelöv avsevärda ca 11,5 mil (linjalmått).
Till och med sträckan Skatelöv - Halmstad på västkusten är kortare, ca 10,5 mil.
Den naturliga danska marschvägen till Skatelöv från havet borde vara söderifrån längs Mörrumsån, ca 6,5 mil (linjalmått).
Det hade även inneburit att danska flottan hade klarat sjöfärden på en dag från hemmavattnen runt Skåne.
Att flottan inte valde denna lösning utan istället Kalmar kan rimligen bara förklaras med att man inte skulle till Skatelöv. Om vi håller oss till Saxo.

PS: Även " Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)" låter intressant.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av anganatyr » 18 maj 2015, 17:45

Yngwe skrev:


Skulle jag lägga mycket tid på detta skulle jag försöka lokalisera Bråströmmen via den kvarn som Arvid Trolle säljer till Magnus Brun år 1476, med motivet att Bråvalla ligger vi Bråströmmen.
Är det SDHK: 30162 du menar? Intressanta uppgifter Yngwe!! När jag läste in mig på Bråvallaslaget någon gång under 1990-talet hade jag inte tillgång till allt som finns på nätet idag.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Lokalisera Bråvallaslaget

Inlägg av anganatyr » 18 maj 2015, 17:53

jancro skrev:Citat Starkodder » 17 maj 2015, 14:05
"Ett snabbt sök på Lantmäteriet gällande Värend visar bl a:
Brååker vid Alvesta
Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)
Bråvalla, gård vid Ryssby"

En kompletterande sök på områden strax utanför Värend (mot öster) hade svarat mot Saxos beskrivning om att svenska hären, när den bredde ut sig i slagordning nådde in i Värend med ena flygeln. :)

En eventuell lämplig plats strax öster om Värend hade också matchat Saxos uppgift om att danska flottan nådde fram till Kalmar efter sju dagar. Uppmarschsträckan hade bara blivit tre, fyra mil.
Jämförs detta med tidigare omnämnda Skatelöv blir avståndet Kalmar - Skatelöv avsevärda ca 11,5 mil (linjalmått).
Till och med sträckan Skatelöv - Halmstad på västkusten är kortare, ca 10,5 mil.
Den naturliga danska marschvägen till Skatelöv från havet borde vara söderifrån längs Mörrumsån, ca 6,5 mil (linjalmått).
Det hade även inneburit att danska flottan hade klarat sjöfärden på en dag från hemmavattnen runt Skåne.
Att flottan inte valde denna lösning utan istället Kalmar kan rimligen bara förklaras med att man inte skulle till Skatelöv. Om vi håller oss till Saxo.

PS: Även " Bråviken vid Lenhovda (liten vik i Alstern)" låter intressant.
Jag förstår fortfarande inte varför slaget måste ligga öster om Värend enligt Saxo, som du anser? :?: Jag ser inte dessa uppgifter hos Saxo.

Riktigt så lätt som att dra en linje på en karta är det inte. Stora urskogar skiljde Värend och Blekinge. Kanske fanns det smala stigar att gå och rida på. Men hur skulle trossen komma fram med mat och kokkärl mm till så mycket folk? Det är ju därför som de delade upp landhären och "flottan" istället för att båda marscherade genom Skåne. Alla de som deltog bland trupperna måste ha mat. Det blir stora mängder mat när det är mycket folk och detta togs ofta från lokalbefolkningen de passerade, så kallat våldgästa. Det fanns nog en tanke bakom varför de gjorde som de gjorde. Detta pågick ju långt in i historisk tid att trupperna delades upp för att de skulle få mat till folk och hästar mm.

Skriv svar