Egyptisk rotor eller fruktskål?

12000 - 1800 f.Kr.
kylarvende

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 19 januari 2016, 17:48

En bättre beskrivning på vinkling ”tilt” av blad kan ses hos en fläkt på följande sajt:

https://www.quora.com/Why-do-the-blades ... -backwards

Man kan väl tänka siga att egyptierna behövde fläktar i värmen, men är inte bladen vinklade "tiltade" så har jag svårt att se hur det skulle fungera. Man kan tänka sig att den rotorliknande prylen är ett gjutplugg. Den kanske läggs in i lera som först får torka och som sedan bränns till keramik. Man måste dock kunna få bort en sådan plugg om man skall kunna hälla i smält metall. Man kan ha delningsplan hos keramiken, t ex en ovan- och underdel, så att man kan plocka bort pluggen. Två delar hos kermiken är ett minimum för att kunna plocka ut pluggen. Den aktuella rotorn/pluggens form verkar dock kräva fler än två delar hos keramiken för att kunna plockas ut. Ju mer symmetrier som finns desto lättare borde det vara att få bort pluggen. Möjligen gjuts därför bladen utan tilt för att sedan slipas till när de olika keramikdelarna har plockats bort.

Man kan även tänka sig att man väljer en smältpunkt hos rotor/pluggens material som är lägre än den keramiken har. Man skulle då kunna hälla ut rotor/pluggen. Sedan hälla i smält metall, låta det stelna, och slå sönder keramiken. Möjligen är det lättare att hälla ut om inte bladen är tiltade. Inga återvändsgränder el dyl. Återstående metallrotor kan sedan bearbetas/filas, likn ovan. Vän av orrdning undrar varför rotorn/pluggen då finns kvar. Har den inte smält? Det kan röra sig om en sk masterplugg, för ngt liknande serietillverkning. Dvs för att få alla rotor/pluggar lika gör man först en som behålls för eftervärlden. De efterföljande skall sedan vara identiska denna, så långt som möjligt.

Det förbryllande är dock varför rotorn/pluggen har ett hål för en låspinne (utöver centrumaxeln). Den kan ev ha fått en sekundär funktion när den inte behövdes som masterplugg el dyl.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 19 januari 2016, 18:32

Jag tycker att navet ser lite koniskt ut - om så är fallet kan en axel bara införas underifrån (på bilderna ovan).

Navet verkar också ha tre "prydnadsringar" längst upp. Hela saken är svagt skålformad.

Om de tre ringarna är prydnader borde denna sida på saken vara vänd mot betraktaren, alltså denna saks "utsida".

Vingarna ger ingen fläktverkan alls och den fungerar inte som propeller heller.

Ringen som skapar "hjulet" är för svagt för att fungera som hjul...men ringen borde ha haft en funktion av något slag...

Om jag har en säck och fyller, t.ex. säd i säcken - och jag vill ha något roterande som rör om inne i säcken medan den fylls - så akulle ringen skydda säcken från rotorbladen. Men jag har svårt att se att en rotor skulle behövas för just detta ändamål.

Kul sak :)
Historia är färskvara.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 19 januari 2016, 18:51

Carl Thomas!
Mkt intressant angående att ringen skulle kunna hålla undan en säck. Tidigare inlägg har anfört ide'n om osttillverkning, där jag dock har svårt att se hur säcken kommer in i bilden. Det kan dock mkt väl bero på min okunskap om osttillverkning.

Ett annat födoämne är öl. Malten, kanske ligger i en säck, som i sin tur ligger i vattten. Malten och därmed ölen kanske blir godare om syresättningen är bra. Kan det vara här den aktuella rotorn med omslutande ring kommer in i bilden?

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 19 januari 2016, 19:03

Carl Thomas m fl!

Man måste naturligtvis kolla upp om egyptierna inmundigade öl. Jodå:

http://www.beeradvocate.com/articles/629/

“In Egypt, Beer is a Meal with Heavenly Connections”

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_beer

http://ancientegyptonline.co.uk/beer.html
Bilagor
Egypt_art_beer.jpg
Egypt_art_beer.jpg (37.07 KiB) Visad 6382 gånger

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 19 januari 2016, 20:01

Bild 2 i din översta länk visar hur "saken" fungerar..själva saken är ine med i bild - men en man håller i dess skaft och för denna sak uppåt och nedåt i ett runt kärl - det är altså en separator :)

När den är i rörelse trycks vätskan in och ut genom öppningarna. Genom att samtidigt vrida separatorn blandas innehållet i kärlet. Det som separeras fastnar i separatorns "skål" på ovansidan och kan skummas av.

Osttillverkning, smörtillveekning eller gör man grädde till sin Irish coffey?

De som står runtomkring mannen som jobbar ser törstiga ut...

Thomas
Historia är färskvara.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 20 januari 2016, 11:31

Carl Thomas mfl!

Tror Carl Thomas har kommit sanning nära. Man kan picka på ett YouTube-klipp på nedanst länk och se animering av en (uppdaterad) separationsprocess för öltillverkning:

http://www.thebruery.com/expansion-upda ... raft-beer/

Wurner

Inlägg av Wurner » 21 januari 2016, 13:27

Det stod väl i någon av artiklarna som länkades till i första inlägget eller så läste jag det någon annanstans men två förslag:

lykta/lampa: häll i olja, lägg till vekar och du kan ha en stavmonterad lampa med tre flammor (uppe på vingarna). Under vingarna kan du eventuellt klämma fast hopnystad veke.

bas att montera skulptur/lykta/något annat på: det finns till exempel en gammal skulptur med rund bas, tre hål och tre uppstickande ormar på samma sätt som detta föremål har "vingar". Jag återkommer om jag hittar bilden.

Stod någonstans också att föremålet är ganska osymmetriskt vid närmare undersökning, inte alls så "perfekt" utformat som man leds att tro enligt vissa sidor.

uppdatering: här en sida (visserligen inte en "riktig" artikel men finns ändå en del referenser) där man bl.a. kan se ormföremålet jag nämnde: Länk
Bild

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 21 januari 2016, 14:26

Kul, mysteriet tätnar :)

Thomas
Historia är färskvara.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 22 januari 2016, 11:58

Wurner!

Tack för mkt intressant info. Tre ormar med huvudena riktade mot centrum, likt vår pryls blad. Centrumhål el likn syns även. Ja, det finns onekligen likheter med vår pryl. Enligt länken du förmedlade verkar ormarna vara inblandade i ngt religiöst.

Carl Thomas, jag håller med om att mysteriet tätnar. Din ide' om att den yttre ringen är till för att hålla undan en säck el liknande är intressant. Oskyddade blad kan ju skadas.

Förbryllande.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 22 januari 2016, 16:03

På en av bilderna syns längsgående spår på "hjulets slityta". Det kan vara från gjutningen men även från dess funktion. Det kan tyda på att denna sak roterar? Eftersom det är spår kan det knappast vara från en säck eftersom en säck skulle polera ytan.

En rund trätrumma som denna tingest passar inom, och eventuellt roterar i, är fortarande en möjlig funktion eftersom den yttre ringen finns där den finns. Ringen borde vara där för att passa inom någonting - eller för att hålla någonting borta från de uppvikta delarna när denna sak roterar - men jag kan inte se någon praktisk funktion av rotationen eftersom den inte fungerar som varken fläkt eller propeller...

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar