Handväska i sten?

12000 - 1800 f.Kr.
kylarvende

Handväska i sten?

Inlägg av kylarvende » 12 januari 2016, 12:15

Hej!

Jag har tidigare berört detta ämne som hastigast, men tycker det är så intressant att det behövs en egen post. Söker man i Google ned följande sökord, och tittar på bilderna, så får man sig en funderare. Vad kan det vara? Handväska, grytunderlägg, lås?

Google sökord:

archeology handbag ancient

Sajter av speciellt intresse:

https://www.pinterest.com/cyc129/the-pu ... t-s-in-it/

http://www.pinterest.com
bag1.jpg
bag1.jpg (6.86 KiB) Visad 6768 gånger

Wurner

Re: Handväska i sten?

Inlägg av Wurner » 12 januari 2016, 14:55

Här står om den typen av föremål:
The Function of a Chlorite Hand-Bag of the Halil Rud Civilization as Inferred from its Wear Traces, Massimo Vidale 2012.

Har inte läst hela men verkar ok vid en första anblick.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 12 januari 2016, 17:06

Wurner!
Tack för en mkt intressant länk. Man har begränsat sig till analys av ett föremål och fått ut mkt intressanta resultat. Avgränsning av ett problemområde är ngt som jag själv har svårt att utföra. Mkt lärorikt. Slitage-analys och metallundersökning av inläggen antyder att föremålet kan ha använts vid gravar. Det kan ha fungerat som vikt som hållt nere gravsvepningen el dyl, se bra bild i Wurners länk.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 12 januari 2016, 18:17

Intressant. Handväskor eller vad som liknar handväskor kan ses på världens äldsta tempel Göbekli Tepe, som är 11000 år gammalt:

http://gobeklitepe.info/wp-content/uplo ... ri_008.jpg

Wurner

Inlägg av Wurner » 13 januari 2016, 10:55

Kylarvende, det står ju också lite allmänt om "handväskevikter" på de första tre sidorna - fyndplatser, dateringar, motiv etc. Ifall du har tillgång till en större tidningsdatabas kan du ju också använda dig av referenserna - har du inte det men är särskilt nyfiken på någon artikel så kan jag kanske leta upp den och skriva en kort sammanfattning.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 13 januari 2016, 17:56

Wurner!

Bra att du uppmärksammade mig på litteraturinventeringen och analysen av artefakterna i länken du bifogade. Beklagligt att gravplundrare har gjort föremålen "out of context". Vänligt av dig att erbjuda hjälp, men det räcker så bra.

Starkodder, att de finns i Göbekli Tepe bör innebära att det är traditioner som hängt med i långliga tider. Redan i Göbekli Tepe verkar det finnas en koppling till gravar, eller åtminstone begravningsritualer. I bilden du bifogade på de tre handväskorna verkar det vara vågor/vatten under dessa.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 14 januari 2016, 11:02

Wurner&Starkodder!

Jag har tittat närmare på bilden Starkodder bifogade från Göbekli Tepe. Jag tyckte först det var vågor/vatten under de tre handväskorna/tyngderna.

Nu ser jag att det är tvärband alt rep över de förmodade vågorna, vilket förbryllar. Mer troligt är kanske att det är en sådan gravsvepning el dyl som finns avbildad på Wurners länk. Starkodders bild från Göbekli Tepe skulle kunna vara en schematisk beskrivning av en veckad gravsepning som hålls nere av rep med tre tyngder (de först förmodade tre handväskorna).

Ett minimum av tyngder för att en sådan svepning skall kunna ligga kvar någon längre tid är rimligtvis tre. Jämför att sitta på en pall (med tre ben), mot att sitta på en pall med två ben (rangligt värre). En stol (med fyra ben) gör det naturligtvis ännu behagligare, speciellt om ett ben skulle ramla av... Åtminstone om det är ute i det fria och naturens makter härskar borde resonemanget inte vara ologiskt. Men det är ju bara spekulation.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 14 januari 2016, 12:08

Starkodder!

Tack för att du tog upp Göbekli Tepe. En grupp ryska arkologer har varit i Turkiet och rapporterar bl a från Göbekli Tepe (ca 26 min in i YouTube-klippet). Även teknologin som använts vid byggandet av Hattusha (Hettiternas gamla huvudstad) diskuteras. Den kvinnliga simultantolken (el dyl) är kul att lyssna på. Ibland blir budskapet lite raljant mot main-stream arkeologin, men det beror ju inte på henne. Jag vill minnas att Starkodders monolit med de tre tyngderna dyker upp i deras reportage.

https://www.youtube.com/watch?v=Y22YMN4goxk

Wurner

Inlägg av Wurner » 14 januari 2016, 12:23

Enligt engelska Wikipedia kan Göbekli Tepe haft med "Sky burials" (döda kroppar lämnas under öppen himmel) att göra:
Professor of Archaeology Steven Mithen, suggests that in the early Neolithic culture of Anatolia and the Near East the deceased were deliberately exposed in order to be excarnated by vultures and other carrion birds. (The head of the deceased was sometimes removed and preserved — possibly a sign of ancestor worship.)[19] This, then, would represent an early form of sky burial, as still practiced by Tibetan Buddhists and by Zoroastrians in Iran and India.[20]
Nu är jag långt ifrån säker på att det som avbildas på pelaren som Starkodder länkade till verkligen är samma sorts föremål (stämmer väl rumsligt, Bördiga halvmånen, men Göbekli Tepe är väl flera tusen år äldre än de gravar som diskuteras i artikeln jag länkade) men jag kunde ändå inte hjälpa att jag började fundera på hur de skulle kunna hänga ihop med "sky burials".

Jag har två idéer:
1 - hålla liket på plats. Låter man djur dra och slita hur de vill kommer nog kroppen att kunna flytta sig en bra bit från platsen man lämnade den. Med hjälp av vikter och rep kanske man kan hålla den kvar på den avsedda platsen?
2 - krossa benrester.
Sky burial skrev:According to most accounts, vultures are given the whole body. Then, when only the bones remain, these are broken up with mallets, ground with tsampa (barley flour with tea and yak butter, or milk), and given to the crows and hawks that have waited for the vultures to depart.

In one account, the leading rogyapa cut off the limbs and hacked the body to pieces, handing each part to his assistants, who used rocks to pound the flesh and bones together to a pulp, which they mixed with tsampa before the vultures were summoned to eat.
Om vi tänker oss att "handtaget" faktiskt är ett handtag så kan man nog använda föremålet till att krossa både ben och annat.

Lägger man ihop dessa så fås en typ av föremål som håller ett lik på plats medans det rensas av asätare (avbildade på pelarna i Göbekli Tepe men jag tror att jag sett "handväskor" med gamar på också?), när bara skelettet är kvar använder man samma föremål för att krossa benen och färdigställa "begravnings"ritualen.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 14 januari 2016, 18:30

Wurner!

Där satte du nog huvet på spiken. Mkt trolig tolkning. Du nämnde buddism som en av de religioner som praktiserande sky-burial el dyl. Följande kan vara ett exempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ubasute

"abandoning a parent") refers to the custom allegedly performed in Japan in the distant past, whereby an infirm or elderly relative was carried to a mountain, or some other remote, desolate place, and left there to die, either by dehydration, starvation, or exposure, as a form of euthanasia.

“In one Buddhist allegory, a son carries his mother up a mountain on his back.”

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Balla ... 1983_film)

“According to tradition, once a person reaches the age of 70 he or she must travel to a remote mountain to die of starvation, a practice known as ubasute.”

Skriv svar