Vet inte om länken ligger rätt, men tycker den har en del intressanta saker.
https://www.birkashistoria.se/
Birkas historia
Re: Birkas historia
Det är bra att de har med att Birka är götarnas stad från Adam av Bremen. Det har för det mesta förtigits förut.
Sen förstår jag inte kartan över tidigmedeltida kyrkor. I tex Blekinge har vi 1100-talskyrkor i Ramdala, Nättraby, Fridlevstad, Ronneby, Listerby, Bräkne-Hoby, Hjortsberga och Mjällby. Vilket inte återspeglas på kartan.
Sen förstår jag inte kartan över tidigmedeltida kyrkor. I tex Blekinge har vi 1100-talskyrkor i Ramdala, Nättraby, Fridlevstad, Ronneby, Listerby, Bräkne-Hoby, Hjortsberga och Mjällby. Vilket inte återspeglas på kartan.
-
Bäckahästen
- Inlägg: 1993
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Birkas historia
Äntligen verkar Uppsalaskolan ha lämnat sin ankdamm och kommit ifatt övriga Sverige på detta område. Inte en dag för tidigt. 
Re: Birkas historia
Läsvärt, och tål väl att gås igenom ordentligt. Är ju ganska mycket att läsa igenom....
Efter att ha läst igenom huvudsidan och skummat ett par av flikarna är min reflektion att det är lite spretigt och ibland lite hastigt. Det som i ena stycket framförs som hypotes och rön, är lite senare fakta, för att sen igen ifrågasättas. Ibland ligger det ändå till grund för något som liknar slutsatser.
Ser också tydliga spår av bias, men det kan man kanske förstå, någons slags tanke eller ide är ju ofta drivkraften, och det här är ett så omfattande arbete att det krävs rejält med driv.
Jag tror inte man kan säga att det här löser Birka-gåtan, men det som ändå är värdefull i mina ögon är att det är ytterligare ett exempel på att man frigjort sig från gamla dogmer , som Bäckahästen skriver lämnat Uppsalaskolans ankdam. Jag ser klara likheter med Ousbäcks "Format Historia" som ju blivit populärt, men jag tycker det här är betydligt bättre, framförallt för en större objektivitet.
Sen som kuriosa, så är det någon som törs sätta emot om jag påstår att författarna nog lagt en del tid på forum? Carl Thomas gamla ved--diskussion får ju gehör här, vi får se om den debatten vaknar till här igen med några hundra nya inläägg
Efter att ha läst igenom huvudsidan och skummat ett par av flikarna är min reflektion att det är lite spretigt och ibland lite hastigt. Det som i ena stycket framförs som hypotes och rön, är lite senare fakta, för att sen igen ifrågasättas. Ibland ligger det ändå till grund för något som liknar slutsatser.
Ser också tydliga spår av bias, men det kan man kanske förstå, någons slags tanke eller ide är ju ofta drivkraften, och det här är ett så omfattande arbete att det krävs rejält med driv.
Jag tror inte man kan säga att det här löser Birka-gåtan, men det som ändå är värdefull i mina ögon är att det är ytterligare ett exempel på att man frigjort sig från gamla dogmer , som Bäckahästen skriver lämnat Uppsalaskolans ankdam. Jag ser klara likheter med Ousbäcks "Format Historia" som ju blivit populärt, men jag tycker det här är betydligt bättre, framförallt för en större objektivitet.
Sen som kuriosa, så är det någon som törs sätta emot om jag påstår att författarna nog lagt en del tid på forum? Carl Thomas gamla ved--diskussion får ju gehör här, vi får se om den debatten vaknar till här igen med några hundra nya inläägg
Re: Birkas historia
Jag har ännu inte hunnit läsa allt då det har varit för mycket annat att ta tag i idag, men detta är intressant även om det bara ger en indikation.
De aktuella handelsplatserna:
Saltvik - 3 hektar
Sigtuna - 5 hektar
Björkö - 7 hektar
Unnestad - 15 hektar
Paviken - 15 hektar
Köpingsvik - 22 hektar
Söderköping - 24 hektar
Hedeby - 24 hektar
Uppåkra - 40 hektar
Re: Birkas historia
Jag har börjat läsa. Intressant på många sätt. Man kan roa sig med att formulera om det gamla Svea och Göta paradigmet som präglar texten till det nyare paradigm som många här stöder. Delar av texten blir då mer begriplig - tex det här med att Birka är götarnas stad vilket presenteras som ett problem. Men detta är helt okontroversiellt om man accepterar att svear är svenskar och inte bara folk i Mälardalen. Då är det ju inte det minsta konstigt att den största och viktigaste svenska folkgruppen dominerar även runt Mälaren.