Ok. Verkligen intressant och en frågeställning helt i min smak, vattenleder, gränser och ortsnamn. Välkommen till forumet förresten!Soländaren skrev:Jo, det har jag ju gjort. Det är sparsamt företrädd i närområdet, dvs. resten av Uppland och på Södertörn. Däremot finns det namnet här och var på andra håll. Särskilt tätt är det bl.a. med "Sjöberg" i trakterna runt Jönköping. Därnere och på övriga håll, verkar det dock inte gå att lokalisera detta till vare sig vattenleder eller sockengränser. Sjöberg i andra delar av Sverige verkar snarare vara ett berg vid en sjö ... enbart...?
Jag har pratat med lite ortnamnsforskare, som mest pekar på likheter med namn som t.ex. det vanligt förekommande Karlberg - i obestämd form. Sådana namn är vanligen torpplatser (lägenhetsbebyggelse) eller kanske en äldre sommarstuga. Men vare sig sommarstugor eller torp i en halvmodern bemärkelse är ju tillnärmelsevis så gamla som just folklandsgränserna i Attundaland.
Där står jag nog, ungefär.
Mystiskt.
Ögnade på Jönköpingsområdet som är hemma för mig och även om några kanske tangerar gränser är det absolut inget mönster.
Kommer att tänka på att här nere så är det inte helt ovanligt att "hall" används för gränsmärken, och hall och berg är ju närliggande begrepp...