Mysteriet Sjöberg i Attundaland

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2018, 13:58

Soländaren skrev:Jo, det har jag ju gjort. Det är sparsamt företrädd i närområdet, dvs. resten av Uppland och på Södertörn. Däremot finns det namnet här och var på andra håll. Särskilt tätt är det bl.a. med "Sjöberg" i trakterna runt Jönköping. Därnere och på övriga håll, verkar det dock inte gå att lokalisera detta till vare sig vattenleder eller sockengränser. Sjöberg i andra delar av Sverige verkar snarare vara ett berg vid en sjö ... enbart...?

Jag har pratat med lite ortnamnsforskare, som mest pekar på likheter med namn som t.ex. det vanligt förekommande Karlberg - i obestämd form. Sådana namn är vanligen torpplatser (lägenhetsbebyggelse) eller kanske en äldre sommarstuga. Men vare sig sommarstugor eller torp i en halvmodern bemärkelse är ju tillnärmelsevis så gamla som just folklandsgränserna i Attundaland.

Där står jag nog, ungefär.

Mystiskt.
Ok. Verkligen intressant och en frågeställning helt i min smak, vattenleder, gränser och ortsnamn. Välkommen till forumet förresten!

Ögnade på Jönköpingsområdet som är hemma för mig och även om några kanske tangerar gränser är det absolut inget mönster.

Kommer att tänka på att här nere så är det inte helt ovanligt att "hall" används för gränsmärken, och hall och berg är ju närliggande begrepp...

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 31 januari 2018, 14:35

Hej, tack!

Det kanske är det detta med gränser som är grejen. Jag har inte kollat med DMS, vilket nog innebär att jag måste resa iväg till ett bibliotek (tror jag...?). Ett trasigt knä sätter lite gränser just nu, men det går bra att kombinera med olika spännande universitetskurser (på distans).

Nåväl: Jag tror att AndreasOx och Yngwe har en poäng med att detta ibland är naturnamn som överförts och blivit torp. I vissa fall är det kanske rena torpnamn (från 1600-1800-tal då..). Men än idag är vissa av dessa Sjöberg angivna som naturnamn av Lantmäteriet. Jag tittade ett varv till i ortnamnsregistret och ser att jag missat några Sjöberg i Attundaland. De jag missade är rivna eller omdöpta torp, men som i vissa fall syns på gamla lantmäterikartor, men inte på de nyaste. Mer komplett karta ser lite annorlunda ut (inga flyttade eller borttagna markeringar mot tidigare, men väl några tillägg):
sjöberg2.jpg
sjöberg2.jpg (81.8 KiB) Visad 4584 gånger
Kanske finns inget direkt samband med Hersbyar, ledung och annat spännande från järnåldern. Mer jordnära är nog detta som ni skriver och som jag tolkar liknande vad prof. em. Svante Strandberg sa till mig: Det är vanligt att man använder berg och sjöar när man stakar ut gränser (tidig medeltid?). I varje fall tyder kartan nu på att Sjöberg ofta (inte riktigt alltid) förekommer vid gränser av olika slag: sockengränser, häradsgränser och folklandsgränsen. Allt detta skulle dock möjligen kunna vara typiskt för just Attundaland, det verkar ju vara mindre typiskt på annat håll...

Men att Sjöberg skulle fungera som någon slags gränsposteringar för Attundaland fram till 1200-talet, får jag nog förpassa till fantasins skräphög. Tråkigt.

Men kanske är en del av mysterie-dimmorna nu skingrade en smula. En jordnära lösning, som är lätt att tro på, men kanske inte lika spännande som alla roliga fantasier... :-)

Tack så här långt för diskussionerna!!!

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2018, 19:09

Vårdkaseplatser/linjer?

Thomas
Historia är färskvara.

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 31 januari 2018, 21:17

När det gäller vårdkaselinjer längs inre vattenleder är jag väldigt osäker. Dessa typer av teorier verkar ha hamnat i vanrykte hos våra samtida forskare. Kanske är det orättvist, eller så är det en korrekt analys. Finns det ny forskning om just sådana vårdkaselinjer - förutom i skärgården (nuvarande kustområde)? Jag har inte sett sådan forskning. Det betyder dock inte att det inte finns, kanske bara att jag har missat det...

Av många skäl är jag väldigt intresserad av just detta, har det funnits vårdkaselinjer t.ex. längs Långhundraleden eller Edsviken-Norrviken-Oxundasjön-leden?

Det finns många högt belägna rösen och stensättningar - ibland inhägnade - längs dessa och andra vattenleder i Attundaland. Jag läste en finfin sammanfattning av bronsåldern i norra delen av Mälardalen. Där pekar man ut den s.k. skärgårdszonen (motsv. Attundaland) såsom särskilt tätt med sådana rösen och stensättningar - i ett område som samtidigt är väldigt glesbebott under bronsåldern. Under bronsåldern är det istället norra delen av Mälardalen som är tättbefolkat, särskilt på området Enköping-Uppsala. Här är det hällristningar och den unika Hågahögen som ger vid handen centralområdet under bronsåldern. Och så är dessa rösen unika i sin mängd i Attundaland, samtidigt som övriga typer av bronsålderslämningar är väldigt få i Attundaland och är många, många fler på den norra mälarstranden.

Men var i detta kommer vårdkasarna in i bilden, finns det aktuell forskning..., funderar jag verkligen nyfiket...!

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2018, 21:36

Vårdkaselinjer har funnits, det finns massor av böcker och avhandlingar om dessa.

Å andra sidan finns det mycket skrivet om Uppsala Öd, Upplands vikingatida runstenar och en del annat som vid närmare granskning visar sig vara rent nys... Så kanske är vårdkaselinjer är rent nys det också... Min erfarenhet är att man måste gräva själv i källorna....

Min tanke var att namnen var hyggligt utspridda samt täckte ett stort område - men jag vet inte hur naturen ser ut eller hur långt det är mellan bergstoppar eller om det finns klara siktlinjer...

Det känns märkligt att det dinns så många Sjöberg. Namn är ju en adress. Finns två Sjöberg borde det ena heta södra eller norra Sjöberg, eller övre/nedre. Namnet Sjöberg ger mig intrycket att ha en speciell betydelse, troligtvis en lokal sådan. Det kan knappast ha ett "vägens namn" = hur tar jag mig till Sjöberg? - viket Sjöberg menar du?
Jag tror att Sjöberg är ett lokalnamn med Apeciell betydelse och att man kanske skall leta efter intilliggande namnformer nör det inte finns norr/söder eller övre/nedre Sjöberg. I folkmun borde det bli: Sjöberg vid X som ger vilket Sjöberg som avses. Kanske kan dessa intilliggande namn ge fingervisning åt något håll?

Thomas
Historia är färskvara.

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 31 januari 2018, 22:13

Hej igen Thomas, intressant det du skriver!

Först detta med vårdkasekedjor: Har du något exempel på en hyggligt modern avhandling eller dylikt skrift av en disputerad forskare. Jag har inte hört något sånt. Men det kan alltså vara så att jag missat det. Där skulle jag verkligen kunna hitta en nyckel att gå vidare med dessa Sjöberg...

Sent tillägg: Jag tycker alltså detta med vårdkasar är klurigt, särskilt om man skall ta i beaktande att vi här kanske söker lite äldre vårdkaseplatser - inte från historisk tid t.ex. efter Gustav Vasa. När man kikar i Fornsök, finns det i princip inga vårdkasar alls registrerade för Attundaland, Tiundaland och Fjärdundaland (dvs. Uppland utom Roden). Längs kusten i Roden finns det enstaka sådana platser och några enstaka i Mälaren. I hela Sverige finns det färre än 300 sådana fornlämingsplatser registrerade. Så frågan är hur utbyggda sådana system egentligen varit i Uppland. Därför jag verkligen söker efter aktuell forskning...

För att gå vidare med dina huvudsakliga tankar: Siktlinjerna har jag inte undersökt, men det är inte alls otänkbart att det kan finnas fungerande sådant rent praktiskt (jag är dock ovan vid hur man gör sånt). Det kan man nog grovt ana av kartan, vilket jag misstänker att du gjort.

Du skriver vidare "Kanske kan dessa intilliggande namn ge fingervisning åt något håll?", vilket jag inte riktigt förstår. Ge mig ett exempel på hur du tänker där. Du gjorde mig verkligen nyfiken här, men jag hängde inte riktigt med. Det motsvarar nog mina tidigare mysterie-tankar. Ingen skulle bli gladare än jag om detta motiverar mig att göra, på samma sätt som du gör, i tanken betrakta detta som ett slags funktionsnamn som skulle vara typiskt för just det här området...

Men hur menade du med "Kanske kan dessa intilliggande namn ge fingervisning åt något håll?"...?

mvh
Soländaren Magnus

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2018, 22:47

Först - jag spekulerar bara :)

Du har minst två Sjöberg invid andra namn som är gudanamn från heden tid, Fröslunda och Odensala. Kan du hitta fler "asanamn" intill andra Sjöberg? Kan det i så fall peka åt något håll att gå vidare på?

Varför finns Västra Ryr - men inte Västra Sjöberg? Hur gammalt är namnet Västa Ryr? Samma ålder som Asanamnen? Finns det ett Västra Ryr borde det finnas ett annat Ryr också, kanske hittar su ett Ryr och ett Östra Ryr också? Hur gamla är dessa namn. Namnet Ryr bör ju vara äldre än Västra Ryr...

Alltså, intilliggande namn har också en historia som kan ge nya synsätt och förklaringar.

Thomas
Historia är färskvara.

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 31 januari 2018, 23:16

Hej igen Thomas, då tror jag att jag förstår dig bättre vad gäller namnen!

Namntraditionerna i Attundaland (och kanske Mälardalen i övrigt) är mer komplicerade än vad jag trott. Kanske finns det inte så ofta "Södra Sjöberg" o.dyl. även om det förekommer. Däremot har namnforskaren Stefan Brink skapat en modell för Tuna/Sala-Husa-Karby-Rinkeby-Hersby o.dyl. - sådana här commitatusnamn - som är väldigt intressant, genom att den kan återkomma regelbundet härad efter härad (lite förenklat uttryckt). För mig som egentligen är ingenjör, är det ju märkligt att se hur man ingenjörsmässigt kan titta på ortnamn som återkommer gång efter gång. På ett liknande sätt finns på vissa platser just Torslunda, Odenslunda m.fl. teoforta ortnamn. Så långt är det tämligen okontroversiellt. Värre är det med Tuna och Husby som är omtvistat. Ännu värre är det med Berga och Ekeby, som vissa också skulle betrakta vara regelbundna och återkommande. Detta är dock sågat av en majoritet forskare, vilket jag lite motvilligt kan acceptera.

Den enda systematik i omkringliggande ortnamn jag har hittat, som är tydlig, är alltså Hersby. Det finns vid tre stycken av de Sjöberg som ligger invid folklandsgränsen Attundaland/Roden. Och kring detta med Hersby finns det accepterad forskning, kring att det antagligen bott en halvhög ledare däromkring.

Men summan av detta och dina förslag, är att jag skall kika ett varv till på alla dessa andra namn som gång på gång återkommer i Attundaland. Utöver ovan nämnda namn återkommer t.ex. vädersträcksbyar: Söderby, Norrby, Ösby, Väsby (särskilt Ösby och Väsby ligger tätt i södra Uppland). Det finns nog fler sådana namn som ständigt återkommer...

Och tack för engagemanget och uppslag att kika runt ordentligt!

Soländaren Magnus

ps. Soland är ju en småbygd som är dokumenterad under medeltiden och gett upphov till bland annat två kommunnamn som används idag: Solna och Sollentuna. Efterföljaren till Soland är Sollentuna härad. Historiskt låg hela dagens Stockholms innerstad sannolikt i Soland, genom att innerstaden ursprungligen låg inom Solna socken. Kärnbygden i Soland är annars den centrala delen av Spånga socken, dvs. dagens Stockholm västerort. Det är de äldsta delarna av närförorterna norr om Stockholm. ds.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 1 februari 2018, 00:44

Ditt uttryck "Halvhög ledare" gillar jag skarpt.

Kanske bodde det kvartshöga ledare i Sjöbergarna?

Jag börjar nu förstå hur Attundaland fick sitt namn :)

Thomas
Historia är färskvara.

Daler

Inlägg av Daler » 1 februari 2018, 01:48

Soländaren skrev:
sjöberg.jpg
Hur har du skapat kartan?
Har du en lathund man kan följa om man vill göra något liknande?

Skriv svar