500 f.Kr. - 1066
-
Opager
Citat från Castor:
Hittade en uppgift om att huvudet troligen har suttit på en möbel...
Jag tycker att den enkla förklaringen om att det är en del från ett importföremål är starkare än att det skulle ha varit en del av en möbel som funnits på ett romerskt fartyg.
Jag tror inte på att romarna har varit i Östersjön.
Opager
-
Bäckahästen
Wurner skrev:Bäckahästen skrev:Men de andra fynden som tagits upp tidigare i tråden, som tex delar som troligen suttit på ett romerskt skepp som hittats på Gotland. Är det någon som vet mer om detta fynd?
Jag skrev till Gotlands museum för lite mer än en vecka sen och frågade om de visste något om bronshuvudet som nämns
här och på några andra ställen på nätet, dock utan referens. Jag har inte fått något svar ännu men jag hörde av mig igen idag.
Har Gotlands museum hört av sig?
-
Ättelägg
Varför skulle de inte varit i Östersjön, dessutom har vi handfasta rapporter från Plinius om expeditioner för kejsar Neros räkning angående upphandling av bärnsten. Rent geografiskt låg inte roms norra havsgräns speciellt långt från Östersjön så några besök lär det ha blivit under närmare 400 år. Det som väcker intresse däremot är varför så glest och ringa, något verkar hålla Romarna borta från Östersjön trots råvarorna. En tolkning är att kostnaden blev större än vinsten, dvs att handla av handelsmän från östersjön blev billigare än att försöka handla direkt vid källan. Sannolikt borde det vara risken för fientlighet och förlust av fartyg och varor. Betänk att Östersjön kallas det suebiska havet strax efter år noll och germanska havet senare.
-
Opager
Ättelägg:
Det är ganska enkelt att ifrågasätta. Jag har läst igenom boken "Danmarks Oldtid" på 1100 sidor utan att hitta något bevis för romersk närvaro som skepp eller trupp i Danmark. Varför i hela friden skulle romarna i så fall ha varit i Östersjön?
Romarna stannade vid Limes och bärnstenen kom ner dit från Skandinavien och byttes mot romerska importföremål.
Har du någon källa Ättelägg?
Opager
-
Ättelägg
Nu nämnde jag Plinius ex, i övrigt har vi fynden av maritimt präglade föremål men en länk
https://books.google.se/books?id=DEsZ4J ... er&f=false
Som skrivet tidigare vore det väl tämligen förvånande om inget romerskt skepp skulle ha vågat sig in i östersjön under minst 400-år. Dock är glesheten det intressanta då det säger något om sakernas tillstånd i östersjön.
-
Opager
Ättelägg. Du har kanske ingen källa utan det är en personlig reflektion, om romare i Östersjön och att dom borde ha varit där?
Personligen tror jag på detta om det hade funnits arkeologiska bevis för Roms närvaro i Danmark, eller struntade Rom i nuvarande Danmark och seglade direkt vidare in i Östersjön?
Jag försöker hålla isär importföremål från tecken på romerska seglatser.
Opager
-
Ättelägg
Nja, en romersk expedition för att inköpa stora mängder bärnsten torde ha gått över sjön, betänk att det var inte den vanliga handelsvägen utan en direkt, romersk, expedition till bärstenslandet. Så åtminstone ett skepp bör man kunna tänka sig.
Men vill inte kverulera, fenomenet att romarna i stort höll sig borta från östersjön och dess produkter är intressant då priset måste ha bedömts för högt för en direkt handel på stående basis. Själv skulle jag tro att det är aggressivitet som höll dem borta. För tillräckligt skydd skulle vi antagligen behöva en mindre armada och med stora svårigheter till hamnskydd och underhåll.
-
Opager
Ättelägg
Nja, en romersk expedition för att inköpa stora mängder bärnsten torde ha gått över sjön, betänk att det var inte den vanliga handelsvägen utan en direkt, romersk, expedition till bärstenslandet. Så åtminstone ett skepp bör man kunna tänka sig.
Nja. Bärnstenshandel har funnits långt tidigare under Bronsåldern mellan södra Skandinavien och Medelhavet. Handelsvägarna för bärnsten har funnits långt före Romarriket!
Källor: Danmarks Oldtid, Jonathan Lindströms "Bronsåldersmordet" och Joakim Goldhahns " Bredarör på Kivik"
Opager
-
Ättelägg
Skillnaden enligt Plinius är att det var en direkt kontakt av romare som utsända av kejsarna. De skulle köpa stora mängder bärnsten till Nero. Handelsvägarna över kontinenten låg i germanernas händer tills de nådde romersk mark. Visst skulle vi kunna tänka oss en expedition över land och dess floder av romare som hade med sig dyrbarheter för att hämta hem stora mängder bärnsten (dyrbarhet). Utsattheten på floderna torde vara stor, behov av fraktskepp/kärror tar plats. Vi får alltså tänka oss en styrka som militärt skulle kunna skydda denna expedition genom okänd och fientligt land. En flottexpedition skulle vara betydligt lättare och säkrare.
Men fortfarande är grundfrågan om östersjöns "farlighet" intressant då vi därmed får anta att folken runt östersjön bedrev piratverksamhet eller alternativt var så ointressant att ingen ides. Fast å andra sidan har vi bärnstenen och förmodligen andra råvaror, som päls, som borde ha intresserat handelsmän.
-
Opager
Ättelägg. Det är magert med arkeologiska resultat som stödjer texten.
Bärnsten har den egenheten att den inte ligger samlad på ett ställe utan måste samlas in, vilket tar tid. Romarna måste ha haft väldigt bra underrättelseinformation om stora lager av varan som gör det värt att starta en expedition.
Det finns inga fakta, än så länge, på att romarna varit i Östersjön.
Opager