Slaget vid Helgeå

500 f.Kr. - 1066
Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Slaget vid Helgeå

Inlägg av Daniel K » 29 maj 2017, 20:55

Jag har grunnat en hel del på slaget vid Helgeå. Utan att ha några som helst belägg för saken tror jag Saxo Grammaticus platsangivelse och version av händelsen ligger närmast sanningen. Enligt wikipedia har det gjorts vissa fynd som pekar på det:

Saxo berättar att slaget stod på den bro som danskarna slagit över till en ö i den av ån bildade stora sjön samt att de stupade begravdes "vid Åsum". Stranden nedanför Åsums kyrka bildar ett stort näs ut i sjön, i dag avskiljt från fastlandet genom en låglänt äng. Helgeå bröt emellertid på 1700-talet nytt utlopp i Östersjön och Hammarsjöns vattenyta sjönk då en meter. Platsen nedanför Åsum kyrka var alltså förr en ö, det vill säga en topografisk bild helt i enlighet med Saxo. Nere vid stranden har man också påträffat en trolig massgrav "från tidig medeltid". Grävningen var dock ytterst begränsad och endast tre mansskelett tillvaratogs.


Har sökt på nätet efter den här utgrävningen - men hittade inget. Är det nån som känner till något om de här fynden?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av anganatyr » 29 maj 2017, 21:08

Verkligen intressant! Jag känner dock inte till denna utgrävning.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av fileoscar » 29 maj 2017, 22:30

Jag läste en rätt intressant skildring om slaget inkluderande utgrävningarna i Norra Åsum för några år sedan. Vill minnas att denna var utlagd på Kristianstad kommuns hemsida. På den hittar jag idag bara en kort summering:

1026 (ej 1025 enl. Kenth Olsson) Trekungaslaget vid Helge å med Olof digre, Anund Jacob
och Knut den store, slaget skildras i Snorres Olofssaga, samt av Saxo och Ottar Svarte). De
två öar som omtalas kan vara Allön och Beckholmen En del av de slagna begravdes i Aasum
vilket kan vara Norra Åsum. 1965 gjordes en arkeologisk undersökning i byn och en tänkbar
massgrav upptäcktes (Källa: Bengt Helgesson). IEVPPJ s. 17-20, 50, 276. G. Ch s. 238.
Namnet Helge å betyder den stora eller mäktiga ån, den är också Skånes största. K Ebgfs s.
152.

Dock finns det lite mer att hämta här: https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... ianstad/13

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av Daniel K » 1 juni 2017, 20:53

fileoscar skrev: 1026 (ej 1025 enl. Kenth Olsson) Trekungaslaget vid Helge å med Olof digre, Anund Jacob
och Knut den store, slaget skildras i Snorres Olofssaga, samt av Saxo och Ottar Svarte). De
två öar som omtalas kan vara Allön och Beckholmen En del av de slagna begravdes i Aasum
vilket kan vara Norra Åsum. 1965 gjordes en arkeologisk undersökning i byn och en tänkbar
massgrav upptäcktes (Källa: Bengt Helgesson). IEVPPJ s. 17-20, 50, 276. G. Ch s. 238.
Namnet Helge å betyder den stora eller mäktiga ån, den är också Skånes största. K Ebgfs s.
152.[/url]
Helt klart intressant! Man undrar vad som hände med de där fynden. Antagligen ligger de i ett magasin och samlar damm. Med dagens teknik borde det gå att få fram en hel del information från kvarlevorna.

Som sagt det finns många aspekter på det här slaget och jag är bara förvånad att det finns så lite skrivet om händelsen.

Det som sätter myror i huvudet på forskarna är att Knut den Store något år efter drabbningen slog mynt i Sigtuna med inskriptionen: CNUT REX SV, vilket vissa forskare (t ex Ove Moberg) tolkar som att det skett ett andra slag strax efter Helgeå.

Ett slag där Knut den store besegrade Anund Kolbränna och tog makten över, delar av, Sveariket. Därav teorierna att händelserna ägde rum i Uppland och inte vid Åhus som Saxo faktiskt förtäljer. Men hur jag än vänder och vrider på saken får jag inte teorierna att gå ihop:

>> Är det verkligen möjligt att Knut den store skulle segla in i svearikets hjärtland och besegra Anund på hans hemmaplan?

>> Borde inte en sådan händelse lämna avtryck i den tidens annaler och krönikor? för om Anund gick i landsflykt borde han t ex omnämnas i diverse olika källor?

>> Och borde det inte finnas några spår eller muntliga berättelser i Mälardalen efter en batalj som denna?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av Starkodder » 2 juni 2017, 11:47

Har läst i någon artikel att hamnen dit danerna sökte sig kan ha legat uppe i övre delen av Araslövssjön och att den dämning av ån som svearna gjorde var uppströms detta dvs i Torsebro. Vid Torsebro finns ett Trälleborg utsatt på kartan. Ligger inte platsen nära Stångebjär där det var ett slag vid tidpunkten?

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av kylarvende » 2 juni 2017, 12:53

Starkodder m fl!

Kolla Bo Gräslunds bestseller:

http://journals.lub.lu.se/index.php/sca ... le/930/715

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av Kungsune » 2 juni 2017, 15:44

Tack för länken! Det är en snygg sammanställning och teori som så klart lär bli svårbevisad men inte orimlig.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av Daniel K » 2 juni 2017, 17:38

Starkodder skrev:Har läst i någon artikel att hamnen dit danerna sökte sig kan ha legat uppe i övre delen av Araslövssjön och att den dämning av ån som svearna gjorde var uppströms detta dvs i Torsebro. Vid Torsebro finns ett Trälleborg utsatt på kartan. Ligger inte platsen nära Stångebjär där det var ett slag vid tidpunkten?
Tyvärr är jag för dåligt insatt i traktens geografi. Men ett av Bo Gräslunds huvudargument för att slaget inte utspelades vid Åhus var just detaljen med dämmet. Enligt saxo använde svearna det som ett vapen i striden genom att öppna fördämningarna. Men enligt Gräslund saknar ån både tillräcklig storlek och kraft för att uppnå en sådan effekt. Och hävdade istället att slaget stod i Uppland.

Någon insatt som vågar opponera mot detta? ;)

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av Starkodder » 2 juni 2017, 18:15

Daniel K skrev:
Starkodder skrev:Har läst i någon artikel att hamnen dit danerna sökte sig kan ha legat uppe i övre delen av Araslövssjön och att den dämning av ån som svearna gjorde var uppströms detta dvs i Torsebro. Vid Torsebro finns ett Trälleborg utsatt på kartan. Ligger inte platsen nära Stångebjär där det var ett slag vid tidpunkten?
Tyvärr är jag för dåligt insatt i traktens geografi. Men ett av Bo Gräslunds huvudargument för att slaget inte utspelades vid Åhus var just detaljen med dämmet. Enligt saxo använde svearna det som ett vapen i striden genom att öppna fördämningarna. Men enligt Gräslund saknar ån både tillräcklig storlek och kraft för att uppnå en sådan effekt. Och hävdade istället att slaget stod i Uppland.

Någon insatt som vågar opponera mot detta? ;)
Är Gräslunds å större än Helge å då?

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Slaget vid Helgeå

Inlägg av Daniel K » 2 juni 2017, 19:10

Starkodder skrev:
Daniel K skrev:
Starkodder skrev:Har läst i någon artikel att hamnen dit danerna sökte sig kan ha legat uppe i övre delen av Araslövssjön och att den dämning av ån som svearna gjorde var uppströms detta dvs i Torsebro. Vid Torsebro finns ett Trälleborg utsatt på kartan. Ligger inte platsen nära Stångebjär där det var ett slag vid tidpunkten?
Tyvärr är jag för dåligt insatt i traktens geografi. Men ett av Bo Gräslunds huvudargument för att slaget inte utspelades vid Åhus var just detaljen med dämmet. Enligt saxo använde svearna det som ett vapen i striden genom att öppna fördämningarna. Men enligt Gräslund saknar ån både tillräcklig storlek och kraft för att uppnå en sådan effekt. Och hävdade istället att slaget stod i Uppland.

Någon insatt som vågar opponera mot detta? ;)
Är Gräslunds å större än Helge å då?
"Storlek och kraft" kanske var ett dåligt uttryck ... :)

Jag orkar inte leta fram Gräslunds exakta ordalydelse men han efterlyste ett vattendrag med större fallhöjd, vildare forsar, mer skog runt omkring etc. Helt enkelt en å där man kunde dränka hundratals danskar genom att öppna fördämningarna. Jag har för mig att Gräslunds namnger en å i Uppland som han ser som den naturliga platsen. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den.

Skriv svar