Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Bäckahästen » 9 juni 2015, 17:43

Yngwe skrev:GU's stolprader är daterade till 400-500 -tal enligt Arkeologi i Uppsala

Badelundas stolprader är daterade till 400-500-tal enligt Västmanlands Länsmuseum


Alla tre är alltså relativt jämngamla
Tack Yngwe!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 18:56

Ekornavallen har undersökts med georadar och ett antal gropar hittades som kan vara rester efter en stolp- eller stenrad.

http://www.fornguiden.se/download/ekornavallen.pdf

Längst ned på sidans högra sida : "mystiska gropar"

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 19:23

Georadarundersökningen av Ekornavallen.

Se figur 3.
Längst ned i högra hörnet är en linje av resta stenar utmärkta. Följ linjen uppåt så träffar linjen fler resta stenar, även en längst upp på gravfältet. Det kan bara rester från en stenrad.

På en annan plats finns eventuella tester av stolp- eller stenrad som kag skrev ovan.

Ekornavallen är ett gravfält som omspänner nästan 5000 år. Det är helt unikt. Jag brukar då och då ta upp Ekornavallen eftersom den ger ett tidsperspektiv. T.ex. När Gamla Uppsalas gravfält började anläggas var Ekornavellens gravfält redan flera tusen år gammalt... Gravfältet omspänner faktiskt nästan halva den tid människor bott i Skandinavien.... Det ger i alla fall mig ett historiskt tidsperspektiv :)

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 19:57

En liten spekulation om stolpraden i GU... Är den ännu längre?

Titta på Google Earth och GU. Zooma in vattholmavägen, stolpraden gick längs den. Följ stolpradens riktning (inte vägen) norrut mot den bäck som finns där. Så kommer man fram över en åker som slutar med en liten rektangel som är omgiven på tre sidor av bäckravinen. Ovanför denna rektangeln på åkern rinner bäcken i en M- formad kurvor.

Rektangeln anser jag vara byggd, den stämmer alltså inte med hur vatten formar strandlinjer. För mig ser det ut som att stolpraden pekar direkt mot denna rektangel. Kan detta vara slutet på stolpraden norrut?

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Bäckahästen » 10 juni 2015, 06:14

Hur är det med storleken på de tre olika stolpraderna? Längden, grovlek på stolpar etc. Finns det någon skillnad/likhet där?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 17 juni 2015, 21:46

Man har tydligen hittat ärkebiskopsgården i GU:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/upp ... la-uppsala

John har fel angående motsvarande gård i Lund. Lundagård är inte helt utgrävt men det finns rekonstruktioner av biskopsborgen och platsen är inte okänd.

Källa: Lunds Historia-Medeltiden sidan 384-385

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Bäckahästen » 18 juni 2015, 06:13

Opager skrev:Man har tydligen hittat ärkebiskopsgården i GU:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/upp ... la-uppsala

John har fel angående motsvarande gård i Lund. Lundagård är inte helt utgrävt men det finns rekonstruktioner av biskopsborgen och platsen är inte okänd.

Källa: Lunds Historia-Medeltiden sidan 384-385

Opager
Det skrivs också i artikeln att Gamla Uppsala är först i Skandinavien med monumental byggnadsmiljö. I Gamla Lejre i Danmark finns monumentala hallbyggnader. Jag kommer inte ihåg exakt datering, men de var i alla fall vendeltida. Så det påståendet stämmer inte heller.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 18 juni 2015, 08:14

Jag läste det också Bäckahästen.

Lejre är korrekt. Lägg även till Gudme och Uppåkra.

Texten innehåller fantasifulla påståenden.

Opager

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Starkodder » 18 juni 2015, 08:48

Vid Lejre är "Heorot" dvs den första (hittills kända) hallen daterad till mitten av 500-talet, med lösfynd från ca 530 om jag minns rätt. Men Gudme är väl tidigare?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 18 juni 2015, 09:15

Gudmes storhetsperiod är från 200 e.Kr. till 500 e.Kr. Platsen finns kvar efter detta men är inte längre lika betydelsefull.

Lejres period är 500 e.Kr. till strax efter 1000 e.Kr.

Källa: Danmarks Oldtid

Opager

Skriv svar