Götavirke

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Götavirke

Inlägg av Yngwe » 21 november 2019, 01:13

Precis, men en fiende som bor inom pilskotts avstånd har givetvis full koll efter bara en kort tid. Då har man över tid möjlighet att stresstesta försvaret genom stötar-

Jag tänker alltså att effekten blir precis tvärtom, den som investerat i vallen måste hela tiden vara beredd på ett anfall, och anfallaren bestämmer helt själv när de vill anfalla. De kan vila när de vill vila, anfalla när de vill anfalla. Vid anfall märker de ganska fort om det är fullbemannat försvar och om de så vill kan de avbryta för att pröva igen nästa dag. Försvararen är den som reagerar, dom bestämmer inte villkoren och måste därför ständigt vara beredda.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Götavirke

Inlägg av Kungsune » 21 november 2019, 09:28

Långa försvarsvallar överlag är ganska kassa vid egentliga anfall. Däremot är de mycket effektiva för att markera en gräns. "Våra ambitioner sträcker sig hit men inte längre.." Se ex Limes och Hadrianska murarna som romarna anlade.
Det kan markera en gräns för någon form av aktivitet. Inte säkert att man måste tänka militärt. Kan ju ha med jurisdiktion att göra också. På denna sidan gäller detta och på andra sidan det. Göta virke ligger ju en bit österut i förhållande till den tidigare diskuterade kulturgränsen (som kan vara imaginär). Det skulle kunna vara ett tecken på en senare expansion mot öster runt år 800 men kan ju lika gärna indikera tätare plundringsanfall från Östersjön. Från Norsholm bryts den Östgötska fullåkerbygden upp av skogar vilket naturligt delar in landskapet i två huvudsakliga bygdeenheter. Stämmer bra med Arrhenius kartor över fornlämningsbestånd och gårdsbebyggelse. Rimmar också bättre med dialektgränser (Flodströmslinjerna). Finns alltid anledning att vara skeptisk mot sådana analyser men de korrelerar ju dåligt med Götavirke som ligger mitt i den östliga bebyggelsedelen och inte i anslutning till ett mer naturligt bebyggelseavbrott. Därmed kan jag hålla med om att Götavirke är ett svagt argument i sammanhanget "Beowulfkvädet" utan måste ha en betydligt senare funktion. Intressant dock om man kan påvisa att hela bygden utgör en naturlig kulturdelare genom tusen år där de flytande gränserna är lite tydligare till följd av en gryende maktorganisation.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Götavirke

Inlägg av Yngwe » 21 november 2019, 11:37

Ja som sagt jag skulle köpa ett gränsdike eller gränsstaket för att markera en hypotetisk gräns inom Östergötland. Men inte en försvarsvall som det ju rör sig om... Men jag tror en sådan tanke hör ihop med den gamla skrönan om att svearna tagit över hela kusten, ett påstående som inte är annat än spekulation utifrån gamla föreställningar.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Götavirke

Inlägg av Kungsune » 21 november 2019, 12:48

Nä, i sådana fall skulle jag snarare vända på det att det är svearna som byggt vallen mot hot från kusten. Vallsystem kan ju byggas för att kontrollera handel lika väl som för skydd. Göta virke skulle ju i likhet med danavirke kunna fungera som en tull.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Götavirke

Inlägg av Bäckahästen » 24 november 2019, 13:49

Men en försvarsplank fördröjer ändå en angriper så fler hinner fram för att försvara. Den köper tid. :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Götavirke

Inlägg av Starkodder » 25 november 2019, 18:02

Bäckahästen skrev:
24 november 2019, 13:49
Men en försvarsplank fördröjer ändå en angriper så fler hinner fram för att försvara. Den köper tid. :D
Förmodligen en försvarsvall mot utifrån kommande angripare, t ex svear.

anganatyr
Inlägg: 3117
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Götavirke

Inlägg av anganatyr » 26 mars 2021, 18:17

Tydligen ska det finnas en modell av en bit av Götavirke hos Östergötlands museum i Linköping. Är det någon som sett modellen? Eller ännu bättre, har ett foto av modellen som kan läggas in här i tråden?

Skriv svar