Sandbyborg på Öland

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Bäckahästen » 11 juni 2017, 08:05

Det blir att skänka i alla fall en liten peng. :D

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av kalle_anka » 24 juni 2017, 17:05

sweon skrev:Hjälp till att rädda arkeologin vid Sandby borg.
http://vanner.sandbyborg.se/
Detta stödjer man såklart, swishade över lite pengar till dom nu.

Ett bra intiativ tycker jag!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Bäckahästen » 18 juli 2017, 10:36

Jag hörde på radion att pengarna till vägen nästan var i hamn. Då blir det nog grävning i höst!!! :D

anganatyr
Inlägg: 3117
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av anganatyr » 13 oktober 2017, 22:53


Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Daniel K » 17 oktober 2017, 23:17

Jag kan inte låta bli att grunna på de solidusfynd de har gjort i borgen från Valentinianus III:s tid. För samtliga guldmynt är väl präglade under hans era? Utan att dra allt för djärva slutsatser kan man väl misstänka att borgens härskare var i den västromerska arméns sold under den här tiden (vilket stämmer bra med dateringen av borgen).

Det här var en mycket turbulent tid för Västrom med krig mot hunner, vandaler, visigoter, franker med mera. Det vore intressant om man genom strontiumanalyser av kvalevorna eller genom andra fynd kunde på något sätt få fram var någonstans de här ölänningarna har verkat. En garnison i Burgund? På östfronten kämpande mot hunner?

Som sagt man kan ju alltid hoppas ...

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Bäckahästen » 18 oktober 2017, 05:42

Daniel K skrev:Jag kan inte låta bli att grunna på de solidusfynd de har gjort i borgen från Valentinianus III:s tid. För samtliga guldmynt är väl präglade under hans era? Utan att dra allt för djärva slutsatser kan man väl misstänka att borgens härskare var i den västromerska arméns sold under den här tiden (vilket stämmer bra med dateringen av borgen).

Det här var en mycket turbulent tid för Västrom med krig mot hunner, vandaler, visigoter, franker med mera. Det vore intressant om man genom strontiumanalyser av kvalevorna eller genom andra fynd kunde på något sätt få fram var någonstans de här ölänningarna har verkat. En garnison i Burgund? På östfronten kämpande mot hunner?

Som sagt man kan ju alltid hoppas ...
Jag håller med. En sådan undersökning skulle vara av stort intresse. :D

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av jancro » 17 november 2017, 23:08

Sandbyborg har byggts ovanpå ett äldre gravfält :

"– Det kan handla om hundra år före eller e Kr, men det kan vara ännu äldre. Nu skall vi undersöka benen för att få dem daterade med hjälp av Kol 14, då får vi veta på 100 år när hur gamla de är. Vi vet i alla fall att gravarna inte är kopplade till människorna i borgen."

http://www.olandsbladet.se/oland/sandby ... -gravfalt/

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av jancro » 12 april 2018, 00:45

Här en länk till Vetenskapsradion angående bl a fynd av en matlagningslök :

" Matlagningslöken från Sandby borg är ytterligare ett bevis för Sandbyborgarnas nära kontakter med det då sönderfallande Västromerska riket.

– Den tidigare kända äldsta matlagningslöken har funnits på Bornholm ungefär år 650 efter Kristus. Den här är 200 år äldre, säger arkelogen Helena Victor."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6927282

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Bäckahästen » 15 april 2018, 08:09

Löken skall ställas ut på Kalmar museum. :D

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Daniel K » 29 april 2018, 16:29

Jag läste en artikel om Sandbyborg i DN på nätet. Det var inget nytt, mest gammal skåpmat, men det fanns en liten mening som fångade mitt intresse:

" ... Men vi har inte hittat några vapen. De togs nog med av förövarna och offrades i en närbelägen sjö eller mosse, vilket var vanligt vid den här tiden, säger Helena Victor."

Har det hittats fler offermossar på Öland än Skedemosse?

Ska man spekulera lite så är det väl inte otroligt att förövarna kom från något av grannområdena? Men vilka fornborgar låg närmast Sandbyborg?

När man kollar på kartan ligger Skedemosse inte alltför långt från Sandbyborg. Skulle det måhända kunna vara vapnen från Sandbyborg man har hittat i Skedemosse?

Skriv svar