Adam og Västergötaland

500 f.Kr. - 1066
Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Soar » 29 mars 2021, 13:09

Ah, ok. Det var mycket riktigt det stället jag tänkte på. Läste det i Emanuel Svenbergs översättning, där han översätter Finnйdi med finnvedingar. Men det var ju lite korttänkt att lita blint på det...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Kungsune » 29 mars 2021, 13:51

Sedan "Halland". Kanske ännu märkligare. Det finns ju tyvärr väldigt mycket påståenden kring gamla källor på internet. Det råder väl i själva verket ganska god konsensus i forskarkåren att Adam betraktade Halland som en del av begreppet Skåne eftersom Halland inte omnämns i hans verk?

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Artesien » 29 mars 2021, 18:10

Finnйdi referar rimligen till Finnmarken, i det här fallet östra Dalarna, vilket är fullständigt logiskt - ”Mellan nordmämmen och svearna finnes Värmland och Finnmarken” - vilket ju stämmer.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Artesien » 29 mars 2021, 18:20

Vill bara lägga till att jag inte tror ett ögonblick på stamkrig mellan svear och götar. ’Svear’ är svenskar liksom ’Nordmän’ är norrmän. Gränserna flyter en smula visserligen men begreppen i sig var okontroversiella. ’Götar’ var ’svear’ som bodde i VG och ÖG - give and take. Allt annat blir fullständigt ologiskt. Och då ligger Värmland och Finnmarken mellan nordmännens och svearnas land. Allt prat om Finnveden (ett av Smålanden) eller om finnar generiskt blir obegripligt.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av jancro » 29 mars 2021, 22:01

Artesien skrev:
29 mars 2021, 18:10
Finnйdi referar rimligen till Finnmarken, i det här fallet östra Dalarna, vilket är fullständigt logiskt - ”Mellan nordmämmen och svearna finnes Värmland och Finnmarken” - vilket ju stämmer.
Begreppet Finnmark, Finnmarken har ju funnits länge i norr, i Sverige och Norge, men hur är det i Dalarna ?
Finns begreppet Finnmarken eller liknande styrkt i Dalarna före den finska inflyttningen under 1500-1600- talet?

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Artesien » 30 mars 2021, 15:32

Jag tror att Dalarna, åtminstone de norra delarna ingick i det som i Sverige brukade kallas Lappmarken eller Finnmarken. Jag menar alltså inte Finnskogen utan finnar skall i detta sammanhang ses som samer. Det är då möjligt att texten faktiskt refererar till ”finnar” men då i betydelsen samer. Texten stämmer även då: ’Mellan norrmän och svenskar finns värmlänningar och samer” eller ”Mellan Norge och Sverige finner man värmlänningar och samer”.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av jancro » 30 mars 2021, 22:25

Artesien skrev:
30 mars 2021, 15:32
Jag tror att Dalarna, åtminstone de norra delarna ingick i det som i Sverige brukade kallas Lappmarken eller Finnmarken. Jag menar alltså inte Finnskogen utan finnar skall i detta sammanhang ses som samer. Det är då möjligt att texten faktiskt refererar till ”finnar” men då i betydelsen samer. Texten stämmer även då: ’Mellan norrmän och svenskar finns värmlänningar och samer” eller ”Mellan Norge och Sverige finner man värmlänningar och samer”.
Den ovan angivna tolkningen tycker jag låter rimligare.
Men ordet " Finnйdi " , Finnidi, senare delen ( idi )liknar mycket den ordstam som först Jordanes och sedan tre runstenar använder, något annorlunda än dagens Finnveden.
Likheten är så stor att det är svårt att gå runt det.
Jordanes " finnaithae " tolkas som Finnvedingar .
Även länkar till de tre runstenar som nämner Finnveden finns i denna länk : https://sv.wikipedia.org/wiki/Finnveden

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Kungsune » 31 mars 2021, 09:29

Frågan är om alla runstenar menar samma?
Är begreppet finnved/finnhed verkligen exklusivt kopplat till det medeltida småländska häradet?

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Soar » 1 april 2021, 17:48

Kungsune skrev:
29 mars 2021, 13:51
Sedan "Halland". Kanske ännu märkligare. Det finns ju tyvärr väldigt mycket påståenden kring gamla källor på internet. Det råder väl i själva verket ganska god konsensus i forskarkåren att Adam betraktade Halland som en del av begreppet Skåne eftersom Halland inte omnämns i hans verk?
Ja, jag får be så mycket om ursäkt, jag måste ha misstagit mig. Har kollat igenom Svenbergs översättning igen men hittar inte Halland. Hade för mig att jag läst något i stil med att "på bägge sidor om Skåne går det ut som två långa armar som tillhör danske kungen, och dessa områden heter Blekinge och Halland". Men icke. Kanske har jag drömt det. Bra i alla fall att ni reagerar mot Fake news som den här!

anganatyr
Inlägg: 3117
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av anganatyr » 1 april 2021, 18:24

Soar skrev:
1 april 2021, 17:48
Kungsune skrev:
29 mars 2021, 13:51
Sedan "Halland". Kanske ännu märkligare. Det finns ju tyvärr väldigt mycket påståenden kring gamla källor på internet. Det råder väl i själva verket ganska god konsensus i forskarkåren att Adam betraktade Halland som en del av begreppet Skåne eftersom Halland inte omnämns i hans verk?
Ja, jag får be så mycket om ursäkt, jag måste ha misstagit mig. Har kollat igenom Svenbergs översättning igen men hittar inte Halland. Hade för mig att jag läst något i stil med att "på bägge sidor om Skåne går det ut som två långa armar som tillhör danske kungen, och dessa områden heter Blekinge och Halland". Men icke. Kanske har jag drömt det. Bra i alla fall att ni reagerar mot Fake news som den här!
Ja, Blekinge var inte danskt så tidigt. Det första säkra beviset för att Blekinge är danskt är år 1231. Adam skriver något i stil med "Skåne är den yttersta delen av Danmark och utgör en halvö". Ska se om jag kan hitta var han skrivet detta. Återkommer.

Skriv svar