Vitehall

500 f.Kr. - 1066
Janneman61
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 november 2018, 16:32

Vitehall

Inlägg av Janneman61 » 17 december 2020, 17:57

På några ställen i Västergötland och Dalsland (men i närheten av Västergötland) har jag stött på namnet Vitehall. Oftast avsides beläget eller på en plats som tidigare mycket väl kan ha varit avsides. Vitehall? Då är tankarna inte långt från Vitekrist. Kan Vitehall varit en hallbyggnad för tidiga kristna? Är det någon som känner till något om detta? Gå gärna in på lantmäteriets karta och sök på namnet så ser ni var dessa är placerade..

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Vitehall

Inlägg av jancro » 17 december 2020, 21:20

Jag funderar om slutledet, hall, här är en variant av häll, och att det kan handla om berg i dagen, klippbrant eller höjd.

Janneman61
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 november 2018, 16:32

Re: Vitehall

Inlägg av Janneman61 » 17 december 2020, 21:42

jancro skrev:
17 december 2020, 21:20
Jag funderar om slutledet, hall, här är en variant av häll, och att det kan handla om berg i dagen, klippbrant eller höjd.
Kan kanske vara så. Jag vet inte då jag inte besökt platserna. Efter jag skrev förra inlägget har jag även sökt på "vitahall" och fick några FÅ träffar. I småland, halland och östergötland på gränsen till småland. Skulle det vara en anspelning på någon häll borde det kanske finnas i fler landskap? När jag tittar på "ortfoto" och terrängskuggning" i lantmäteriets karta får jag inte intrycket att det skulle vara några anmärkningsvärda höjdskillnader. Men som sagt jag har inte besökt platserna..

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Vitehall

Inlägg av jancro » 17 december 2020, 22:58

I Sölvesborg i en stadsbokskog finns höjderna Kanehall och Vitehall

Janneman61
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 november 2018, 16:32

Re: Vitehall

Inlägg av Janneman61 » 17 december 2020, 23:36

jancro skrev:
17 december 2020, 22:58
I Sölvesborg i en stadsbokskog finns höjderna Kanehall och Vitehall
Intressant. Jag lyckas bara hitta vitahallsslätten i Sölvesborg som det verkar vara något bråk om....

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vitehall

Inlägg av Yngwe » 18 december 2020, 09:42

Vitehall eller Vitahall är nog med all säkerhet gränsmärken. Jämför med Vitesten och Vitasten. Slår man på gränslagret i lantmäteriets karta så är det i de absolut flesta fall mycket tydligt att det är just gränsmärken. och det finns en uppsjö av dom.

Etymologiskt borde väl Vite/Vita ligga nära vittne och i förlägningen då "att veta". Hall är givetvis i betydelsen häll. Det behöver ju inte avse en regelrätt klippa eller ett berg, utan kan bara vara det vi kallar "berg i dager"

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Vitehall

Inlägg av jancro » 18 december 2020, 16:33

Begreppet hall, " häll" , används även för större flyttblock , som det bekanta 10 m höga Knystahall, gränsmärke mellan Halland/Småland och Danmark/ Sverige, i dagens Rydöbruk, Hylte Kommun.
https://www.google.se/maps/uv?pb=!1s0x4 ... CnoECBYQAw

Janneman61
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 november 2018, 16:32

Re: Vitehall

Inlägg av Janneman61 » 18 december 2020, 17:24

Yngwe skrev:
18 december 2020, 09:42
Vitehall eller Vitahall är nog med all säkerhet gränsmärken. Jämför med Vitesten och Vitasten. Slår man på gränslagret i lantmäteriets karta så är det i de absolut flesta fall mycket tydligt att det är just gränsmärken. och det finns en uppsjö av dom.

Etymologiskt borde väl Vite/Vita ligga nära vittne och i förlägningen då "att veta". Hall är givetvis i betydelsen häll. Det behöver ju inte avse en regelrätt klippa eller ett berg, utan kan bara vara det vi kallar "berg i dager"
Jag har inte gått igenom alla men helt klart har du rätt. De jag tittat på ligger ju helt på en gränslinje... Men hur gamla kan dessa namn och gränser vara?

Skriv svar