Vem var Ingvar den vittfarne?

500 f.Kr. - 1066
Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av Främmestad » 9 februari 2021, 16:00

Ingvar den vittfarne ska ha varit son till en Emund och far till en Sven. Men det fanns väl flera Ingvar med på Ingvarståget. Jag tror att Ingvar måste ha varit mycket högättad.
Vad är det som talar för eller emot att Ingvar den vittfarne var någon av följande personer?

Sö 179 Gripsholmsstenen
Förutom att det här talas om Ingvar och om Harald, Tolas son, som dog i Särkland...

Sö 279 i Strängnäs Domkyrka
Här talas om en Emund och åsikten om att detta var Ingvars far har yttrats. Begravningsplatsen tyder på fin familj.

Jag skulle vilja lyfta fram två andra möjligheter. Dels att Ingvar tillhörde Jarlabankes och Estrids släkt i Uppland. Både namnen Ingvar och Sven förekommer i denna familj. Han skulle kunna vara bror till Jarlabanke d y.

Den andra möjligheten är en ganska vild teori, som jag inte vågar utveckla helt på detta ställe, men i varje fall vill jag nämna möjligheten att Ingvar skulle kunna vara (foster-)son till Emund Åkesson, d v s dotterson till Erik Segersäll och Sigrid Storråda. (Enligt berättelsen ville Erik gifta bort dottern med en småkung i öster, men Åke rövade bort henne, gifte sig med henne och gjorde henne med barn, innan Håkon Lade tog livet av honom på Eriks frillobröllop med Aud Håkonsdotter. Detta tyder på släktskap (med Sigrid). Det var ett tabu att själv döda släktingar, så Erik fick anlita en uppdragsmördare. (Namnet Åke tyder på släktskap med Ottar Jarl, som tycks ha varit fosterfar till Åke Tokesson av Fyn. Ottars dotter Ingeborg blev gift med Åkes bror Palner och hans son Björn Bretske Ottarsson hade varit fosterfar till Palners fru, kungadottern Ålov Stevnersdotter.) Jag vill helst inte ge mig in på en diskussion om Sigrids/Ottars möjliga eller omöjliga släktskap med Åke här, utan hålla mig till Ingvar.

Finns det flera möjligheter/teorier?

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av kylarvende » 21 februari 2021, 16:25

Främmestad!
Inte lätt att hänga med i svängarna. Samma Palner-Toke som fostrade Söm-Åsa?

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av Främmestad » 21 februari 2021, 22:19

Sammanfattning:
Palner Tokesson från Fyn var bror till Åke Tokesson, som mördades på vägen hem från Ottar Jarl.
Jag tror att Åke var fosterson till Ottar Jarl. Möjligen var Björn Ottarsson Bretske fosterbror till Palner. D v s att Toke/Torvor och Ottar/Ingeborg bytte barn med varandra för att få till en nära förbindelse.
Efter mordet gifte sig Palner med Ottars dotter Ingeborg.
Björn Bretske var involverad i Palners affärer och fosterfar till hans fru Ålov Stevnersdotter.
Palner Tokesson och Ingeborg Ottarsdotter fick Toke (och Tordis), som därför kallades Palnertoke. Toke Palnersson var bl a far till Pallig (Palner) och Åke. Och fosterfar till Sven (Tveskägg/Haraldsson/Söm-Åsasson).
Det är ganska troligt att även någon i Ottars familj uppkallade en son efter fosterbarnet/nära vännen Åke.

Erik Emundsson Segersälls och Sigrid Storrådas dotter rövades bort av en man som hette Åke och fick en son som hette Emund Åkesson. Åke mördades av Håkon Jarl på frillobröllopet mellan Erik Emundsson och Aud Håkonsdotter. Detta bör ha varit ca 990. Frillobröllopet tyder också på att Erik och Sigurd hade äktenskapsproblem.

Emund Åkesson kan ha haft en fosterson som hette Ingvar, men det är ju bara en idé av flera. Frågan är snarare vad som talar för och emot teorin att Tola från Gripsholm var mor till Ingvar vittfarne och Emund från Strängnäs var far till honom, och varför den förnäma upplandssläkten inte diskuteras i detta sammanhang. Och eventuella andra möjligheter.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av Daniel K » 22 februari 2021, 13:18

Främmestad skrev:
9 februari 2021, 16:00
Sö 279 i Strängnäs Domkyrka
Här talas om en Emund och åsikten om att detta var Ingvars far har yttrats. Begravningsplatsen tyder på fin familj.
Främmestad!

Begravningsplatsen? Vilken begravningsplats?

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av Daniel K » 23 februari 2021, 20:24

Kanske lite off topic men ...

Bifogar Mats G Larssons artikel i Fornvännen från 2002. Mats G Larsson är en av mina absoluta favoriter och hans teorier kring Emund Gamle och Ingvar den Vittfarne är mycket intressanta.

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

Här spekulerar bland annat Mats G om deras släktskap samt att Emund Gamles gård låg i närheten av Strängnäs.

Som sagt, intressant ...

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av sweon » 14 mars 2021, 10:38

Ja., Strängnäs ligger ju mitt i klistret av de Ingvarsstenar som finns registrerade. Notera också att det finns fler stenar söder om Mälaren än norr om.

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Vem var Ingvar den vittfarne?

Inlägg av Främmestad » 17 mars 2021, 07:21

Daniel K skrev:
23 februari 2021, 20:24
Kanske lite off topic men ...

Bifogar Mats G Larssons artikel i Fornvännen från 2002. Mats G Larsson är en av mina absoluta favoriter och hans teorier kring Emund Gamle och Ingvar den Vittfarne är mycket intressanta.

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

Här spekulerar bland annat Mats G om deras släktskap samt att Emund Gamles gård låg i närheten av Strängnäs.

Som sagt, intressant ...
Ja, men det var ju intressant! Precis sånt som jag var ute efter! Tack!

Skriv svar