Artikel om Lejre

500 f.Kr. - 1066
BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Artikel om Lejre

Inlägg av BalticSea » 17 februari 2021, 13:36

Artiklen er åbenbart del af en serie, så jeg vil kigge efter andre.

https://lejremuseum.dk/lejre-mellem-myt ... AISdNIgk_U

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Starkodder » 17 februari 2021, 14:40

Vad bra att de jobbar vidare med Lejre. Men Beowulf och Grendel måste de utveckla mer.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 18 februari 2021, 09:53

Danskere har vist langt mindre kendskab til Beowulf end svenskere og englændere. Dette bygger jeg mest på egne personlige erfaringer. Vokset op i Danmark og gået i skole i tolv år har jeg ikke erindring om nogensinde at have hørt om skriftet Beowulf hverken i mit hjem eller i min skole. Først da jeg sent i mit liv omgikkes englændere... læste jeg Beowulf og blev forbløffet over at min skolelærdom ikke indbefattede dette protodanske skrift.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Starkodder » 18 februari 2021, 11:12

Jag har en ny dansk översättning på Beowulf av Keld Zeruneith, inköpt på Nationalmuseum. Antar att det finns några äldre. I Sverige finns det vad jag vet åtminstone två från 1900-talet.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 18 februari 2021, 12:43

Ja Starkodder, selvfølgelig har Beowulf været oversat til dansk - sikkert lige fra håndskriftet blev fundet. Og selvfølgelig har danske fagfolk kendskab til det, men måske i højere grad historikere og i mindre grad litterære.
At sproget i Beowulf skulle være protodansk er ment som en provokation fra min side. Alle linguister er vist enige om at det er protoengelsk.

Castor
Inlägg: 1024
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Castor » 18 februari 2021, 13:34

Från artikeln:
Skjoldungerne begynder allerede at dukke op i skriftlige kilder ude i Europa omkring 4-500-tallet.

”Det er en tid med opbrud og folkevandringer efter Romerrigets fald. Vi ser fra den periode heltekvad og historiske værker, der beskriver de folk, som overtager det gamle Romerrige, og da nævnes danerne i forskellige sammenhænge,” fortæller museumsinspektør Tom Christensen.

”Skjoldungerne begynder at optræde i heltedigtningen og skjaldekvadene, som er en del af den fælles germanske og europæiske kulturarv. De dukker blandt andet op i sagnene om Beowulf og Nibelungens Ring.”
Vad säger Nibelungenlied om Skjöldungarna?

Castor
Inlägg: 1024
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Castor » 18 februari 2021, 14:17

Mio Nielsen skrev:
18 februari 2021, 09:53
Danskere har vist langt mindre kendskab til Beowulf end svenskere og englændere. Dette bygger jeg mest på egne personlige erfaringer. Vokset op i Danmark og gået i skole i tolv år har jeg ikke erindring om nogensinde at have hørt om skriftet Beowulf hverken i mit hjem eller i min skole. Først da jeg sent i mit liv omgikkes englændere... læste jeg Beowulf og blev forbløffet over at min skolelærdom ikke indbefattede dette protodanske skrift.
Att Beowulfkvädet har blivit så populärt i Sverige tror jag främst beror på att det har ansetts säga något om Sveriges förhistoria, något unikt som inte återfinns i andra källor. Danskarna har ju Saxo och andra som har berättat det mesta om de kungar som ansetts ha suttit i Lejre. Beowulf tillför egentligen inte så värst mycket till Danmarkshistorien.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 18 februari 2021, 15:21

Castor, det lyder sandsynligt som forklaring.
Men nu kommer vi til spørgsmålet om hvad Niebelungenlied siger om Lejre og Skjoldungerne. Og der er jeg lige så forbavset som dig, for jeg havde ingen erindring om at dette østrigske heltedigt kunne være kilde til Sjællandske konger.
Så jeg har hentet begge bind ud af reolen og kigget efter: Ganske tidligt, i Aventiure 4, får vi at vide at Burgunderne trues af en koalition af en saksisk og en dansk konge, nemlig Liudeger og Liudegast. Det bliver til krig og Liudegast, altså danskeren, bliver taget til fange af Sigfried, der kæmper på Burgundernes side.

Så det er altså rigtigt nok, at en dansk konge spiller en rolle i Niebelungenlied. Men de to kongers navne giver mig en mistanke om ren digt.

Modsat er der i Beowulf så konkrete oplysninger om danskere, at man bestemt må formode at forfatteren havde viden om dette nordiske folk.

At sidestille de to i en historisk oversigt over kilder til Lejre forekommer mig forbavsende. Men jeg har slet ikke overblik over Niebelungenlieds tusinder af detaljer. Måske andre ved noget mere?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Starkodder » 18 februari 2021, 16:05

Ett sidospår är Thidrekssaga, som är samma typ av tyska berättelser som Niebelungenlied. Det räcker med att läsa kapitlet om Ditlev Danske, så finner man en dansk Beowulf och Grendel i en helt ny - och förmodligen riktigare version.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 18 februari 2021, 19:23

Jeg har været tilbage til artiklen om Lejre. Journalisten taler faktisk ikke om Niebelungenlied, men om Niebelungenring. Richard Wagner var jo ikke specielt interesseret i Lejre, så journalisten må formodes at have misforstået og-eller fejlciteret arkæologen.

Skriv svar