Artikel om Lejre

500 f.Kr. - 1066
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Historikus » 25 mars 2021, 17:48

Mio Nielsen skrev:
25 mars 2021, 11:59
Men vi har jo den allertidligste benævnelse i Beowulf, og det er, citeret efter hukommelsen, Cuning. Og det ord er da umiskendeligt i familie med det danske ord.
Et tjek på nettet af ordet Cuning.

Fra det latinske navn cuniculus, der på oldengelsk bliver til cyning, med tilsvarende på tysk til küniglein, på oldnordisk kuninggur, - og til slut Jordebogens navn cuning.

Der er her tale om en vild kanin.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 25 mars 2021, 19:06

Historikus, jeg har også den fejl, at jeg citerede ordet galt: det er cyning i Beowulf. Og hvis jeg forstår dig rigtigt, så er der ingen etymologisk forbindelse mellem oldengelsk cyning og nudansk konge. Det er da pudsigt.
Venlig hilsen fra Mio

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 26 mars 2021, 07:37

Men, selv om der ikke er en etymologisk forbindelse, så har de to ord jo eksisteret sammen og dækket den samme funktion. I Danelagen havde man skandinaviske ledere, der tidligt må have lært at beherske både latin og engelsk. Med hensyn til udtale og stavemåde kan de to ord have udøvet indbyrdes påvirkning? Således at deres lighed kan skyldes dagligdagens brug - ikke en fælles oprindelse.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av jancro » 26 mars 2021, 17:03

Historikus skrev:
25 mars 2021, 17:48
Mio Nielsen skrev:
25 mars 2021, 11:59
Men vi har jo den allertidligste benævnelse i Beowulf, og det er, citeret efter hukommelsen, Cuning. Og det ord er da umiskendeligt i familie med det danske ord.
Et tjek på nettet af ordet Cuning.

Fra det latinske navn cuniculus, der på oldengelsk bliver til cyning, med tilsvarende på tysk til küniglein, på oldnordisk kuninggur, - og til slut Jordebogens navn cuning.

Der er her tale om en vild kanin.
Jag förstår ej kopplingen mellan cuniculus ( kanin ) och gammalengelskans cyning.

Ordet "cyning" har en helt annan bakgrund :
" This origin is seen clearly in the OE word cyning , , which according to the Bosworth - Toller dictionary is composed of the root ― cyn people and the patronymic ending -ing originating from, son of .

https://www.academia.edu/217638/Beowulf ... God_Cyning

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Historikus » 26 mars 2021, 17:48

jancro skrev:
26 mars 2021, 17:03

Jag förstår ej kopplingen mellan cuniculus ( kanin ) och gammalengelskans cyning.

Ordet "cyning" har en helt annan bakgrund :
" This origin is seen clearly in the OE word cyning , , which according to the Bosworth - Toller dictionary is composed of the root ― cyn people and the patronymic ending -ing originating from, son of .

https://www.academia.edu/217638/Beowulf ... God_Cyning
I ordbog over det danske sprog, står der følgende:

Kanin, en ell. † et (ReynickeFosz. (1747).289.296). [kaˈni?n] († Kanine. Tychon. Vers.248. LTid.1732.444.1748.264). flt. -er. (ænyd. kanin(e); fra mnt. kanin, holl. konijn, fr. conin, jf. ty. kaninchen, eng. con(e)y; til grund lat. cuniculus (ældre) sideformer er ænyd. kønicke (jf. ænht. königlein, mnt. konineken) samt æda. cuning, cyning (Vald Jord.50), fra meng. coning)

Der vises blot historiske og sproglige eksempler på "kanin".

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 26 mars 2021, 19:23

Den lange artikel om "Beowulf was not god cyning" - som jeg kun har kigget overfladisk på - gør mig næsten svimmel. Både viden og uvidenhed har dybder og detaljer af skrækindjagende kompleksitet. Jeg er spændt på at høre mere. Foreløbig er vi vist enige om at de to ord Cyning og Konge ikke har den etymologiske forbindelse, som jeg troede. Men til gengæld ser det jo ud til at oldengelsk havde to betydninger af cyning, nemlig kanin og konge. Forbløffende.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av jancro » 26 mars 2021, 21:30

Mio Nielsen skrev:
26 mars 2021, 19:23
Den lange artikel om "Beowulf was not god cyning" - som jeg kun har kigget overfladisk på - gør mig næsten svimmel. Både viden og uvidenhed har dybder og detaljer af skrækindjagende kompleksitet. Jeg er spændt på at høre mere. Foreløbig er vi vist enige om at de to ord Cyning og Konge ikke har den etymologiske forbindelse, som jeg troede. Men til gengæld ser det jo ud til at oldengelsk havde to betydninger af cyning, nemlig kanin og konge. Forbløffende.
Som jag förstår det betydde Beowulfs OE ( gammalengelska ) cyning inte kanin, utan är enbart det ord som senare blev till engelska king, med besläktade ord i nordiska språk som sv konung, kung, da konge.
Först senare, i ME ( medelengelska ) dyker kaninen upp med nedanstående former, dock ej cyning :

" Middle English had two forms: cony, conny, also coning, cunin, conyng; Old French had conil alongside conin."

" king (n.)
a late Old English contraction of cyning "king, ruler" (also used as a title), from Proto-Germanic *kuningaz (source also of Dutch koning, Old Norse konungr, Danish konge, Old Saxon and Old High German kuning, Middle High German künic, German König).
This is of uncertain origin. It is possibly related to Old English cynn "family, race" (see kin), making a king originally a "leader of the people." Or perhaps it is from a related prehistoric Germanic word meaning "noble birth," making a king etymologically "one who descended from noble birth" (or "the descendant of a divine race").

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 27 mars 2021, 07:55

Den omtalte artikel præciserer at en af de fire kvaliteter man kunne kræve af en konge, det er formeringsevne.
Og det er kaniner jo netop kendt for at besidde.
Jeg vil ikke have, at denne debat ender i grin, men det er en kendsgerning at konger og kaniner har et fælles attribut.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av jancro » 27 mars 2021, 11:39

Mio Nielsen skrev:
27 mars 2021, 07:55
Den omtalte artikel præciserer at en af de fire kvaliteter man kunne kræve af en konge, det er formeringsevne.
Og det er kaniner jo netop kendt for at besidde.
Jeg vil ikke have, at denne debat ender i grin, men det er en kendsgerning at konger og kaniner har et fælles attribut.
Må så vara, men det är icke OE cyning.

Cyning Beowulf kunde icke förväxlas med en kanin, och varken han eller andra germaner vid denna tid hade sett eller hört talas om detta djur från Medelhavsområdet, som språkligt och kulinariskt blev känt via det fransk-normandiska köket.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Historikus » 27 mars 2021, 15:43

Alligevel finder vi flere skrifter om kaniner, hvor begge navne indgår.

De første kaniner blev 'sandsynligvis' introduceret i Tyskland omkring 1149. I et brev til sin officielle bror Gerald, abbed for Solignac-klosteret i det sydlige Frankrig, bad Wibald, abbeden for Stablo og Corvey, om 4 kaniner - to han- og to hundyr (“... per ipsum nobis quatuor cuniculus, duos videlicet mares et duas feminas, mittetis”).

I året 1231 blev der fundet kaniner på den nordfrisiske ø Amrum, som det fremgår af Waldemar IIs jordebog. Denne er en skattebog, der viser alle kongens ejendele og indkomst. En liste over øerne i hans imperium indeholdt også navne på de dyr, der findes der. For Amrum er "ha" for "hare" - og "cu" for "cuning" dvs. kanin (lat. cuniculus).

Sprogø og Amrum (kilde: Johannes Achton Friis (1871-1939).
Uddrag: Der er altså gået adskillige århundreder siden kaninens indførelse, og når Ed. Erslev påstår, at man nutidigt her i landet kun træffer kaninen vildtlevende på Hirsholmene, er det en stor fejltagelse. Den lever i vild tilstand rundtom på en mængde af vore småøer, til hvilke den for et fåtals vedkommende er indført i mands minde. Den må for øvrigt tidligt have fået indpas rundt om i Nordeuropa, hvor dens latinske navn cuniculus er blevet forandret på oldengelsk til cyning, på oldtysk til Kiiniglein, på oldnordisk og nyislandsk til kuningur, ligesom Jordebogens navn for den er cuning.

Skriv svar