Skottar på västkusten

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av Valdemar » 28 februari 2021, 18:36

Ser vi på vapenoffer- platser under järnåldern så börjar man se ett mönster av regionala konflikter. Deras antal och geografiska spännvidd verkar likna dem vi ser i tidig medeltid. Jag tror att en rimlig gissning är att det under mellanperioden dvs vendel -och vikingatiden är konfliktnivån liknande perioderna före och efter. Detta styrks av vad sagorna berättar. Förutom vendernas anfall vet jag inte om en enda attack mot en region Skandinavien som initierats från ett längre avstånd före 1187:)( förutom Tyska angrepp mot södra Danmark).
Senast redigerad av 1 Valdemar, redigerad totalt 28 gånger.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av jancro » 28 februari 2021, 21:22

Då har Valdemar missat " esternas" angrepp på Sigtuna är 1187.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rj ... gtuna_1187

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av Valdemar » 28 februari 2021, 21:43

Japp, den smyger sig precis in före 1200:)

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av fileoscar » 2 mars 2021, 09:45

Alla medverkande i tråden verkar fundera kring vikingatid och möjligen vendeltid. Jag vet inte om det finns någon bortre gräns för den muntliga traditionen, men för min del tänker jag nog på bronsålder och romersk järnålder - då ju utskeppningshamnen Tanum hade sin verkliga storhetstid.

Jag åsyftar mer specifikt den romerske kejsaren Septimus Severus anfall mot Skottland med 40000 man år 208-211. På slutet av den anfallsvågen var det på väg att övergå i ett rent utrotningskrig med tendens till folkmord när allt plötsligt kom av sig genom att Severus dog. https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_inv ... %80%93210)

Rimligen fanns det en hel del som flydde under det sista ångestfyllda skedet - och i så fall vart? Knappast söderut i alla fall, snarare österut. I anslutning till den uppbyggda handelsleden mellan bohuslänska kusten och brittiska öarna (som framför allt levererade tenn till bronset) fanns det säkerligen en hel del nordmän som bosatt sig i Skottland och Northumbria. När dessa flyr så kan man tänka sig att de återvänder till sina gamla trakter och kanske har en del skottar och pikter i släptåg.

I sin yviga bok ”Vikingarnas ursprung” spånar författaren Hans H Lundqvist kring denna förmodade flyktvåg som han tror inte bara förorsakade spänningar utan också överbefolkning och svält hos danerna i Viken. Detta ”flyktingproblem” kunde i sin tur ha medfört att danerna tvingades röra på sig respektive valde att fördriva herulerna från de danska öarna under 200-talet.

Tja, kanske väl avlägset rent tidsmässigt men ändå inte helt otänkbart, eller? Hur som helst - venderspåret tror jag inte alls på denna gång. Attacken mot norska ”huvudstaden” Kongahälla förefaller vara en enskild, riktad insats med en stor flotta. Eventuellt kan det varit en hämndaktion för att norske kungen Sigurd Jorsalafarare - på uppdrag av danske Nils - lett ”korståget” mot Kalmars hedningar år 1123. Men det är ju en annan historia...

En annan lite perifer tanke i sammanhanget gäller Tanum. Enligt Wikipedia: ¨Namnet skrevs 1317 Tuneim och kommer från kyrkbyn. Namnet innehåller tun, 'inhägnad' och hem, 'boplats; gård'¨
Den kopplingen förvånar. Jag som trodde namnet härrörde från tanerna (=danerna)...

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av Soar » 2 mars 2021, 11:20

Vore ju givetvis spännande om det var en muntlig tradition som levde kvar sedan förhistorien, men finns det något som talar emot att det kan vara senare händelser som ligger till grund? Både danske och svenske kungen använde ju sig flitigt av skotska legosoldater under 15- och 1600-talet. Har inget konkret förslag på exakt vilken konflikt det skulle röra sig om, men här är i alla fall en skrift om en värvad skotsk trupp som tågade genom Norge 1612: https://archive.org/details/historyofscottis00michuoft

Annars kanske hanseaternas härjningar i Norge under slutet av 1300-talet kan ha något med saken att göra, se exempelvis SDHK 9730. Hur långt tillbaka i tiden kan berättelsen omskottarnas angrepp spåras?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av Valdemar » 2 mars 2021, 12:04

Tanum motsvaras av Tunhem och närmaste orter med liknande namn finns i Västra Tunhem och Östra Tunhem i Västergötland. Tun betyder inhägnad plats och - Hem = bygd. Hemnamnen är gamla och har ofta fin arkeologi.

Legenden från Tjörn med kung Alf pekar på att legenden är från järnåldern om vi skall tro sagorna. Platsen som utpekas för slaget är en rik järnåldersbygd med fornborg mm.

Vore legenden baserad på slag under medeltiden borde det kanske finnas något mer att gå på.

Det känns för mig som Norska Skottar under sen vikingatid i någon enstaka attack känns rimligast. Enligt sagan var den största slavmarknaden på Brännöarna utanför Göteborg. Dit kom folk från vikingarnas områden. Rimligt med attacker på väg dit kanske för hugade Norska Skottar?

Jag tror inte att Ranerikebor eller Älvagrimar ansett sig vara Daner. De blev väl snarare Norrmän under vikingatid, på motsvarande sätt Skåningar blev Svenskar under 1600-talet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av Yngwe » 2 mars 2021, 12:52

Soar skrev:
2 mars 2021, 11:20
Vore ju givetvis spännande om det var en muntlig tradition som levde kvar sedan förhistorien, men finns det något som talar emot att det kan vara senare händelser som ligger till grund? Både danske och svenske kungen använde ju sig flitigt av skotska legosoldater under 15- och 1600-talet. Har inget konkret förslag på exakt vilken konflikt det skulle röra sig om, men här är i alla fall en skrift om en värvad skotsk trupp som tågade genom Norge 1612: https://archive.org/details/historyofscottis00michuoft

Annars kanske hanseaternas härjningar i Norge under slutet av 1300-talet kan ha något med saken att göra, se exempelvis SDHK 9730. Hur långt tillbaka i tiden kan berättelsen omskottarnas angrepp spåras?
Jag är nog inne på samma spår som dig Soar, att det är lång senare skotska legoknektar som är ursprunget.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av Valdemar » 2 mars 2021, 13:22


fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av fileoscar » 2 mars 2021, 15:37

Valdemar skrev:
2 mars 2021, 12:04
Tanum motsvaras av Tunhem och närmaste orter med liknande namn finns i Västra Tunhem och Östra Tunhem i Västergötland. Tun betyder inhägnad plats och - Hem = bygd. Hemnamnen är gamla och har ofta fin arkeologi.
Jag kan inte mycket om ortsnamn och hur de bildas/utvecklas men nog är det väl så att man av ledning av ett sådant i stort kan bedöma ortens ålder. Och att de sällan förändras över tid förutom vissa vokalförändringar (e till ä och tvärtom; tyska w blir v etc.). Vi hittar inga Eskilstana eller Sigtana. Så varför skulle man lämna det fina Tunhem och övergå till Tanum om inte det senare var en ursprunglig variant?

Det som också skaver är att Tanum finns på ett antal platser i Norge. Samtliga runt Oslo, området för det gamla "Viken". Är dessa också förvrängningar av Tunhem på samma sätt? Möjligt, men "tun/tuna" verkar inte vara frekvent använt i Norge.

karlfredrik
Inlägg: 890
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Skottar på västkusten

Inlägg av karlfredrik » 2 mars 2021, 16:39

Långt senare har vi Sinclair härjningståg, återberättat i en norsk folkvisa: "Herr Sinclair drog over saltrenhav"

Skriv svar