Husfund ved Danevirke

500 f.Kr. - 1066
Daner
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2023, 10:18

Re: Husfund ved Danevirke

Inlägg av Daner » 19 januari 2024, 15:11

Så konklusionen bliver, at begrebet »Wieglesdor« i Gesta Wolinienses (skrevet i 990’erne) - er hentet direkte fra Thietmar af Merseburgs krønike fra tiden 1015-18
*
Hvis man er uenig i min udredning, ser jeg gerne redelige belæg som dokumentation for en anden udlægning (og ikke subjektive holdninger). 😊😊😊

jancro
Inlägg: 621
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Husfund ved Danevirke

Inlägg av jancro » 19 januari 2024, 15:42

Thietmar skriver att han var nära bekant med Avico, troligen på Avico äldre dagar. Så sannolikheten att det är Avico som överfört stavningen Wiglesdor till Thietmar är rimlig.

Daner
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2023, 10:18

Re: Husfund ved Danevirke

Inlägg av Daner » 19 januari 2024, 17:28

jancro skrev:
19 januari 2024, 15:42
Thietmar skriver att han var nära bekant med Avico, troligen på Avico äldre dagar. Så sannolikheten att det är Avico som överfört stavningen Wiglesdor till Thietmar är rimlig.
Kan du refererer Thietmars originale tekst? Tak.

Jancro: vi har været der før! Se link.

https://www.skandinavisktarkeologiforum ... 000#p28594

jancro
Inlägg: 621
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Husfund ved Danevirke

Inlägg av jancro » 19 januari 2024, 19:38

Daner, naturligtvis har vi varit där tidigare...
Läs detta, inklusive Historicus kommentar :
Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg
Inlägg av jancro » 6 maj 2022, 18:32

När Historikus skriver att Thietmars noteringar inte är i tidsföljd, och dessutom daterade långt senare, ser jag att det är möjligt att läsa Thietmars text på ett särskilt sätt.
" den rædselsslagne Mistuwoi undrer sig, og dette blev fortalt til mig af Avico, som dengang var hans Kapellan og senere blev min åndelige bror. Men jeg tolkede det sådan med ham, at de helliges relikvier på denne måde blev rejst til himlen af den guddommelige hånd og havde skræmt fjenderne og bragt dem på flugt."

Thietmar mötte inte alls Avico någonstans i norra Tyskland åren 982-983 utan Avico befinner sig på ålderns höst i Thietmars omedelbara närhet, " senere blev min åndelige bror ", där Avico berättar om en händelse tidigare i livet, och man gemensamt försöker tolka förloppet. Ordet "blev" ( inte är ) kan tolkas som att Thietmar skrev ner detta efter Avicos död. Det förklarar också införandet i dödsboken av en annars perifer person.
Upp
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København
Kontakt: Kontakta Historikus
Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg
Oläst inlägg av Historikus » 7 maj 2022, 16:08

Tak 'jancro' for et konstuktivt indlæg og et scenario. Plausibelt kan det forklares sådan.

Skriv svar