Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av anganatyr » 23 oktober 2015, 22:57

jancro skrev:Angantyr : " Alla silvermynt som också hittades är Polen största silvermyntsfynd."

Hur hänger silvermyntskatten ihop med graven? Finns andra exempel på gravar med mycket silvermynt ?
Det är bättre att Sven Rosborn svarar på det. Det är han som kan det här, inte jag.
Här är en föreläsning av honom.
Haraldguldet

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 24 oktober 2015, 11:03

Tack för länken till föreläsningen! :D

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 24 oktober 2015, 13:02

Ja, intressant föredrag!
En fundering dock: Sven föredragshållare verkar ha som utgångspunkt att Jomsborg låg i Wollin. Vidare menar han att plaketten ska tolkas som att Jumne ingick i civitas Aldinburg.

Men kan verkligen Wollin någonsin ha ingått i biskopsdömet Aldinburg (numera Oldenburg)? Någon som kan gränserna för biskopsdömet? Efter 53 min av föredraget ser man en karta men det går inte riktigt att utläsa gränserna utifrån den.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 24 oktober 2015, 17:54

Troels skrev:Kilden til, at danerne var skåninge og sjællændere - men ikke jyder - er, som jeg skriver, den norske købmand Ottar i 899 - altså tillægget til Alfreds Krønike. Det samme sagde Wulfstan. Det er altså forhistorien, som vel også bekræftes af arkæologien bl.a. omkring kongesæderne.

Jyderne kom under danerkonger senere (Gorm), men det er ikke sandsynligt, at Haralds folk i 985 pludselig skulle skelne mellem taner (som sjællændere og jyder) på den ene side og skåninge på den anden - især når han selv kaldte dem alle Tanmark på Jellingstenen i 965. Skåne var som bekendt en del af Danmark indtil 1660, og fik endda ærkebispesædet.

Logikken hænger ikke ordentligt sammen, når man ser på vikingetidens danske historie, men den har en senere polak næppe kendt. Derfor min mistænksomhed.
Mig bekendt er der ikke konsensus om, at Gorm var konge på Sjælland, før han blev det i Jylland. Hvis nogen forskere da overhovedet mener det?

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 24 oktober 2015, 21:50

Her er nogle links til historikernes opfattelse:

"Det er muligt, at Gorms rige kun omfattede Jylland, men ikke sikkert, da man ikke præcis ved, hvad det indebærer, at Harald 1. Blåtand "vandt sig hele Danmark", således som der står på den store Jellingsten."

http://natmus.dk/historisk-viden/danmar ... -tveskaeg/

Siden henviser videre til denne:

http://www.denstoredanske.dk/Geografi_o ... numenterne

Flere runesten vedrørende hans søn Harald Blåtand kan ses i Jylland, men jeg kender ingen på Fyn eller Sjælland. Tolkninger af nedskrevne udsagn fra 1100 år siden og af Adam af Bremen må vel vige for de fund, der er gjort i Jylland.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av jancro » 25 oktober 2015, 00:13

anganatyr » 23 oktober 2015, 22:57

jancro skrev:
Angantyr : " Alla silvermynt som också hittades är Polen största silvermyntsfynd."

Hur hänger silvermyntskatten ihop med graven? Finns andra exempel på gravar med mycket silvermynt ?

"Det är bättre att Sven Rosborn svarar på det. Det är han som kan det här, inte jag.
Här är en föreläsning av honom."
Haraldguldet

Tack för länk! Eftersom angantyr nämnde silvermyntsfyndet , hoppades jag den problematik som mina frågor
pekar på, hade kommit upp på föredraget. :)

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av anganatyr » 25 oktober 2015, 08:36

jancro skrev:anganatyr » 23 oktober 2015, 22:57

jancro skrev:
Angantyr : " Alla silvermynt som också hittades är Polen största silvermyntsfynd."

Hur hänger silvermyntskatten ihop med graven? Finns andra exempel på gravar med mycket silvermynt ?

"Det är bättre att Sven Rosborn svarar på det. Det är han som kan det här, inte jag.
Här är en föreläsning av honom."
Haraldguldet

Tack för länk! Eftersom angantyr nämnde silvermyntsfyndet , hoppades jag den problematik som mina frågor
pekar på, hade kommit upp på föredraget. :)
Jag fick uppgiften om mynten från Sven Rosborns föreläsning i Ronneby så jag hoppas att de är med i även denna föreläsning. :)

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av anganatyr » 25 oktober 2015, 08:42

Om inte annat så bör du finna svar på dina frågor i denna PDF jancro.
Ett unikt objekt från Harald Blåtands tid?

Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Troels » 25 oktober 2015, 13:15

BalticSea skrev:
Mig bekendt er der ikke konsensus om, at Gorm var konge på Sjælland, før han blev det i Jylland. Hvis nogen forskere da overhovedet mener det?
Sagaerne, som i denne problematik er lige så tæt på, som de historiske kilder, er ikke i tvivl om, at Gorm overtog sin fars Sjælland, Skåne og Halland og siden erobrede bl.a. Hedeby og de jyske jarledømmer. Det er faktisk vor bedste oplysning om den problematik.

Middelalderhistorikerne har for længst malet sig ud af denne problematik i et gigantisk weibulliansk orgie, og har vel ingen aktuelle meninger om dette, da de efter at have kasseret sagaerne også måtte kassere Adam og Saxo. Ingen af dem er pålidelige kilder af den slags, som historikernes værktøjer passer til i dag.

De limks, du henviser til, er arkæologiske. De handler om de to jyske runesten og et tomt anlæg, som intet siger om, hvor personerne kom fra. Det er faktisk mest sandsynligt, at Jelling er en sjællandsk magtdemonstration og resultatmarkering af ovennævnte sagahistorie, hvor Sven Tveskæg til sidst sagde stop, afsatte faderen og lagde landets kongeby i Roskilde - 9 km fra Lejres kongshaller - iflg. Adam.

Sagens historiske vinkel trænger til nye øjne. Det kaster jeg mig ikke ud i her - og tråden handler også om Haralds Guldplakett. I den sammenhæng bliver de sidste bemærkninger dog relevante, da Adam også sagde, at man førte Haralds lig til Roskilde - altså ikke til Jylland.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 25 oktober 2015, 17:10

Pågatåget skrev:Jag tycker ditt resonemang låter rimligt men det förutsätter att dina antaganden är riktiga och vi vet ytterst lite om Skånes historia under Haralds levnadstid. Det vi vet är att trelleborgarna byggdes under andra halvan av 900-talet och att Skåne plundrades av Håkon Jarl som var allierad med danskarna under slaget mot kejsaren Ottos trupper. Den stora Jellingestenen avslöjar samtidigt att det var Harald som enade danskarna och att det var då som Danmark blev till en nation. Bygget av trelleborgarna och Håkon Jarls plundring av Skåne innebär att det förmodligen krävdes mer än en “folkomröstning” för att danskar från Skåne skulle underkasta sig Haralds makt. Man ska därför inte utesluta att danskarna i Skåne hade en egen kung – t ex Strutharald (https://sv.wikipedia.org/wiki/Strutharald) eller en viss Toke Gormsen som omnämns på Hällestadstenen (förmodligen var han Haralds bror). Toke eller Strutharald fick troligen Skåne i arv när Gorm delade sitt rike innan han dog (att en härskare delar sitt rike mellan sina söner var mycket vanligt under medeltiden).

Om vi utgår från att plaketten skapades i slutet på 900-talet måste skaparen ha varit väl medveten om att Harald hade erövrat Skåne. I samma veva fick han möjligen även Jomsvikingarna på sin sida (härvid kan Toke Gormsen, från Hällestadstenen, eventuellt vara samma person som Palnetoke och Strutharald kan även han ha en koppling till Jomsvikingara). Texten på plaketten säger varken “Harald ... kung av danskar, skåningar, jomsvikingar” eller “Harald ... kung av Danmark, Skåne, Jumne”. Det står faktiskt “Harald ... kung av daner, Skåne, Jumne”. En möjlig tolkning är att den samtida skaparen ville förtydliga att Harald var kung över daner, även de daner som levde i Skåne och Jomsborg – områden som Harald nyss hade erövrat (=Danmarks enande).
I sammanhanget är det lite intressant vad som sägs i Olav Tryggvessons historia:

"Vid denna tid rådde jarlen Sigvalde över Jomsborg på Vendland; han var son till konung Strut-Harald, som hade härskat över Skåne. Sigvaldes bröder voro Heming och Thorkel den höge. Bland hövdingarna över jomsvikingarna voro också Bue den digre från Borgundarholm och hans broder Sigurd; där var också Vagn, son till Åke och Thorgunna och systerson till Bue och Sigurd." (i kap 34)

"Konung Sven gjorde ett stort gästabud och bjöd till sig alla de hövdingar, som voro i hans rike; han skulle fira arvöl efter sin fader Harald. Kort förut hade också Strut-Harald i Skåne och Vesete på Borgundarholm, fader till Bue den digre och Sigurd, avlidit. Konungen sände bud till jomsvikingarna, att Sigvalde jarl och Bue och deras bröder skulle komma till honom och fira arvöl efter sina fäder vid det gästabud, som konungen tänkte göra. Jomsvikingarna foro till gästabudet med alla sina tappraste män; de hade fyrtio skepp från Vendland och tjugo skepp från Skåne. Där samlades en stor mängd människor." (i kap 35)

Inte minst näst sista meningen tyder på intima band Skåne - Jomsborg.

Skriv svar