Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 27 maj 2020, 15:31

Mio Nielsen skrev:
17 maj 2020, 17:31
Middelalderhåndskriftet fra Polen har nu fået sin egen artikel på dansk Wiki. Kilderne er selvfølgelig Sven Rosborns artikler og dette forum, så der er vist ikke noget nyt for os der har fulgt med fra starten. Artiklen er oprettet af Ryhl Olsson, der også på dansk Wiki har redigeret på artiklen om guldplaketten - som han har valgt at kalde "Haraldsguldet". Jeg synes det er et uheldigt navn; især i betragtning af at man nu ved, at graven indeholdt mange andre guldsager.
Artiklen om håndskriftet er vist OK selvom Sven kritiserer at den bruger dette forum som en af kilderne. Det er selvfølgelig også mod Wikis regler om troværdige kilder.
Noget lignende gør sig gældende for wiki-siden om Curmsun Disc, der blev kritiseret for fejl af SR tidligere i tråden. For lang tid siden opfordrede jeg til, at man afventede den meget omtalte bog, men er ikke i tvivl om, at gætterierne vil fortsætte - nogen virker ivrige for at modbevise, at noget nyt kan komme frem - ved at henvise til gammel viden. Men det kan man jo ikke.

Alle ønskes en god aften.

BS

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Yngwe » 27 maj 2020, 17:11

nogen virker ivrige for at modbevise, at noget nyt kan komme frem - ved at henvise til gammel viden. Men det kan man jo ikke
Dagens sanning!

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 27 maj 2020, 18:05

BalticSea,
Forskellen mellem en fejltagelse og en løgn er jo enorm - især under en moralsk synsvinkel. Men der er masser af nuancer mellem de to yderpunkter.
Løgnen kan være fuldstændig uegennyttig: Den kan komme fra en digterisk begavet person, der ikke har haft held til at finde en læserskare.
Den kan også komme fra en person der, på grund af intellektuelle brister, ikke tror på virkeligheden.
Mere almindeligt er det at træffe debattører, der indtager standpunkt på standpunkt og hævder det ene og det andet - simpelthen for at holde konversationen i gang.
Med hensyn til Historikus, så er jeg glad for at du tog emnet op. Vi holder øjnene åbne!

I den forbindelse vil jeg nævne, at jeg genså en af mine foretrukne versioner af Lohengrin i går. (Den foregår på Haralds tid - og de vilde danskere nævnes i den) Bayreuth 2010.
Historiens plot er bygget over det voldsomme problem, at en person vil giftes, vil blive borger i staten osv, men vil ikke have at de andre skal vide, hvem han er. End ikke hans kone - Elsa. Dette problem ligner noget vi kender på de sociale medier. Man skulle tro Wagner var clairvoyant!
Venlig hilsen fra Mio

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 28 maj 2020, 14:11

BalticSea skrev:
27 maj 2020, 15:11

Seniorforsker Michael Gelting har i øvrigt udtalt sig om sagen for få år siden, men da havde andre nok kastet så meget grus i maskineriet, at det kunne være ligemeget, fornemmer jeg.
Hvad udtalte Gelting om sagen?

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 1 juni 2020, 00:31

Mio Nielsen skrev:
28 maj 2020, 14:11
BalticSea skrev:
27 maj 2020, 15:11

Seniorforsker Michael Gelting har i øvrigt udtalt sig om sagen for få år siden, men da havde andre nok kastet så meget grus i maskineriet, at det kunne være ligemeget, fornemmer jeg.
Hvad udtalte Gelting om sagen?
Uddrag af artikel i Bornholms Tidende af Peter Tiemroth for den 27. oktober 2018, Sektion 2 (Lordag), Side 11:

"- Umiddelbart er jeg helt uforstående overfor Sv. Rosborns påstand om Rigsarkivets bastante afvisning af det såkaldte Haraldsguld. Ægtheden har jeg ingen mening om. Og en spændende historie er det i hvert fald.

Sådan reagerer arkivar og seniorforsker ved Rigsarkivet, Michael H. Gelting, adspurgt om Rosborns beklagelser og om sandsynligheden for historien om en af de allerstørste guldskatte fra vikingetiden, som nu hævdes at være identificeret i Polen i nærheden af Wolin.
Skatten, som den skånske historiker Sv. Rosborn og polakken Tomas Sielski er på vej med en bog om, skal være kendt første gang i 1841 - og genfundet i 1945 - inden jerntæppet trak et gardin ned for kendskabet.
- Ægtheden har jeg ingen mening om. Men man kunne sige, at historien jo er så usandsynlig - akkurat som Dan Browns Da Vinci-Mysterie - at man næstens fristes til at tro på den, da ingen ville have kunnet frit opfinde den, ler Michael H. Gelting."

Gelting er altså ikke selv blevet spurgt om ægtheden, men det er jo oplyst, at der ligger skriftlig dokumentation for, at det har en anden gjort. I mellemtiden er Gelting blevet pensioneret.

BS

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 1 juni 2020, 11:15

Tak for svar BalticSea.
En af grundreglerne i videnskabelig tænkning er jo, som bekendt, at man skal have tvivl om alt. Måske Sielski's besøg i Rigsarkivet har været uforberedt. Under normale omstændigheder giver institutionen sin mening om dokumenter mod honorar. Det skriver de på deres hjemmeside - hvor der imidlertid ikke tages højde for den mulighed, at en person kommer anstigende med dokumenter og genstande der direkte vidner om den danske stats grundlæggelse.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 2 juni 2020, 12:20

BalticSea, jeg er egentlig overrasket over at finde 'Rosborns beklagelser' omtalt i en dansk avis. Tror du at københavnerbladene og de danske fjernsynskanaler nogensinde har omtalt at en svensk forsker arbejder med at forstå guldplaketten? Og at han er utilfreds med danske institutioners reaktion?
BalticSea skrev:
1 juni 2020, 00:31


Sådan reagerer arkivar og seniorforsker ved Rigsarkivet, Michael H. Gelting, adspurgt om Rosborns beklagelser
Hvor mange mennesker i Danmark kender overhovedet til denne sag?

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 2 juni 2020, 15:57

BalticSea skrev:
1 juni 2020, 00:31
Uddrag af artikel i Bornholms Tidende af Peter Tiemroth for den 27. oktober 2018, Sektion 2 (Lørdag), Side 11:

"- Umiddelbart er jeg helt uforstående overfor Sv. Rosborns påstand om Rigsarkivets bastante afvisning af det såkaldte Haraldsguld. Ægtheden har jeg ingen mening om. Og en spændende historie er det i hvert fald. [ . . .] Men man kunne sige, at historien jo er så usandsynlig - akkurat som Dan Browns Da Vinci-Mysterie - at man næstens fristes til at tro på den, da ingen ville have kunnet frit opfinde den, ler Michael H. Gelting."
Interessant udtalelse fra én af Danmarks dygtigste forskere.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 2 juni 2020, 16:42

Mio Nielsen skrev:
2 juni 2020, 12:20
BalticSea, jeg er egentlig overrasket over at finde 'Rosborns beklagelser' omtalt i en dansk avis. Tror du at københavnerbladene og de danske fjernsynskanaler nogensinde har omtalt at en svensk forsker arbejder med at forstå guldplaketten? Og at han er utilfreds med danske institutioners reaktion?
BalticSea skrev:
1 juni 2020, 00:31
Sådan reagerer arkivar og seniorforsker ved Rigsarkivet, Michael H. Gelting, adspurgt om Rosborns beklagelser.
Hvor mange mennesker i Danmark kender overhovedet til denne sag?
Mio, svært at svare på! Målgruppen for emnet er indenfor en snæver kreds af fag- og lægfolk - og målt på reaktioner fra danske forskere siden offentliggørelsen i 2014 - er de relativt få. Jeg har tidligere selv her på tråden efterlyst en mulig årsag eller forklaring?

BalticSea, er der forskel på at udføre et faktatjek versus kildekritik?

Faktatjek af udsagn og påstande er tidsaktuelle hos flere af verdens ledere både i øst og i vest. Faktatjek anvendes bl.a. til at nuancere emner eller debatter, som bliver fremstillet meget sort-hvidt.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av karlfredrik » 22 juli 2020, 23:50


Skriv svar