Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Yngwe » 11 augusti 2020, 23:48

Du ska veta Sven att många av oss ser dig som allt annat än oseriös. Du och jag har haft våra meningsskiljaktigheter genom åren, nån gång har jag visat att du haft fel, och vice versa. Och många gånger har jag kritiskt, kanske hårt, ifrågasatt dina ord, men då för processens skull. Du ska veta att jag och fler med mig hyser den yttersta respekt för din gärning, inte bara ifråga om denna tråds ämne. Och jag har full förståelse för att ni i ert team tar er den tid ni behöver för att kunna presentera era resultat. Detta fast jag brinner av nyfikenhet.

Jag är också väldigt tacksam för att du tar dig tid att kommunicera i detta forum, här finns förvisso många arkeologer och historiker som medlemmar, men få om någon törs öppet redovisa och diskutera i detta format. Det är mycket uppskattat att du deltar!

De danska institutionernas agerande kan väl enklast jämföras med rävens syn på bären... Därmed inte sagt att svenska dito hade agerat ett dugg annorlunda... Tyvärr är det vad man kan förutse när någon annat finner söta frukter....

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 12 augusti 2020, 14:13

Det Sven beskriver, nemlig total tavshed efter at man har orienteret nationale institutioner om nye, omvæltende kendsgerninger... det har jeg også oplevet (omend i mindre format).
Og nu - hvor jeg har haft tid til at læge mine sår - tænker jeg, at disse institutioners tunge top-personer absolut handler i overenstemmelse med den nationale interesse.
Det er ikke i danskhedens interesse at få bekræftet, at statens grundlægger flygtede til Wolin - grænsen mellem Øst og Vest - og døde der.
Det er heller ikke opløftende at vide, at det nationale statslige fundament hviler på pengesystemets kredit- og profitmuligheder.

De bevarende kræfter i Danmark afslutter deres aftenbøn med den fromme forhåbning, at man ikke finder flere nye fakta om Harald Blåtand.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 14 augusti 2020, 08:55

I den danske befolkning findes der en national kærnegruppe med den opfattelse, at Danmark er baseret på kristendom. En tilsvarende befolkningsgruppe findes i andre nationer - ikke mindst i USA.
Der er bestemt noget sandt i denne opfattelse: en centraliseret ideologisk organisation er sikkert nødvendig for staten. Men ikke tilstrækkelig. To, tre andre faktorer er lige så vigtige: alfabetisering, pengesystem, transportnet...
Den misforståelse, at Danmark er ensbetydende med kristendom er ikke opstået tilfældigt. Den er blevet indpodet i befolkningen af kirken og kongemagten. Vi er blevet til ved Guds vilje! Den nationale kærnegruppe udtrykker det ikke så bastant, men den har dybtliggende følelser i den retning.
Denne opfattelse vil naturligvis aldrig kunne modbevises af nye, arkæologiske fund. Men kærnegruppen er uinteresseret i sådanne - i bedste fald. I værste fald føler man sig generet eller endda angrebet af sådanne konkrete fakta om begivenheder man helst ser hyllet i et helligt tågeslør.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 15 augusti 2020, 10:38

Sven R skrev:
11 augusti 2020, 23:18
Det får ta den tid som behövs för att få ut boken. I november låg hela boken på 380 sidor färdiglayoutad och klar för tryckning i svensk upplaga. En komplett engelsk översättning fanns också. Fram till dess hade vi av innehållet i handskriften "Gesta Wulinensis" endast prästens i Wiejkowos utdrag som han fört i sin omfattande dagbok på 1840-talet. I slutet av förra året upptäckte vi emellertid en komplett översättning av handskriften från latin till polska. När Tomas Sielskis farfar efter kriget hjälpte prästen i Wiejkowo att fly fick han av denne då över arkivmaterialet som fanns i prästgården. Tomas Sielskis farmors mor Antonina fick på 1950-talet överta detta gamla originalmaterial eftersom hon ville översätta det från latin till polska vilket hon också gjort.

Plötsligt var det i november för oss inte bara frågan om en grav och dess innehåll utan nu också en komplett krönika om danernas och polackernas historia från 941 till 1173. Men Antonina hade inte bara fått över handskriften Gesta Wulinensis i original, hon hade också fått ett stort antal medeltida originalbrev från 1100-talet som rörde cistercienserorden i Danmark. Noggrann som hon var har hon gjort en förteckning över alla de skrivna dokument som hon fått av sin dotter. Förteckningen omfattar inte mindre än 16 dokument mellan ärkebiskoparna Eskil och Absalon och abboterna i Skandinaviens första cistercienserkloster Clara Silvia som legat strax invid Åhus i Skåne. Här finns också instiftardokumentet till Clara Silvia och till klostret Noua Vallis (Nydala) i Småland samt till klostret Mera Vallis i Pommern. Antonina har på polska gjort en sammanfattning av innehållet i vart och ett av dessa många brev.

Så här ser början av hennes lista ut:
Dokument lokacyjny/fundacyjny klasztoru w Mera Vallis, 1172 r.
Dokument lokacyjny/fundacyjny klasztoru w Clara Silvia, 1137 r.
Dokument lokacyjny/fundacyjny klasztoru w Noua Vallis, 1141 r.

Sedan följer en uppräkning av alla cistercienserbreven mellan Eskil, Absalon och abottarna. Förteckningen avslutas med:
Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum, 1140 – 1173 r. (kronika zawiera załącznik z fragmentami wcześniejszych annałów o nieznanej nazwie opisującej dziej Danów między rokiem 941 a 1025 r.)

Dessa brev och Gesta Wulinensis kommer från greven av Wiejkowos slottsarkiv. De har alla sedan 1100-talet befunnit sig i cistercienserklostret Mera Vallis (Colbatz) nära Stettin. År 1535 överfördes arkivet till slottet i Wiejkowo.

Ni får gärna kalla mig oseriös etc - det bekymrar mig inte. Det är ju bara så vi hela tiden har behandlats av de danska institutioner som vi sökt samarbete med. Senast var jag i början av sommaren i kontakt med Kongernas Jelling och de fick t.o.m. lite uppgifter ur Gesta Wulinensis om Gorms död. Resultatet av detta kontaktförsök blev ingenting. Exakt på samma sätt som vi blivit behandlade av Nationalmuseet och Rigsarkivet. Jag är inte längre förvånad.

Jag har skrivit lite om vår upptäckt av Nordens äldsta cistercienserkloster här om ni är intresserade:
https://www.academia.edu/43667748

Efter det att den artikeln låg tillgänglig på Facebook fick jag flera frågor som rörde dansk historia om just den tid jag tagit upp, dvs första hälften av 1100-talet. Jag sammanställde då denna lilla skrift för att man bättre skulle förstå den krångliga tid när ärkebiskop Eskil började instifta sina många kloster: https://www.academia.edu/43827252
Finns Scriptore Rerum Germaniae. Momumenta Erphurthensia: St Petrus äldre annaler översatt till svenska? :D

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 17 augusti 2020, 10:02

Jeg vil ikke selv kaste mig ud i en beskrivelse af mit eget forhold til min nationalitet. Ikke på eget initiativ i hvert fald. Men det ville interessere mig om andre begyndte at debattere dette emne.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 15 september 2020, 10:21

Bäckahästen skrev:
15 augusti 2020, 10:38
Sven R skrev:
11 augusti 2020, 23:18
Det får ta den tid som behövs för att få ut boken. I november låg hela boken på 380 sidor färdiglayoutad och klar för tryckning i svensk upplaga. En komplett engelsk översättning fanns också. Fram till dess hade vi av innehållet i handskriften "Gesta Wulinensis" endast prästens i Wiejkowos utdrag som han fört i sin omfattande dagbok på 1840-talet. I slutet av förra året upptäckte vi emellertid en komplett översättning av handskriften från latin till polska. När Tomas Sielskis farfar efter kriget hjälpte prästen i Wiejkowo att fly fick han av denne då över arkivmaterialet som fanns i prästgården. Tomas Sielskis farmors mor Antonina fick på 1950-talet överta detta gamla originalmaterial eftersom hon ville översätta det från latin till polska vilket hon också gjort.

Plötsligt var det i november för oss inte bara frågan om en grav och dess innehåll utan nu också en komplett krönika om danernas och polackernas historia från 941 till 1173. Men Antonina hade inte bara fått över handskriften Gesta Wulinensis i original, hon hade också fått ett stort antal medeltida originalbrev från 1100-talet som rörde cistercienserorden i Danmark. Noggrann som hon var har hon gjort en förteckning över alla de skrivna dokument som hon fått av sin dotter. Förteckningen omfattar inte mindre än 16 dokument mellan ärkebiskoparna Eskil och Absalon och abboterna i Skandinaviens första cistercienserkloster Clara Silvia som legat strax invid Åhus i Skåne. Här finns också instiftardokumentet till Clara Silvia och till klostret Noua Vallis (Nydala) i Småland samt till klostret Mera Vallis i Pommern. Antonina har på polska gjort en sammanfattning av innehållet i vart och ett av dessa många brev.

Så här ser början av hennes lista ut:
Dokument lokacyjny/fundacyjny klasztoru w Mera Vallis, 1172 r.
Dokument lokacyjny/fundacyjny klasztoru w Clara Silvia, 1137 r.
Dokument lokacyjny/fundacyjny klasztoru w Noua Vallis, 1141 r.

Sedan följer en uppräkning av alla cistercienserbreven mellan Eskil, Absalon och abottarna. Förteckningen avslutas med:
Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum, 1140 – 1173 r. (kronika zawiera załącznik z fragmentami wcześniejszych annałów o nieznanej nazwie opisującej dziej Danów między rokiem 941 a 1025 r.)

Dessa brev och Gesta Wulinensis kommer från greven av Wiejkowos slottsarkiv. De har alla sedan 1100-talet befunnit sig i cistercienserklostret Mera Vallis (Colbatz) nära Stettin. År 1535 överfördes arkivet till slottet i Wiejkowo.

Ni får gärna kalla mig oseriös etc - det bekymrar mig inte. Det är ju bara så vi hela tiden har behandlats av de danska institutioner som vi sökt samarbete med. Senast var jag i början av sommaren i kontakt med Kongernas Jelling och de fick t.o.m. lite uppgifter ur Gesta Wulinensis om Gorms död. Resultatet av detta kontaktförsök blev ingenting. Exakt på samma sätt som vi blivit behandlade av Nationalmuseet och Rigsarkivet. Jag är inte längre förvånad.

Jag har skrivit lite om vår upptäckt av Nordens äldsta cistercienserkloster här om ni är intresserade:
https://www.academia.edu/43667748

Efter det att den artikeln låg tillgänglig på Facebook fick jag flera frågor som rörde dansk historia om just den tid jag tagit upp, dvs första hälften av 1100-talet. Jag sammanställde då denna lilla skrift för att man bättre skulle förstå den krångliga tid när ärkebiskop Eskil började instifta sina många kloster: https://www.academia.edu/43827252
Finns Scriptore Rerum Germaniae. Momumenta Erphurthensia: St Petrus äldre annaler översatt till svenska? :D
Forsøger du at være morsom? for det lykkes ikke.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 15 september 2020, 10:28

Yngwe skrev:
11 augusti 2020, 23:48
Du ska veta Sven att många av oss ser dig som allt annat än oseriös. Du och jag har haft våra meningsskiljaktigheter genom åren, nån gång har jag visat att du haft fel, och vice versa. Och många gånger har jag kritiskt, kanske hårt, ifrågasatt dina ord, men då för processens skull. Du ska veta att jag och fler med mig hyser den yttersta respekt för din gärning, inte bara ifråga om denna tråds ämne. Och jag har full förståelse för att ni i ert team tar er den tid ni behöver för att kunna presentera era resultat. Detta fast jag brinner av nyfikenhet.

Jag är också väldigt tacksam för att du tar dig tid att kommunicera i detta forum, här finns förvisso många arkeologer och historiker som medlemmar, men få om någon törs öppet redovisa och diskutera i detta format. Det är mycket uppskattat att du deltar!

De danska institutionernas agerande kan väl enklast jämföras med rävens syn på bären... Därmed inte sagt att svenska dito hade agerat ett dugg annorlunda... Tyvärr är det vad man kan förutse när någon annat finner söta frukter....
Du har helt ret. De useriøse er de konspirative typer, der forsøger at mistænkeliggøre SR.
Heldigvis kan der ikke herske tvivl om, at seriøse fagfolk kommer til at undersøge det hele, når først bogen er kommet. Og personer af den kaliber findes ikke her på stedet.

tyder-no
Inlägg: 100
Blev medlem: 1 oktober 2017, 11:24

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av tyder-no » 29 september 2020, 11:10

Det är jo inte institutionernas eller enskilda personers tycken som vill avgöra det här.
Vi har haft en situation, där mycket vikt har varit lagt på skriftliga traditioner, som i dom flesta fallen inte alls har varit:
1) Oavhängiga - dom har ofta använt samma källor, bara tolkat lite olikt
2) Utan egen intresse
3) Konsistens-testade

För mig vore en tämligen god test på Sven R's nya material, om den kan belysa Dudos uppgifter om att en Harald, en nära besläktat till Rollo, kom till och räddade hertigriket rätt efter att Vilhelm, Rollos son, dödats.
Harald Gormsson var lite ung på den här tiden, men var han uppkallat efter en onkel Harald, bror av Knut och Gorm?
Dudo berättar ju, att Rollo hade en bror Gurim, som blev dödat. Det kan vara den Gorm, som Gorm den gamle är uppkallad efter.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 26 oktober 2020, 19:54

jancro skrev:
6 april 2020, 22:14
Angående Gesta W och Jomsborg : Finns det anledning att se fram mot uppgifter om Jomsborg och dess belägenhet ?
Ja! Enligt marknadsföringen för boken så kommer vi äntligen att få det klarlagt. Och jag uppfattar undertonen som att det handlar om bevis på gängse teori, d v s Jumne = Wolin.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 4 november 2020, 09:50

fileoscar skrev:
26 oktober 2020, 19:54
jancro skrev:
6 april 2020, 22:14
Angående Gesta W och Jomsborg : Finns det anledning att se fram mot uppgifter om Jomsborg och dess belägenhet ?
Ja! Enligt marknadsföringen för boken så kommer vi äntligen att få det klarlagt. Och jag uppfattar undertonen som att det handlar om bevis på gängse teori, d v s Jumne = Wolin.
Det börjar bli lite tröttsamt att spekulera om innehållet i en bok som aviserats i åratal men fortfarande inte är utgiven. Ska man invänta coronans utträde kan det dröja ytterligare ett par år. Samtidigt sitter några få med facit i hand och ler i mjugg åt våra hopplösa ansträngningar.

Hur som helst, jag känner ändå anledning att nyansera mitt tidigare inlägg ovan. Berättaren i kommande Gesta, Avico, har knappast någon anledning att berätta var Jumne är belägen då han vid den tidpunkten inte kan förutse att staden ska gå upp i rök. Det vore som att nu kungöra var London ligger.

Så rimligen handlar väl i stället avslöjandet om fästningen Jomsborgs lokalisering i förhållande till staden Jumne. Jag utgår från att han använder samma namn på staden som plaketten visar.

Om min utgångspunkt är riktig borde det kvarstå en viss osäkerhet (dock finns ingen sådan om man lyssnar till Sven R:s föredrag).

Skriv svar