Skalunda hög

500 f.Kr. - 1066
MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Skalunda hög

Inlägg av MrB » 19 maj 2016, 12:30

Skalunda hög

Vilka arkeologiska fynd har man hittat i närheten av högen?

Jag tror inte att man gjort någon uträvning av själva högen.
Kan detta stämma?

Varför associerar man högen med Beowulf?

En mycket naiv fråga från en amatör.
Hur mycket skulle det kosta att göra en större utgrävning av högen ifråga?
Låt oss säga att man fick allmänheten intresserad i både Sverige, Norden/Skandinavien, EU/Europa och USA. Beowulf-temat lockar väl många. Om varje person ur denna allmänhet i genomsnitt donerade 1000 kr. Hur många personer skulle då behöva donera för att det skulle räcka till en utgrävning?
(Typ Gräsrotsfinansiering, folkfinansiering, massfinansiering eller crowdfunding)

Castor
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skalunda hög

Inlägg av Castor » 19 maj 2016, 18:45

Skalundahögen har med största sannolikhet inte ett smack med Beowulf (eller någon annan hypotetisk kung över hela Västergötland) att göra. Alltsammans är bara något som Birger Nerman har hittat på.

Att med ledning av gamla sagor gissa sig till vem som kan tänkas ligga begraven i en viss gravhög och sedan låta gissningen upphöjas till något som liknar "sanning" kan knappast anses vara seriös vetenskap.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Skalunda hög

Inlägg av MrB » 19 maj 2016, 20:56

Säljandet av en idé behöver väl inte vara vetenskapligt seriöst rakt igenom. Bara utgrävningen och tolkningen av utgrävningen följer denna princip.

Jag har nog givetvis svårt att se någon koppling även jag.

Men att inte blanda in Beowulf alls om det mot all förmodan skulle kunna bli en gräsrotsfinansiering eller liknande vore väl ändå en stor miss.
Med eller utan Beowulf-intresserade och bidragande amerikaner och britter skulle väl vara som att jämföra dag och natt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skalunda hög

Inlägg av Valdemar » 19 maj 2016, 20:57

Skalunda är daterad till runt år 600 e kr. Så någon ur det ledande skiktet i regionen lär vara begravd där. Den är i med sin storlek unik ihop med Uppsala Högar och Badelunda. Att den kopplades ihop med Beowulf var rätt naturligt med den tidens logik. Den passar i tid med Beowulfs död i sagan och den ligger i en region där folk kallade sig Götar/Gautar vilket är samma namn som Geatas i Beowulf. Denna typ av spekulativa resonemang är numera inte accepterat inom svensk arkeologi. Att gräva ut en sådan pjäs lär kosta mycket pengar och resultatet är svårt att sia om. De högar som grävts på andra platser är nästan uteslutande brandgravar. En annan storhög har faktiskt grävts i närheten (den enda som grävts i Västergötland), Kungshögen i Synnerby, på samma halvö (Kolland). Annars ligger i nästa socken ett av Sveriges största rösen, i Tun. Detta är ca 60 meter i diameter och sannolikt från bronsåldern. Det är lite kittlande att två så monumentala gravar med så långt mellanrum i tid ligger så nära. I närheten är även fyndplatsen för de berömda bronssköldarna i Fröslunda. Strax söderut ligger Stora Levene där Stenkil skall ha satt sin sten och varifrån Håkon Röde lär härstamma. Där finns dessutom flera spektakulära runstenar inklusive Sparlösastenen. Tar du dig dit så är Läckö Slott ett givet mål.

http://vastsvenskarkeologi.se/forskning ... ektet.html
http://vanerslingan.se/stenkullen/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%B6s ... 3%B6ldarna
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_R%C3%B6de
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparl%C3%B6sastenen

anber
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2015, 22:53

Re: Skalunda hög

Inlägg av anber » 19 maj 2016, 21:15

Hittade detta på http://www.westrogothia.com/Skalunda.htm
Förklaringen till varför högen finns där har låtit olika genom århundradena, och ett otal barn har säkert hört sägnerna i olika varianter om hur jättar har släpat ihop högen av olika anledningar. En herre som inte nöjde sig med sägnerna om jättar var greve Claes Julius Ekeblad, som på 1760-talet gav sig i kast med att gräva i högen. På sommaren 1761 börjar arbetena som förhoppningsvis skulle stilla den unge grevens nyfikenhet, och i dagboken beskriver han det så här:

Gorde jag en liten promenad till Skalene hög med de 2ne herrarna som jag har her hos mig. Skalene är en gambal grift och derjämte Domare säte ganska höger ock på vilken synes den vackraste vui i hela Vestergötland näst Kinnekulle. Vi råkade der en gambal bonde som hade 100drade traditioner att berätta, han sade ock att Sörmanlands infanteri som var här inqvarterat hade gräfvit der och funnit en mur med jerndör men ei kommit in uti huset.

Två veckor senare skriver Ekeblad i dagboken:

For jag om eftermiddagen till Skalene hög, fölgd utaf en hoper bönder och drängar, jag lät gräfva i bemälte hög så långt jag kunde hinna om dagen, efter en lång gräfning funno vi på en mur vähl upplagder och kalkslagen men som arbetarna voro få ock dagen började ga under så slöto vi den gongen dock vil jag som kortos beskrifera det som fans ock som rörer architerturen.”

Förmodligen fortsatte den gode Ekeblad med sin privatutgrävning till och från, men i september hade han stött på sådana mängder sten att han började ana att grävningen skulle misslyckas. I Början av oktober samma år hade han ännu inte funnit något i högen. Här upphör också anteckningarna i dagboken, och vad man vet återupptogs aldrig grävningarna.
Omnämnandet av en kalkslagen mur låter väl inte som något från före medeltid...?

//anders

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skalunda hög

Inlägg av Valdemar » 19 maj 2016, 21:24

Högen har daterats via C 14 från på material från botten av högen till ca år 600 e kr. Grävningen in i högen på 1700-talet pekar på att den är konstruerad på samma sätt som andra storhögar. Man skall nog ta uppgifterna om en modern murning inne i högen med skopor av salt. Vad de beskrev var säkerligen ett kärnröse som han ville göra lite mer spännande..

Daniel K
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Skalunda hög

Inlägg av Daniel K » 20 maj 2016, 18:42

Skalundahögen är ett av mina arkeologiska "drömprojekt".

Jag har funderat i samma banor som du Mr B, dvs att man kanske kunde få utomstående finansiärer till en utgrävning genom just kopplingen till Beowulf. Kunde Sandbyborg få in 400 000 kr genom crowdfunding, borde det inte vara omöjligt i Skalundas fall heller.

Personligen är jag mest intresserad om man faktiskt kan finna några fynd i högen - eftersom det är en mytisk plats. Samt det faktum att vi är så svältfödda på forskning om det Götiska riket och deras stormän.

Därför är jag också intresserad om någon kan göra en uppskattning av kostnaden för att gräva ut högen.

/D

PS Vid ett annat tillfälle, i en annan tråd, ska jag publicera mina arkeologiska "drömprojekt" :lol:

dersa
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Skalunda hög

Inlägg av dersa » 20 maj 2016, 20:10

Jag tror inte att en utgrävning av högen skulle ge vetenskapen speciellt mycket ny fakta, är övertygad om att det finns mer intressanta att gräva ut i Västergötland om man nu vill finna nya typer av fynd som kan ge mer fakta..

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Skalunda hög

Inlägg av Leif » 22 maj 2016, 17:30

Jag har någon slags minnesbild av att Ulf-Erik Hagberg mfl gjorde ett titthålsprojekt i Skalundahögen på 1980-talet när vaggedebatten rullade som bäst. Skall fundera lite på var jag fått det ifrån. Kanske flimmrade det förbi i något avsnitt av Stålsjös program.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Skalunda hög

Inlägg av MrB » 22 maj 2016, 17:51

Leif skrev:Jag har någon slags minnesbild av att Ulf-Erik Hagberg mfl gjorde ett titthålsprojekt i Skalundahögen på 1980-talet när vaggedebatten rullade som bäst. Skall fundera lite på var jag fått det ifrån. Kanske flimmrade det förbi i något avsnitt av Stålsjös program.
Hehe. Om jag inte minns fel så står Dag och Peter S vid högen och de spekulerar om det inte kan ligga en viking i en båtgrav i högen. :)
Se https://www.youtube.com/watch?v=4JalzbJrFaM (alldeles i början)
Trodde man på 1980-talet att högen var ifrån perioden cirka 750-1050 (klassisk vikingatid)?

Skriv svar