Är Snorre trovärdig ?

1066 - 1520
History freak

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 6 maj 2015, 21:48

Starkodder: Ditt antagande är lika gott som mitt. Vem avgör vem som har rätt ?

Opager

Inlägg av Opager » 6 maj 2015, 21:56

Snorre skrev ärorik historia på beställning från Norge men varför han gled in på dåtidens Sverige i samma projekt har jag dålig koll på. någon som vet mer om detta "samband"?

Sverige började bli ett rike på mitten av 1200-talet men då hade Snorre varit död i tio år:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlasson

Kan det vara en indikation på att Snorres texter omtolkats efteråt för att skriva ett bra CV för en ny stat?

Mitt intryck av forntidens berättelser, som dyker upp på medeltiden, är att varje land klonar en mytisk berättelse flera hundra år efter händelserna för att visa ett ärorikt förflutet och en lång historia.

Opager

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 6 maj 2015, 22:12

Nja, Snorre var knappast asatroende, han tes var att gudarna en gång i tiden var vanliga människor. Ynglingaätten i Uppsala var berömd, därför börjar han med Sverige för att smickra norske kungen.
Jag tror man kan historisk lita på de senare norska kungarna.

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 7 maj 2015, 08:02

Har besökt snorricentret i Reykholt, Island ett par gånger. Särskilt biblioteket är helt fantastiskt. Det gör mig bara mer övertygad om att man inte på ett enkelt sätt kan använda Snorri som historisk källa rakt av. Även om det finns en isländsk tradition av att hantera informationen som oomkullrunkerliga sanningar.
http://www.snorrastofa.is/
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

History freak

Inlägg av History freak » 7 maj 2015, 11:49

Jag upprepar vad jag skrivit förut. Kyrkans intresse var att ta död på asatron. Man förstörde medvetet gamla hedniska dokument och byggde kyrkor på gamla hedniska kultplatser. Detta ser man överallt, inte bara på Island. Hade Snorre verkligen varit övertygat kristen hade han aldrig skrivit vad han bevisligen skrev. Men en anpassning till den kristna tron kan man se i hans skapelseberättelse. Han ville nog göra sina skrifter mer aptitliga för de kristna som hade makten.

*Källa behövs/Tinget

Man förstörde medvetet gamla hedniska dokument och byggde kyrkor på gamla hedniska kultplatser. Detta ser man överallt, inte bara på Island. Detta är allmänt känt och måste betraktas som fakta.

Hade Snorre verkligen varit övertygat kristen hade han aldrig skrivit vad han bevisligen skrev Hur kan man få fram en källa till en personlig förmodan ?
Senast redigerad av 1 History freak, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 7 maj 2015, 12:43

Jag vet inte om det är så enkelt att dela upp den tiden i kristna vs asatroende. För att kunna tänka oss in i den tiden måste vi förstå att de levde i ett samhälle som inte var ens flyktigt sekulariserat. Vi kan inte prata om trosuppfattningar som vi gör när det gäller moderna religioner. Vi måste tänka oss ett sammanhang där uppdelningen i vad som var religion och inte överhuvudtaget inte existerade, lägg till flytande gränser mellan religionerna där tex den kristna inte var den engudsreligion vi är vana vid nu utan en religion fylld med smågudar kallade helgon en religion med konkreta och betydelsefulla exempel på halvgudar som traskat omkring på jorden (Jesus). I det perspektivet är trosskiftet inte speciellt dramatiskt, kanske kunde det vara en logisk rationell konsekvens av övrig samhällsutveckling och handelskontakter, inte minst i högreståndsmiljöer där vi inte för en sekund behöver tveka på omfattande internationella kontakter sedan århundraden, ja kanske årtusenden.

Med den tankeleken i bakhuvudet blir det än intressantare att läsa Snorre och sagamaterialet och fundera över de företeelser som beskrivs (och vad som inte beskrivs).
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 7 maj 2015, 18:21

Opager skrev:Snorre skrev ärorik historia på beställning från Norge men varför han gled in på dåtidens Sverige i samma projekt har jag dålig koll på. någon som vet mer om detta "samband"?

Sverige började bli ett rike på mitten av 1200-talet men då hade Snorre varit död i tio år:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlasson

Kan det vara en indikation på att Snorres texter omtolkats efteråt för att skriva ett bra CV för en ny stat?

Mitt intryck av forntidens berättelser, som dyker upp på medeltiden, är att varje land klonar en mytisk berättelse flera hundra år efter händelserna för att visa ett ärorikt förflutet och en lång historia.

Opager
Men den norska kungaätten hade ju sitt urspung i Sverige. Det är ju därför Uppsalakungarna är omnämnda. Huruvida detta speglar en verklig ättlinje eller inte spelar ingen roll.

Opager

Inlägg av Opager » 7 maj 2015, 20:33

Starkoder
[/Men den norska kungaätten hade ju sitt urspung i Sverige. Det är ju därför Uppsalakungarna är omnämnda. Huruvida detta speglar en verklig ättlinje eller inte spelar ingen roll
Jo det har betydelse om Snorre återger fria fantasier om ättelinjer. Snorres ättelinjer är värdelösa, utom i fantasiinspirerade filmmanus, rollspel och dataspel, men när det gäller kult, asatron och ritualer är hans skrifter användbara.

Opager

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 7 maj 2015, 20:44

Benämningen fria fantasier gällande grunderna är också ett antagande.

Opager

Inlägg av Opager » 7 maj 2015, 20:55

Stakkoder:
Benämningen fria fantasier gällande grunderna är också ett antagande.
Verkligen inte. Tror man på Snorres ättelängder måste man ha någon form av bevis och det finns inte. Visa gärna något men texter är inte tillräckligt.

Opager

Skriv svar