Medeltida dokument

1066 - 1520
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Medeltida dokument

Inlägg av Carl Thomas » 26 april 2018, 18:07

image.jpeg
image.jpeg (681.03 KiB) Visad 5465 gånger
Detta dokument, som skriver om att Albert av Mecklenburg efterträder Maguns Eriksson som Kung, gav informationen om hur lång tid Magnus Eeiksson var Kung.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Yngwe » 26 april 2018, 19:08

Tänk om han vetat hur svårslaget det rekordet var. Fast det visste han kanske , med tanke på tidens preferenser...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 27 april 2018, 09:38

Tja, rekordet är ju bara slaget i östsverige. Magnus var ju fortsatt titulerad kung av Sverige även när sonen satt på tronen för östra rikshalvan. Västergötland, Småland och Värmland hade honom med titeln Sveriges kung i 54 år. Vår kung har alltså 10 år kvar innan han slår rekordet på riktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Yngwe » 27 april 2018, 11:08

JA rätt ska ju vara rätt! :-)

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 27 mars 2020, 15:27

Flyttad från tråden Beowulfkvädets topografi
Inlägg
av Visi » 27 mars 2020, 14:39
Kungsune skrev: ↑
27 mars 2020, 13:42
Kung Albrekt kallas för "Albertus dei gracia Sweorum Gothorum que rex" 4 maj 1366 (SDHK-nr: 8861).
Vurmandet för goterna började lååångt innan 1500-talet.
Absolut! Vilket jag särskilt har påtalat otaliga gånger. På 1500-talet börjar denna goterromantik synas på allvar i historieskrivningen.
Under Albrekts regeringstid har vi oklara titulaturer eftersom Sverige delas upp mellan regenter. Den östra halvan bär alltid under sådana perioder titeln "rex gothorum" medan den västliga utgående från Skara helt enkelt har "rex sveorum".

Det här har vi gått igenom några ggr nu.

SDHK-nr: 8933 ger nyckeln för att Albrekt inte avträder sitt anspråk på Gotland till Valdemar förrän den 28 Juli samma år.
Märkligt resonemang du för.

Tar vi ett brev från 9 oktober 1376 (SDHK-nr: 10890).
"Albertus Dei gracia Swenorum Gottorumque rex, Karolus de Toptu[m] miles, legifer Swenorum, Boeciusl [Jonisson] legifer Gottorum".
Du kanske menar att Gotland blev danskt 1376 nu istället?
Och att Bo Jonsson Grip var "legifer" över Gotland?
Vad jag menar är att Gotland betraktades som svenskt och eftersom Danmark inte hade kontroll över Gotland 1376 så kan man förstå att titeln ingår även om Sverige inte har Gotland i realiteten. Dessutom har vi exempel på att Linköpings stift och östgöta lagsaga verkar hänga ihop med Gotland och benämns Godtlande samt Gottorumque vid några tillfällen. Möjligen avses ibland Östergötland med Gothorumque men används då inkonsekvent.

Några exempel:
1357 Magnus Eriksson uppgörelse med sonen Erik. Magnus Eriksson som efter att ha släppt "allt uppland ofvanskogs" jämte skåne och Östergötland (med Gotland) till sin son, titulerar sig rätt och slätt "rex swecie". Sonen å sin sida titulerar sig Ericus Dei gracia Sweorum Gothorumque rex ac terre Scanie.
1360 Magnus Eriksson kohandlar med Valdemar och lovar bort Skåne, SydHalland och Gotland till Valdemar om han kommer hjälper honom mot sonen (dvs han lovar bort stora delar av sonens rikshalva).
1361 Valdemar Atterdag tar Gotland och titulerar sig därefter rex gothorum
1398-1408 Tyska orden
1408 Tyska orden säljer Gotland till Kalmar Unionen (Margareta)
1438 Erik av Pommern isoleras på Gotland och titulerar sig rex gothorum, Kristoffer av Bayern kallar sig samtidigt rex Swecie

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Visi » 28 mars 2020, 09:21

Kungsune skrev:
27 mars 2020, 15:27
Flyttad från tråden Beowulfkvädets topografi
Inlägg
av Visi » 27 mars 2020, 14:39
Kungsune skrev: ↑
27 mars 2020, 13:42
Kung Albrekt kallas för "Albertus dei gracia Sweorum Gothorum que rex" 4 maj 1366 (SDHK-nr: 8861).
Vurmandet för goterna började lååångt innan 1500-talet.
Absolut! Vilket jag särskilt har påtalat otaliga gånger. På 1500-talet börjar denna goterromantik synas på allvar i historieskrivningen.
Under Albrekts regeringstid har vi oklara titulaturer eftersom Sverige delas upp mellan regenter. Den östra halvan bär alltid under sådana perioder titeln "rex gothorum" medan den västliga utgående från Skara helt enkelt har "rex sveorum".

Det här har vi gått igenom några ggr nu.

SDHK-nr: 8933 ger nyckeln för att Albrekt inte avträder sitt anspråk på Gotland till Valdemar förrän den 28 Juli samma år.
Märkligt resonemang du för.

Tar vi ett brev från 9 oktober 1376 (SDHK-nr: 10890).
"Albertus Dei gracia Swenorum Gottorumque rex, Karolus de Toptu[m] miles, legifer Swenorum, Boeciusl [Jonisson] legifer Gottorum".
Du kanske menar att Gotland blev danskt 1376 nu istället?
Och att Bo Jonsson Grip var "legifer" över Gotland?
Vad jag menar är att Gotland betraktades som svenskt och eftersom Danmark inte hade kontroll över Gotland 1376 så kan man förstå att titeln ingår även om Sverige inte har Gotland i realiteten. Dessutom har vi exempel på att Linköpings stift och östgöta lagsaga verkar hänga ihop med Gotland och benämns Godtlande samt Gottorumque vid några tillfällen. Möjligen avses ibland Östergötland med Gothorumque men används då inkonsekvent.

Några exempel:
1357 Magnus Eriksson uppgörelse med sonen Erik. Magnus Eriksson som efter att ha släppt "allt uppland ofvanskogs" jämte skåne och Östergötland (med Gotland) till sin son, titulerar sig rätt och slätt "rex swecie". Sonen å sin sida titulerar sig Ericus Dei gracia Sweorum Gothorumque rex ac terre Scanie.
1360 Magnus Eriksson kohandlar med Valdemar och lovar bort Skåne, SydHalland och Gotland till Valdemar om han kommer hjälper honom mot sonen (dvs han lovar bort stora delar av sonens rikshalva).
1361 Valdemar Atterdag tar Gotland och titulerar sig därefter rex gothorum
1398-1408 Tyska orden
1408 Tyska orden säljer Gotland till Kalmar Unionen (Margareta)
1438 Erik av Pommern isoleras på Gotland och titulerar sig rex gothorum, Kristoffer av Bayern kallar sig samtidigt rex Swecie
Bortförklaringar, medvetna misstolkningar från din sida är allt vad jag ser.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 28 mars 2020, 12:21

Kan du då vara snäll och exemplificera istället för att sänka nivån.
Det är allmänt känt att Sverige länge vägrade att erkänna det danska övertagandet av Gotland. Ändå kan vi se tendensen liksom redan Fahlbeck visade, att man väljer bort gothorumtiteln i såväl Sverige som Danmark vid tillfällen då man inte innehar Gotland. Det är den enda gemensamma nämnaren helt enkelt. Misstror du mina uppgifter om Magnus och Håkan? Kristoffer av Bayern och Erik av Pommern? Dessa uppgifter talar för sig själva.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Visi » 28 mars 2020, 18:17

I mina ögon så "anpassar du källorna" så att de ska passa din utgångspunkt. Detta vänder jag mig emot och kritiserar dig därför. Om detta är att sänka nivån så fine with me. Det finns inhemska medeltida brev där man både skrivit på fornsvenska och latin. Jag är helt övertygad att de på 1200-talet hade stenkoll på vilka de inkluderade när de först skrev "Sweia oc Götha konunger" och några rader längre ner "Sweorum gotorum rex".

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Yngwe » 28 mars 2020, 22:51

Visi skrev:
28 mars 2020, 18:17
I mina ögon så "anpassar du källorna" så att de ska passa din utgångspunkt. Detta vänder jag mig emot och kritiserar dig därför. Om detta är att sänka nivån så fine with me. Det finns inhemska medeltida brev där man både skrivit på fornsvenska och latin. Jag är helt övertygad att de på 1200-talet hade stenkoll på vilka de inkluderade när de först skrev "Sweia oc Götha konunger" och några rader längre ner "Sweorum gotorum rex".
Bortförklaringar, medvetna misstolkningar från din sida är allt vad jag ser.


Är det den nivån du vill hålla???

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 29 mars 2020, 12:55

. Det finns inhemska medeltida brev där man både skrivit på fornsvenska och latin. Jag är helt övertygad att de på 1200-talet hade stenkoll på vilka de inkluderade när de först skrev "Sweia oc Götha konunger" och några rader längre ner "Sweorum gotorum rex".
Gör det? Då tycker jag du ska lägga fram vilka det är för det skulle vara ett otroligt genombrott i forskningen!

Skriv svar