Herrgården Roslätt och kungarnas "viltbanor"

1520 - Nu
Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Herrgården Roslätt och kungarnas "viltbanor"

Inlägg av Sven R » 4 april 2018, 09:56

Vad hittar man inte när man går lös med putshammare i gamla byggnader! Boken om herrgården Roslätt utanför Malmö har nu kommit ut. Jag har skrivit historien fram till mitten av 1600-talet och historiedocenten Kerstin Vikner har tagit sig an en del av svenskhistorien. Herrgården byggdes på 1790-talet men jag upptäckte att 2/3 av huset utgjort en tvåvånings tegelbyggnad med källare, uppbyggd av medeltida storstenstegel. Sådant bör väcka jaktinstinkten hos oss byggnadsarkeologer. Varför en sådan här präktig tegelbyggnad mitt ute i det dåtida, stora skogsområdet?

I Malmöhus slotts räkenskaper och brevmaterial från 1550-talet omtalas gården ligga under danske kungens gods Lindholmen. Detta var en av Skånes större borgar under medeltiden. Kungen beordrar sin länsherre på Malmöhus att skydda kungens vilt på hans ”viltbana” i Lindholmen och även angränsande marker till det forna nunneklostret Börringe vilket också låg under kungen. De danska kungarna var vansinnigt förtjusta i jakt och just under 1500-talet byggde man upp stora sammanhängande jaktområden, s.k. "viltbanor", dit hovet kunde komma för några dagar och orsaka veritabelt blodbad bland kronoviltet. Från Danmark vet vi att man låtit uppföra jakthus på dessa marker. Kan kanske Roslätt ha varit ett sådant jakthus?

När jag kontrollerade kungarnas resor upptäckte jag att Fredrik II år 1565 tog in på Börringe under vintern och stannade här med hela hovet under en hel månad. Kungens följe var mer än 300 personer och 200 hästar. Vad gjorde hela danska hovet här ute i skogarna under så lång tid mitt i vintern? Just Fredrik II var jakttokig och han har med stor sannolikhet utnyttjat sin viltbana. Jakt under vintertid över stora markområden fordrade ordentliga hus att värma sig i och att eventuellt också övernatta i.

Om de danska kungarnas viltbanor har danska forskare skrivit mycket men i stort sett alla slutar med Öresund i öster. Skånes danska historia fram till 1658 är nästan helt bortglömt. Tragiskt när nationella intressen i forskningen har gått före intresset att ge en sammanhängande historiebild.

Bild