Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

1520 - Nu
kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av kylarvende » 24 maj 2015, 20:29

Hej!

Under min uppväxt i Uddevalla och sommarvistelse på Tjörn hörde jag ibland talas om Malmöpyttarna eller Malmöbarnen på Bohus Malmön. Dessa upphörde inte att förbrylla mig. Ngn som känner till ngt mer om dessa?

http://www.bohusgillet.se/Bohuslaningarna.htm

"Det hade också för länge sedan funnits ett tredje folkslag, Malmöpyttarne eller Malmöbarnen."

"Han berättar också närmare om den stora fisketragedi som slog ut Malmöns manliga befolkning. Den ägde inte rum 1829 utan 1813 och var känd i Askum som ”Bondeskallran”. Det var en fruktansvärd skarpt lokal frånlandsstorm som åstadkom mycket stora skador i Askum och slog ut hela fiskeflottan på Malmön. Båtarna gick under direkt eller blåste ut till havs så att de aldrig kunde ta sig hem."

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 mars 2021, 22:30

Det är svårt att tro att pyttarna skulle vara t.ex. gropkeramiker som "isolerat" sig i 5 000 år på Malmön, men det borde i så fall gå att studera med DNA från nu levande släktingar till pyttarna.

Jag funderar på om pyttarna kan ha haft baskiskt ursprung. Det finns ju exempel på baskiska fiskare som bosatte sig/handlade långt norrut och västerut på 1500-/1600-talet:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Baskisk ... spr%C3%A5k
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Algonki ... spr%C3%A5k

Om basker bosatte sig kring Newfoundland och på Island, varför inte i Bohuslän?

Å andra sidan borde väl Malmönborna ha vetat om eventuella baskiska anor, om dessa invandrat "bara" ett par hundra innan uppgifterna skrevs ner på 1800-talet.

Det kan också nämnas att Askums sockens kyrkböcker förstördes i en brand 1898:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Askums_socken

arnew
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 september 2016, 10:07

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av arnew » 5 april 2021, 23:42

Pyttarna finner jag speciellt intressanta, detta beror på att jag bor inte långt från B-M och har hört talas om dessa människor sedan jag var liten, jag har forskat lite och anser att de är Grönlänningar, danakungen tog hit Grönlännigar under 1750-talet vid tre tillfällen, om de kom till just B-M:ön vet jag inte, men jag har frågat gamlingar på B-M:ön som säger att "Förr i tiden fanns det några som såg Asiatiska ut". Varför ville kungen få hit folk kan man fråga sig, men skärgården var helt enkelt tom för folk och skärgården passade nog bra för Eskimåer. En sak är säker pyttarna har funnits.

arnew
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 september 2016, 10:07

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av arnew » 6 april 2021, 07:13

1650-talet menar jag.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av Anders i Uppsala » 8 april 2021, 20:53

Men hur mycket kontakt hade danskarna/norrmännen med Grönland ca 1650? Är inte nordnorska sjösamer mera sannolikt i så fall:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kustsamer

Men det är klart grönlänningar kanske ändå är mera troligt om det hade asiatiskt utseende. Var det något grönländskt hantverk danske kungen var intresserad av och ville utveckla i Bohuslän? Säljakt för att bli av med sälar som störde det bohusländska fisket kanske?

Å andra sidan borde väl inflyttningen ca 1650 (hur vet vi den dateringen?) funnits kvar i folkminnet i början av 1800-talet, det är "bara" lite drygt 150 år.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 april 2021, 00:39

Jag har sökt lite i KB:s tidningssamling och den tidigaste artikeln jag hittar som pyttarna är från Aftonbladet den 29 januari 1850. Sedan kopieras denna artikel i Umebladet några dagar senare och i flera andra tidningar 15 år(!) senare. Följande kommer fram om Malmön:

Omkring 250 invånare, alla fiskare
Av "lapskt" ursprung - huvudform, kort växt, enfald, gnällande uttal
Tradition att deras anfäder kommit ditdrivande på isflak från främmande land
Sedan någon tid "utspädda" genom inflyttning.
Men motvilja att blanda sig med andra bohuslänningar.
Blev lurade när Malmön skulle skatteköpas från kronan 16 år tidigare (1834?).


Samiskt ursprung verkar vara en gissning baserat på öbornas utseende, m.m. Den uppgiften känns inte alls säker, kanske ett blandat grönländskt/bohuslänskt ursprung kunde tolkas som samiskt av en journalist på 1800-talet?

Malmön verkar ha tillhört kronan till 1834(?). Ger det någon ledtråd till hur pyttarna kom dit?

Kan sjösamer ha bott långt söderut längs den norska kusten, men assimilerats mycket tidigare än 1800-talet, utom just på Malmön? Samtidigt talade väl pyttingarna bara svenska, så i någon mening var de ju assimilerade.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av Starkodder » 9 april 2021, 12:38

Intressant det där om traditionen att de kommit drivande på ett isflak. Jag känner till Käutatavlan på Fårö, men finns det exempel på folk som drivit omkring på isflak ute på Atlanten? Är det möjligt vintertid att driva från Grönland till Europa på ett isflak?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 april 2021, 22:49

Samtidigt fanns det teorier på 1800-talet om samisk stenålder, keltisk bronsålder och germansk järnålder, akademiker som Sven Nilsson (1787-1883) och Axel Emanuel Holmberg (1817-1861) hade sådana idéer:

H.s prästår i Bohuslän gav emellertid ytterligare ett resultat, vetenskapligt det mest betydande. 1848 utkom Skandinaviens hällristningar, arkeologisk afhandling. I grunduppfattningen ansluter sig även detta arbete till Nilssons forntidssyn med dess tre kulturer: den "lapska" stenåldern, den keltiska bronsåldern och den germanska järnåldern.

Se även: https://sok.riksarkivet.se/sbl/Mobil/Artikel/13725

Holmberg verkar dessutom framför allt ha studerat Bohuslän. Kanske var det något slags teoretiskt resonemang bakom att klassificera pyttarna som samer?

Å andra sidan verkar det ha funnits så kallade strilar längs norska kusten, som beskrivs ungefär som pyttarna:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stril

Kanske hade såväl strilar som pyttar sjösamiska anor?

Eller så var kortvuxenheten en fråga om inavel på öarna?

arnew
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 september 2016, 10:07

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av arnew » 16 april 2021, 09:36

2016 hade jag kontakt med en Inge Seiding (inge at arkiv.gl) och fick detta svar:

"Det er rigtigt at der i 1600-tallet blev medbragt grønlændere ved flere lejligheder (1605, 1606, 1636 og 1654) til Danmark, bl.a. ombord på skibe der var udsendt af den danske konge til at 'genopdage' Grønland som en del af det danske rige. Den tanke var nemlig ikke ny, da Hans Egede brugte den som løftestang for sit projekt i 1700-tallet.
Jeg kan anbefale A. Berthelsens bog 'Grønlænderne i Danmark' - det første kapitel om det 17. århundrede - som en introduktion til historien om de grønlændere og deres skæbne. Bogen er en ældre sag, fra 1945, men den giver en fin introduktion med en del detaljer og kildehenvisninger.
Du kan også finde et kapitel om 'Europa og Grønland 1600-1670' i Finn Gads 'Grønlands historie' bind 1, 'Indtil 1700' fra 1978, også med kildehenvisninger og lidt flere oplysninger om baggrunden for de rejser hvor der blev taget grønlændere med til Europa.


Jeg håber dette svar kan bruges. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.


Mvh,
Inge Seiding"

Man borde forska mer om detta intressant.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Malmöpyttarna eller Malmöbarnen

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 april 2021, 23:08

Men varför tog man med grönlänningar till Danmark eller snarare Norge som Bohuslän tillhörde till 1658? Malmön ligger långt från Köpenhamn. Hade det inte varit mera aktuellt för kungen att ha en grupp grönlänningar nära Köpenhamn t.ex. för att visa besökare?

Hinner inte leta i KB:s tidningsarkiv just nu, men tror att jag läste en artikel från 1890-talet om att den sista (ursäkta uttrycket) "renrasiga" malmöpytten dog cirka 20 år tidigare. Det stämmer ganska bra med att "alla" männen på Malmön dog i den där stormen i början av 1800-talet.

Omkring 1850 var befolkningen på Malmön cirka 250 personer. Om vi antar att de var lika många vid den förödande stormen 30-40 år tidigare, hur många vuxna män fanns där. Låt säga att hälften (125) var barn. Av de 125 vuxna var säkert kvinnorna i (liten) majoritet (längre livslängd). Gissningsvis fanns 50-60 män, kanske 40 i arbetsför ålder. Kan så många ha dött i stormen?

Finns det några bevis på att malmöpyttarna hade avvikande utseende? Jag tänker att det måste finnas foton, om inte på dem som var 100 procent malmöpyttar om de sista dog på 1870-talet, så åtminstone på deras barn. Om jag tänker på min egen familj så finns fotografier på alla (eventuellt ett undantag) mina far- och morföräldrars far- och morföräldrar födda i mitten av 1800-talet. I generationen före finns några få bevarade på fotografi, den tidigast födda född på 1820-talet. Nu är väl Malmön en ganska avsides belägen plats, men nog måste det finnas foton från tidigt 1900-tal på malmöbor födda kring 1850. Det var väl mycket vanligt att man passade på att fotografera sig när man var till stan?

Skriv svar