Romerike, en svensk stam

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Romerike, en svensk stam

Inlägg av Yngwe » 31 oktober 2017, 14:46

Min tolkning av Jordanes Getica, där ett antal stammar är underordnade folket svear, får som påpekats konsekvenser. Bl.a. skulle den stam som Jordanes kallar Raumarici, och som ofta identifieras som norska Romerike, alltså från början vara svensk.

Är detta en konsekvens som är möjlig att acceptera? Vad talar för och vad talar emot?



Vore fint om man kunde se min tolkning som ett antagande som i sig inte ifrågasätts i denna tråd, det finns en eller flera trådar för det redan.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Romerike, en svensk stam

Inlägg av Valdemar » 31 oktober 2017, 16:11

Det som talar emot är att det inte finns några underliggande stammar (under Svear). Detta är en teori du kommit upp med själv och som du inte styrkt med andra källor.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Romerike, en svensk stam

Inlägg av Castor » 31 oktober 2017, 20:03

Yngwe skrev:Min tolkning av Jordanes Getica, där ett antal stammar är underordnade folket svear, får som påpekats konsekvenser. Bl.a. skulle den stam som Jordanes kallar Raumarici, och som ofta identifieras som norska Romerike, alltså från början vara svensk.

Är detta en konsekvens som är möjlig att acceptera? Vad talar för och vad talar emot?
Det är i alla fall inget som stöds av någon skriftlig källa (förutom din högst personliga tolkning av Jordanes)...

Prokopios talar om tretton folkrika stammar/folk (ethne) med var sitt "kungarike". Endast "skridfinnar" och "götar" nämns vid namn. Ingenting som tyder på att "svear" skulle ha varit en överordnande benämning.

Ravennakosmografen nämner endast "skridfinnar" och "daner". Inte heller här finns något som talar för "svear" som ett samlingsnamn.

Hos Beowulf och Widsith är "svearna" ett folk vid sidan av "götarna". I båda diktverken förekommer ett folknamn som möjligen kan kopplas till Romerike, skilt från såväl svear som götar.

Hos Ottar, Historia Norvegiae, Snorre och andra västnordiska källor återfinns svearnas domäner undantagslöst öster Norge.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Romerike, en svensk stam

Inlägg av Yngwe » 1 november 2017, 09:25

Ja ni Castor och Valdemar. Ni klarade inte ens ett inlägg. Trådens frågeställning utgår från ett antagande, det är alltså en arbetshypotes. Det uttryckte jag klart och tydligt.

Om ni är obekanta med processer, så är det alltså så att man i en sådan utreder konsekvenserna av ett antagande, inte antagandet i sig. Ifrågasätter man antagandet är man alltså off topic i denna tråd, det får man göra i en egen tråd, antingen tidigare sådana eller en nystartad.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Romerike, en svensk stam

Inlägg av Kungsune » 8 januari 2018, 10:39

Förstår inte innehållet i Valdemars inlägg här.
Finns det källor som pekar ut svear som en specifik stam?
Castor vet också att Beowulfs geatas inte måste likställas med Gaut-göt.

Innan man jämför källor bör man klargöra vad de olika källorna lägger i sina begrepp.
Är "svear", "sweon" mm använt i betydelsen släkte eller organisation?
Jordanes verkar ju främst vara ute efter släkten. Kulturell eller etnisk identitet.
I Beowulf verkar det vara maktvälden som är normen medans släktskap omtalas i termer som Sköldung och Skilfing.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Romerike, en svensk stam

Inlägg av Yngwe » 8 januari 2018, 13:08

Jag tycker jag var oerhört tydlig med att vi i diskussionen skulle utgå ifrån ett antagande som i sig diskuterats på annan plats.

Detta då konsekvenserna av den diskussionen var helt omöjliga enligt vissa debattörer.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Romerike, en svensk stam

Inlägg av Kungsune » 8 januari 2018, 13:54

Ja, Romerrike ligger ju idag i princip inkilat i Sverige. I början av järnåldern kan man tänka sig att kontakterna med de nära kulturbygderna i Bohuslän, Värmland och Västergötland var mer naturliga än med norska Vestlandet. Inte minst fanns säkert en större attraktion av handelsutbyte mellan Romerrike och Värmland-Västergötland då näringsfånget skilde sig. Framför allt tillgången till havsfiske.

Skriv svar