Var Jesus buddist?

Här kan du diskutera historiens religioner.
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av anganatyr » 9 januari 2017, 17:05

Eftersom den här sidan diskuteras i tråden så lägger jag in en länk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Greko-buddhistisk_konst

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 9 januari 2017, 19:58

Bäckahästen

Ja, det er cirka det samme jeg kom frem til, efter at have læst Josephus' bog 18 og 20. Og jeg finder ingen kobling mellem kristendom (sekten?) og buddisme i bøgerne, ej heller i Tacitus' tekst om Kristi. Så det er en "dead end" lige nu. Men om kristendommen er en videreudvikling af hellenisme, med rod i buddisme eller en direkte effekt af Jesu liv og død kan nok diskuteres. Tak for navne og referencer i hvert fald! Jeg har RIGELIGT at læse på indtil videre.

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 9 januari 2017, 20:06

karlfredrik skrev:Thorgest, skall du ha en seriös polemik om kristendomen, rekommenderar jag dig boken "Jungfrufödsel" av Gerd Lüdemann, finns på engelska och tyska - vet ej om den finns på danska. Hon tar upp alla ickekristna källor om Jesus är mycket kritisk tysk religionsforskare.
Tak skal du have karlfrederik! Det lyder jo som oplagt læsning. Jeg foretrækker engelsk, men jeg kan læse tysk, hvis bogen kun er at finde i et sådan format. Har du læst den eller er det et "must read" for religionsinteresserede?
Re-enacting is like tasting the past

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 9 januari 2017, 20:48

Thorgest, du bruger ord som "kobling", "rod" og "videreudvikling", som er mere retningsbestemte, mere årsag-virkning, end det var min hensigt.
Jeg talte blot om en forbindelse, og jeg mener at denne forbindelse kunne være forløbet begge veje, altså også fra Vest til Øst. Og spørgsmålet kunne også formuleres således: Var Buddhismen hellenistisk påvirket? Her bliver svaret et klart ja.

Men jeg vil helst undgå at blande den historiske Jesus ind i debatten. Jeg opfattede det sådan, at man nævner navnet Jesus, fordi det fanger bedre, men at man ønsker at tale om tidlig kristen tankegang.
Den hellenistiske indflydelse er helt tydelig i Johannes evangeliet. Der er historien om de 153 fisk i nettet, som findes i Johannes 21. Moderne skribenter har analyseret den som en pythagoræisk vandrehistorie. Også dyret i Åbenbaringen, der har et tal, som er 666, viser hen til hellenistisk talmystik. Men det væsentlige i Det ny Testamente er naturligvis den placering Johannes giver begrebet Logos. Mere pythagoræisk kan det ikke blive. (At oversætte Logos med "Ordet" er forkert. Der står: I begyndelsen var Logos og Logos var hos Gud etc, men udtrykket er uoversætteligt)

Jeg mener, helt personligt, at det er klart at der langt tilbage var hybridiserende kræfter mellem Øst og Vest. Fra Alexander den Stores tid kan de påvises med sikkerhed. De græsk-bachtrianske kongeriger og de græsk-indiske - var centrale for blandingsprocessen og den gensidige påvirkning. Logistikken på længere stræk besørgedes af de rejsende på silkevejen. Tænksomme og nysgerrige personer ved Silkevejens yderpunkter, kunne få spørgsmål besvaret - eller selv tage med den næste karavane.

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 9 januari 2017, 21:18

Mio

Det er nok lidt for fastlåst at bruge de ord ja. Jeg kigger på det som, at der er elementer i kristendommen, som kan komme østfra, men ikke at det er sådan det nødvendigvis er. Og vestfra mod øst, som du nævner. Jesus, som person, er ikke rigtig brugbar i en debat over kristendom, hellenisme og buddisme, kan jeg se. Over perioder, så lange som disse, er det svært at præcisere hvad der har influeret kristendommen, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om det før jeg har fået læst noget mere om hellenisme. Jeg havde bare en forventning om, at der ville være koblinger af en art eller elementer fra den ene religion over i den anden. Måske skal jeg se det i et større perspektiv? Det er i hvert fald et interessant emne og jeg stifter bekendtskab med mange flere skrifter/kilder, om emnet, end hvis jeg havde siddet med det selv.

Jeg tager et kig på evangelierne ved lejlighed. Tak for det :)

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 10 januari 2017, 10:18

Bäckahästen!
Lidt mere: Da kristendommen brugte det græske sprog som internationalt bindemiddel, var det uundgåeligt at diverse religiøse værdier overførtes via sproget. Et væsentligt punkt er brugen af begrebet Logos, - centralt i hellenismen. Logos kan bl. a. betyde "forhold" eller "proportion", men også "sproglig forklaring" og måske "sammenhæng".
Den forkerte oversættelse til moderne sprog er ikke en bevidst vildledning, men skyldes at oversættelsen til latin allerede havde en indbygget tvetydighed. Men resultatet er naturligvis en forkert læsning af teksten. Indledningsordene til Johannes evangeliet læses nu som "I begyndelsen var Guds ord…" og det tolkes nu som: "Bibelens tekst"! Helt ved siden af meningen!

De indiske religioner er vegetariske og pythagoræerne var vegetarer. Spørgsmålet var oppe til debat i tidlig kristendom bl. a. i Paulus breve. Senere blev det fastslået at en kristen kun måtte være vegetar, hvis det var af asketiske grunde og altså at det var en synd ikke at kunne lide at spise kød.
Spørgsmålet tages op i en af verdens mest læste bøger, Ovids Metamorfoser. Denne bog, der blev skrevet år 0 er en pythagoræisk verdenshistorie, som gør vegetarianisme til det centrale i ideologien. År 8 blev Ovid forvist til Lilleasien hvor han døde år 18.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av karlfredrik » 10 januari 2017, 12:01

Både ock, Thorgest ; jag har läst den och det är en "must read" för en religionsintreserad som vill veta mera om källor. Här någr till:
Strobel, Leo: Fallet Jesus, Avesta 2006
Furuhagen, Hans: Bibeln och arkeologerna, Stockholm 2010

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Historikus » 10 januari 2017, 17:10

Hej Mio. Når du taler om ’hellenistisk’ påvirkning som mellemstation til kristendommen fremgår det ikke helt klart, hvad du hentyder til. Taler vi her om Isis-kulten?

På et tidspunkt var jeg på en 3-ugers studietur i Egypten og besøgte Isis-templer med statuer af modergudinden Isis, der bl.a. fremstilles siddende med det lille Horus-barn på skødet. Studievejlederen påpegede her en senere inspiration til jomfru Maria og Jesus-barnet?

Den hellenistiske Isis kom til efter den græske erobring af Egypten i slutningen af 300-tallet f.Kr. og herefter bredte Isis-kulten sig til Middelhavsområdet. Ved mødet med græsk religiøs tankegang og ikonografi fortonede tempelkulten sig imidlertid, og Isis-dyrkelsen ændrede karakter i retning af en synkretistisk mysteriekult med hovedvægt på frelse og forløsning. Isis-dyrkelsen spredte sig fx. med et tempel i Piræus i Grækenland - og snart fandtes Isis-templer overalt i Romerriget.

Med sine moralske forskrifter og krav om personlig hengivelse var den hellenistiske Isis længe en konkurrent til kristendommen, som den havde flere træk fælles med, fx. dåb og billedfremstillinger af Isis som himmeldronningen med barnet. I Europa forsvandt Isis-dyrkelsen i løbet af 300-tallet e.Kr., mens det sidste tempel for gudinden først blev lukket i 535 på øen Philae (Filai) i Nilen.

Der findes en hel del litteratur om emnet.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 10 januari 2017, 19:05

Velkommen Historikus! Vi kender jo hinanden!
Ja, dit eksempel er godt og relevant. Dionysos-kulten har også tjent som model for kristne forestillinger.

Hellenisme er jo et uhyre vidt begreb, som omfatter både videnskab, religion og sort magi. Romersk religion er også en aflægger af hellenismen, så at påstå at kristendommen også er hellenistisk, er, på en måde, at sparke en åben dør op. Men problemet er, at kristendommen bevidst har nedtonet denne afstamning. Hvilket i vore dage har medført, at man er uvidende om vores egen, ideologiske genealogi.

Til gengæld er der stor interesse for buddhisme i vore dage og det forstår jeg godt. Jeg har selv læst om buddhisme hele mit liv. Men nu synes jeg det er på tide, at vi husker vore egne værdier, Vestens værdier, og forstår visse globale sammenhænge mellem verdensdelene.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 11 januari 2017, 05:28

Jag rekommenderar följande bok Thorgest.
Sjöberg Anders, Vem är den mannen?, Örebro 2005.
:D

Skriv svar