Kungsune
Vad har du för källa till detta? Uppåkra har inga gravfält. Det har hittats enstaka gravar.Att det har funnits gamla förkristna gravfält utanför Lund har man alltid kännt till
Opager
Vad har du för källa till detta? Uppåkra har inga gravfält. Det har hittats enstaka gravar.Att det har funnits gamla förkristna gravfält utanför Lund har man alltid kännt till
Det står mer i boken om platsens hedniska karaktär och lång kontinuitet. Läs den!Är det jag eller du som kopplar platsen för de döda samman med Uppåkra?
Opager, kan man någonstans ladda ner utgrävningsrapporter från Uppåkra?
TackDavid Almer skrev: ↑8 februari 2022, 11:31ÅkeP: Historiska museet i Lund säljer en del av rapporterna. Jag har några av dem hemma.
För att vara mer tydlig, nu när jag är hemma i biblioteket: Jag har Uppåkrastudier 3 och 9, dvs. "Acta Archeologica Lundensia Series In 8o, No. 34 Uppåkra och Sammanhang" samt "Acta Archeologica Lundensia Series In 8o, No. 45 Fler fynd i centrum. Materialstudier i och kring Uppåkra". Båda utgivna av Almqvist & Wiksell International, 2001 vs 2003.ÅkeP skrev: ↑8 februari 2022, 22:12TackDavid Almer skrev: ↑8 februari 2022, 11:31ÅkeP: Historiska museet i Lund säljer en del av rapporterna. Jag har några av dem hemma.