Kinesisk TV

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Kinesisk TV

Inlägg av Mio Nielsen » 15 november 2017, 10:07

Blandt mine 3-4 hundrede TV-kanaler er den kinesiske dokumentarkanal nok den der indeholder relativt mest historisk materiale. For tiden viser de en film om Chu-kongeriget i perioden fra 700 til 600 f.v.t. Her fik man bl. a. et hurtigt kig på nogle kolossale udgravninger af en - ligeledes kolossal - kobbermine fra den tid. Serien kan også ses på Youtube: The rise and the fall of the kingdom of Chu. (Men den fortjener TV-skærmens størrelse.)

I går faldt jeg også over en smuk dokumentar om Song-dynastiet. (960 - )


TV-kanalen hedder CGTN-documentary. Forhen CCTV.

Som Churchill sagde om Mesopotamiem, så har også kineserne så megen historie, at de kan eksportere af den!
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 16 gånger.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Kinesisk TV

Inlägg av Mio Nielsen » 15 november 2017, 13:28

Jeg må dog advare: Man er i fare for at blive stemplet som femte kolonne, hvis man ser den slags. Selv mine bedste venner ser på mig med forskrækkede og medlidende øjne: "Er du ikke bange for at du bliver indoktrineret?", spørger de.
Sidste gang jeg skulle skifte min satelitte-receiver ud, solgte Interdistribution mig en model, som kun havde de nationale kanaler. Jeg beklagede mig - og fik den byttet. Men forhandleren spurgte mig - næsten fortroligt: "Er der noget, der er værd at se på?". Alle disse engelske, amerikanske, Qatar-ske, japanske, tyrkiske, russiske og kinesiske TV-programmer, har de noget som vores nationale TV ikke har?

Eller - anderledes sagt - "Er der nogen grund til at lytte til resten af verden?"

Skriv svar