Danafä top 10 2014

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Danafä top 10 2014

Inlägg av Opager » 24 maj 2015, 12:56

I Danmark har man ett belöningssystem för inlämnade föremål som hittats av amatörer runt om i landet. Även fynd från metalldetektering ingår här.

Här kommer topp listningen av vad som lämnades in under 2014.

https://www.youtube.com/watch?v=tN43oePYA6M

Återigen syns de positiva resultaten av att tillåta kontrollerad metalldetektering.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Opager » 24 maj 2015, 18:09

anganatyr. Det finns en numismatisk pusselbit bland fynden och då tänker jag på det från Bornholm som går åt samma håll som motsvarande fynd i Blekinge.

Opager

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av anganatyr » 24 maj 2015, 21:14

Opager skrev:anganatyr. Det finns en numismatisk pusselbit bland fynden och då tänker jag på det från Bornholm som går åt samma håll som motsvarande fynd i Blekinge.

Opager
Jo, jag såg det i programmet (som är väldigt bra tycker jag). Hon resonerar om hur danskt Bornholm egentligen var under vikingatiden och början av medeltiden pga myntcirkulationen. Vissa skillnader finns det dock mellan Bornholm och Blekinge. Bornholm nämns som danskt av Adam av Bremen ca 1075, medan Blekinge inte är danskt enligt Adam. Vad det gäller myntcirkulationen på Bornholm och i Blekinge finns det intressanta skrifter om ämnet. Jag rekommenderar Stockholm Studies in Archaeology 31. SÄRPRÄGLAT - Vikingatida och tidigmedeltida myntfynd från Danmark, Skåne, Blekinge och Halland (ca 800-1130) av Cecilia von Heijne, 2004.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Leif » 25 maj 2015, 07:13

Samtidigt anar man från dansk förvaltning att systemet håller på att kollapsa. Man har inte resurserna att följa upp/säkra/konservera fynden.

Det skulle inte förvåna mig om vi ser en förändring av det danska systemet. Kanske inte inom de närmaste åren, men när följdproblemen blivit oöverstigliga kommer det inte längre att gå att undvika. Vad det innebär är en helt annan fråga.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Yngwe » 25 maj 2015, 10:02

Jag tycker TV-programet som idé är en mycket bra sak, något roligare producerat så skulle en svensk variant kunna bli en nyårsdags-klassiker! Kanske skulle man på så vis kunna väcka några som är beredda att bidra med finansiering.

Och låt säg att det danska systemet brister, och man blir nödgad att låta vissa av fynden förvaras på ett undermåligt sätt, ja då har man ju iallafall haft chansen att välja vilka föremål man ska lägga extra resurser på...

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Opager » 25 maj 2015, 11:22

Och låt säg att det danska systemet brister, och man blir nödgad att låta vissa av fynden förvaras på ett undermåligt sätt, ja då har man ju iallafall haft chansen att välja vilka föremål man ska lägga extra resurser på...
Varför inte tillåta försäljning i så fall men att ägarna måste finnas med i ett register? Om staten inte kan konservera föremål låt då privatpersoner eller företag göra det.

Opager

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Olle » 25 maj 2015, 13:03

Leif skrev:Samtidigt anar man från dansk förvaltning att systemet håller på att kollapsa. Man har inte resurserna att följa upp/säkra/konservera fynden.

Det skulle inte förvåna mig om vi ser en förändring av det danska systemet. Kanske inte inom de närmaste åren, men när följdproblemen blivit oöverstigliga kommer det inte längre att gå att undvika. Vad det innebär är en helt annan fråga.
Det förefaller osannolikt att man i Danmark skulle göra större förändringar av ett välfungerande system som räddar de hotade fornsakerna i ploglagret, samtidigt som detta bidrar med otroligt värdefullt källmaterial till forskningen. Med anledning av den seriösa detektorhobbyn finns inte heller något problem med plundring, till skillnad från Sverige som med sin restriktiva lagstiftning lämnat fältet öppet för kriminella ligor. Att som i Danmark tömma ploglagret efter varje plöjning är den absolut mest effektiva metoden för att motverka plundring.

Ekonomiska farhågor är givetvis inget giltigt skäl för en restriktiv detektorlagstiftning. Föremålen i ploglagret vore betydligt säkrare i magasin, även i okonserverat skick. Rimligtvis får man prioritera med de medel som finns.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Leif » 25 maj 2015, 13:49

Don´t kill the messanger.
Påpekar bara att det finns problem i Danmark.

Och med tanke på i vilken takt svensk jordbruksmark ställs om så kommer jordbrukets mekaniska nedbrytningseffekt snart vara ett minne blott. Politikerna tycks ju tro att vi kommer att kunna leva på enbart importerad mat i framtiden.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Olle » 25 maj 2015, 14:58

Leif skrev:Don´t kill the messanger.
Påpekar bara att det finns problem i Danmark.

Och med tanke på i vilken takt svensk jordbruksmark ställs om så kommer jordbrukets mekaniska nedbrytningseffekt snart vara ett minne blott. Politikerna tycks ju tro att vi kommer att kunna leva på enbart importerad mat i framtiden.
Nej då. :) Och jag beskyller inte heller bönderna, det är som alltid politikernas fel! Men ett antal individer inom kulturmiljövården bär sin del av ansvaret för rådande situation, eftersom politikerna förlitar sig till deras vägledning vid lagstiftning. De inser dock sannolikt inte omfattningen av det kulturarv som de berövar kommande generationer genom sin negativa inställning till ideell verksamhet.

Där jordbruket avstannar tar skogsplaneringarna vid, med hårdhänt markbearbetning som följd. Så detta scenario erbjuder nog inte heller någon vidare trygghet. Nej behåll gärna jordbruket, men i kombination med en sund politik som undsätter de utsatta fornsakerna. Skogsbruket är en annan fråga som dock kräver andra typer av insatser, förslagsvis individansvar vid fornminnesbrott i ett företags regi. Och kanske obligatorisk GPS på maskinerna kopplad till fmis.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Danafä top 10 2014

Inlägg av Leif » 25 maj 2015, 15:36

Mja, granen har ju en rotationstid på 50-70 år så markskadorna via markberedning (nuförtiden ofta fläckvis) blir ju egentligen mindre än vid plöjning av åkermark. Men så har vi problemet med surare jord pga granen. Den är inte att leka med. Om man inte planterar hybridasp istället. Men då får vi en spännande rotationstid på ca 20-25 år.... Eller salix....
Men nu är vi rejält OT
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar