Var det bättre förr?

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Var det bättre förr?

Inlägg av karlfredrik » 19 augusti 2017, 19:37

Mina besökare frågar om det var bättre förr, på brons eller stenåldern. Vi bortser här för det uppenbara, sjukdomar och tandvärk. Speciellt betonar besökarna att det inte fanns så många människor på denna tiden, och därav ganska gott om mat samt mildare klimat.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Var det bättre förr?

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2017, 00:32

Om man bortser från sjukdomar så har vi ju lämnat verkligheten. Om vi förutsätter att vi älskade våra nära lika mycket förr, så var det knappast bättre. Dessutom ger mindre samhällen och strama levnadsvillkor förmodligen mindre utrymme för personlig frihet....

Så nää, vi har det bättre nu än människa någonsin haft det.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Var det bättre förr?

Inlägg av heimlaga » 19 september 2017, 12:37

Det är väl ungefär jämt skägg skulle jag gissa.....

Först hade vi kringflackandet på jakt efter mat där överskottsbarn och gamla och sjuka måste lämnas kvar att dö och man bodde i dragiga tält och hyddor.
Sedan fick vi träldomen och de eviga småkrigen stammarna emellan och några människooffer ibland och litet nya sjukdomar.
Sedan fick vi herreplågan med allt den förde med sig av höga skatter och krig och utplundring bara så herrarna skulle få stoltsera. Med digerdöden och någon smittkoppsepidemi som omväxling.
Sedan fick vi fattigdomen i backstugorna och torpen och de dåliga arbetsförhållandena i industrin och så koleran och lungsoten och Bobrikoff.
Sedan fick vi två krig som det tog livet av de bästa karlarna och förstörde nerverna på resten.
Nu har vi egoistsamhället där sunda mänskliga relationer är närapå förbjudna och allt kretsar kring status och samhällsställning och en evig jakt på låtsad tillfredställelse åt en själv allt medan det blir allt ovanligare att någon uträttar något vettigt arbete.

Jag tycker att det verkligen skulle vara på tiden att börja försöka åstadkomma litet förbättring här i världen!

Skriv svar