Bengans historiasidor

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:17

En tråd om "Bengans historiasidor" (http://wadbring.com/historia/)
Det finns uppgifter på dessa sidor som kan vara intressanta att diskutera på detta forum så en ny tråd här.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:25

Nio egna inlägg flyttade hit från tråden Övrigt/Runor och bildstenar/Runor och översättning på 1500-talet.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:26

Så var vi där igen..
"Bildristningen. däremot, har säkerligen "bättrats på" under 1600-talet och framåt. Hästen har ett misstänkt 1600-talsstuk, för att citera Bengt Wadbring..."
Om Wadbring och hans sidor är givetvis helt och hållet vetenskapliga och trovärdiga?
Känns mer som en megafon för en viss skola om vi nu ska dra upp detta igen...
Synd att inte försöka hitta verkligen referenser som kommer direkt ifrån den akademiska fabriken. Detta är hårdvaluta i alla fall i mina ögon.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:26

Thomas,
Det blir komiskt när du menar att man ska ifrågasätta och misstro etablerade akademiskt skolade forskare men inte en starkt färgad amatörforskare!
Wadbring är absolut inte någon jag skulle sätta min tilltro till utan att först konsultera en lång rad andra källor!
Självklart ska man alltid bilda sig en egen uppfattning men när detta inte är möjligt eller redan gjort bör man i första hand återanvända akademins granskade forskningsresultat och granskade tolkningar, när dessa inte finns eller är väldigt gamla kan man leta vidare och återanvända olika amatörers granskade eller som i allt för många fall ogranskade tolkningar.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:27

Carl Thomas skrev:MrB,
För att skriva så omfattande måste man ha stora kunskaper i historia. Du och Wadbring har inte samma uppfattning. Vad jag vet har aldrig Wadbring get sig på dig för dina uppfattningar - så varför ger du dig på honom?
Thomas
Jag tar ett exempel:
Saxat från Wadbrings sidor.
Strax invid Hornborgasjöns nuvarande sydöstra strand låg Sätuna hamn, om vilken det förtäljes i en gammal sägen i trakten. Och visst kan man fortfarande skönja den gamla strandlinjen där noggrant staplade stenar plötsligt tar över. Detta är hamnen som föreslagits ha tillhört staden Situn där Olof Skötkonung lät prägla mynt.
Varför ska jag berömma eller ens respektera en person som så uppenbart inte har gjort upp med det förflutna och som återanvänder gamla västgötaskolsteorier som sedan länge är motbevisade?

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:28

Fel tråd helt klart men eftersom Carl Thomas frågade. Här ett exempel till.
I socknen Ledsjö norr om Skara i Västergötland ligger ett av alla de Uppsala som finns i Sverige. Hit ville den småländske ingenjören och amatörhistorikern Mac Key förlägga templet Ubsola som beskrevs av Adam av Bremen. Västerut i Lundsbrunn i samma socken finner vi Odens källa och slottet Mariedal som står vid en plats som tidigare kallades för Gudvalla eller Guddala. Rakt i söder ligger Ölanda.
Han kanske borde uppdatera sin sida och ta in alla nya rön man gjort runt om och i Gamla Uppsala (utanför Uppsala i Uppland och Sverige är väl bäst att tillägga så att ingen missförstår mig).

Dessutom om man får tro sidan https://jbldstromberg.wordpress.com/201 ... otaskolan/ så fick Mac Key följande kommentarer tillbaka från en fornminnesgranskare:
Svar till Key från Gunnar Ekelund angående den förres påstående att Uppsala hednatempel legat på en plats i Ledsjö socken i Västergötland: ”Ifrågavarande område har hösten 1968 dels besiktigats av antikvarie Gustav Adolf Hellman enl. tjänsteuppdrag, dels av undertecknad av privat intresse. Båda äro vi av den uppfattningen, att inga förhistoriska fornminnen finns inom området. De företeelser, som överingenjör Mac Key tolkar som fornlämningar, utgöres av en husgrund från senare tid, några odlingsrösen, ett par sentida stenmurar, spår av gammal gärdesgård samt små terrassodlingar. Stockholm den 18 februari1969.”

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:28

Fler exempel.
… gav … i gengäld. Då (?) satt fadern i Uppsala (?),
fadern som … nätter och dagar.
Alrik lu(bi)r fruktade (?) ej (?) Öjuls …
(troligen står det ubsal, i vart fall inte inte Uppsala)
Jag ställer mig frågan hur man ska kunna skriva Uppsala om inte p-runan ens fanns eller användes...

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:29

Som jag tidigare nämnde är Wadbring inget annat än en megafon för den så kallade västgötaskolan.

Om jag googlar nedanstående namn (företrädare för skolan eller närmast så) får jag följande antal träffar:
"Pehr Tham": 5 träffar.
"Carl Otto Fast": 8 träffar.
"Holger Bengtsson": 1 träff.
"Dag Stålsjö": 10 träffar.
"Mac Key": 5 träffar.
"Verner Lindblom": 7 träffar.

Varför skulle en saklig person utan förankring till någon gammal förlegad skola och intagandes alla nya teorier och rön från väldigt många olika håll och kanter gång på gång på gång återanvända eller referera till ovannämnda personer?

Jag tror tyvärr att det finns en stor mängd information på "Wadbrings" sidor som endera är helt felaktiga, förlegade eller starkt tendensiösa och helt utan egna mer öppna diskussioner.

Det går att nämna en annan sak i sammanhanget men då den är politiskt laddad så väljer jag inte att gå in på den. Folk får rösta eller representera vilket parti de vill i mina ögon bara de hyser någon form av respekt för människor i allmänhet och kunskap i allmänhet!

(Kanske kan vi flytta vissa inlägg till en ny tråd? "Trovärdigheten hos arkeologiska-historiska internetsidor skapade av privatpersoner?" Eller liknande. Finns ju en hel sidor på nätet att diskutera.)

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:29

Också det man inte kan hitta, ska vi kategorisera det som fördold information?

Inte en google-träff för kombinationen "Sutton Hoo" och "Vendel" men jag kanske letar dåligt.

Saxat från "Bengans" sidor.
Ett möjligt exempel på vikingarnas internationella kontakter västerut är den praktfulla båtgraven vid Sutton Hoo på Englands östkust. En del av gravgåvorna anses av vissa forskare kunna vara tillverkade i Sverige, t.o.m. västsverige har angetts. Men några kvarlevor har man inte funnit, kanske har det 30 m långa skeppet tillhört någon som dött till havs.
Ingen källa för "t.o.m. västsverige har angetts" listas på sidan vad jag kan se.
Och, att inte nämna vissa likheter med fynden i Vendel/Valsgärde är ju endast märkligt.

Att dölja information är ju ingen ovanligt företeelse tyvärr men i detta fall är det ju uppenbart varför det sker.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:29

En annan "uppgift" på sidorna...
Liksom många menar att Beowulfkvädet skall vara sammankopplat med Västergötland menar man att det var danskar ihop med västsvenskar som befolkade Östangeln (East Anglia) i sydöstra England.
Vilka är många?
Var är referenserna?
Ju mer jag besöker "Bengans" sidor ju mer inser jag att sidorna är i stort behov av upprensning, fler egna öppna diskussioner men framför länkningar till allmänt vedertagna referenser. Verkar vara en mycket stor bristvara!

Skriv svar