Muslimska vikingar - igen
Re: Muslimska vikingar - igen
Jag tror ingen ifrågasätter att nordbor stötte på muslimer under färder i både öster- och västerled.
Inte heller tror jag någon ifrågasätter att nordbor som kom till Bysans tog intryck av det romerska rikets huvudstad. Källorna är rätt så klara. Behöver inte repeteras eller ifrågasättas. Speciellt för färder i österled har det skett en hel forskning under senare tid, förtjänstfullt redovisat i t.ex. River kings av Cat Jarmans.
Det är också rimligt att nordbor handlat med muslimska slavar och nordbor själva hamnat som slavar i muslimska riken. Men det är inte det som Jerrark refererar till när han/hon startade den här tråden: ”Ewa Bergdahl från Riksantikvarieämbetet försvarade initiativet med att nya svenskar också bör få känna sig representerade”.
Och i Storbritannien
”hörs liknande tongångar från England där en organisation uppmanar skolor att lära ut att inte alla vikingar var blonda och att några var muslimer i syfte att motverka eurocentriska ideer”.
Jerrark ställer sedan frågan
”Så frågan är hör invandrarpolitik och s k inkludering hemma i historisk undervisning? Bör man ändra historieskrivningen så att den passar in i rådande politiska strömningar?”
Jag kan inte tolka det annorlunda än att Mio och Yngwe tycker att man nog kan det.
Jag undrar då hur du Yngwe får ihop det med din syn på den ideologiserade historia där Uppsala och Uppland satts i centrum för den svenska nationens uppkomst?
Inte heller tror jag någon ifrågasätter att nordbor som kom till Bysans tog intryck av det romerska rikets huvudstad. Källorna är rätt så klara. Behöver inte repeteras eller ifrågasättas. Speciellt för färder i österled har det skett en hel forskning under senare tid, förtjänstfullt redovisat i t.ex. River kings av Cat Jarmans.
Det är också rimligt att nordbor handlat med muslimska slavar och nordbor själva hamnat som slavar i muslimska riken. Men det är inte det som Jerrark refererar till när han/hon startade den här tråden: ”Ewa Bergdahl från Riksantikvarieämbetet försvarade initiativet med att nya svenskar också bör få känna sig representerade”.
Och i Storbritannien
”hörs liknande tongångar från England där en organisation uppmanar skolor att lära ut att inte alla vikingar var blonda och att några var muslimer i syfte att motverka eurocentriska ideer”.
Jerrark ställer sedan frågan
”Så frågan är hör invandrarpolitik och s k inkludering hemma i historisk undervisning? Bör man ändra historieskrivningen så att den passar in i rådande politiska strömningar?”
Jag kan inte tolka det annorlunda än att Mio och Yngwe tycker att man nog kan det.
Jag undrar då hur du Yngwe får ihop det med din syn på den ideologiserade historia där Uppsala och Uppland satts i centrum för den svenska nationens uppkomst?
-
Mio Nielsen
Som svar på dit indlæg, Artesien, vil jeg sige, at både Ewa Bergdahl og skribenten fra Storbritannien "glemmer" at sige, at den første og vigtigste grund man har til at fremsætte synspunktet, det er, selvfølgelig, at synspunktet er sandt. Altså at den der siger det, selv tror på det.
Det er jo altid underforstået, når en påstand fremføres.
Men så koncentrerer man sig om noget andet, nemlig konsekvenserne eller rentabiliteten. Bergdahl repræsenterer en institution, og hun erkender at det er muligt at den muslimske og kvindelige viking vil chokere nogen og at institutionen kunne miste kunder. Og det er i den sammenhæng, hun siger: "men dem vi mister vil måske blive erstattet af andre."
Det er jo altid underforstået, når en påstand fremføres.
Men så koncentrerer man sig om noget andet, nemlig konsekvenserne eller rentabiliteten. Bergdahl repræsenterer en institution, og hun erkender at det er muligt at den muslimske og kvindelige viking vil chokere nogen og at institutionen kunne miste kunder. Og det er i den sammenhæng, hun siger: "men dem vi mister vil måske blive erstattet af andre."
Artesien!
Självklart behöver historisk undervisning ta hänsyn till vem man undervisar. Givetvis under förutsättningen som Mio nämner, att man håller sig till vad som antas vara sant och riktigt. Ifrågasättandet av att det skulle vara riktigt antyder att man skulle behöva ändra och anpassa den historia som undervisningen avser, men det är ju inte alls det som det handlar om. Och det är inte heller så att vi har en sådan kunskap om historien att den inte längre behöver uppdateras, tvärtom. Så hela argumentet om ändring och anpassning faller egentligen helt platt, vad vore alternativet?
Det hela är inte konstigare än man låter en barnviking vara den som möter när man undervisar barn.
Självklart behöver historisk undervisning ta hänsyn till vem man undervisar. Givetvis under förutsättningen som Mio nämner, att man håller sig till vad som antas vara sant och riktigt. Ifrågasättandet av att det skulle vara riktigt antyder att man skulle behöva ändra och anpassa den historia som undervisningen avser, men det är ju inte alls det som det handlar om. Och det är inte heller så att vi har en sådan kunskap om historien att den inte längre behöver uppdateras, tvärtom. Så hela argumentet om ändring och anpassning faller egentligen helt platt, vad vore alternativet?
Det hela är inte konstigare än man låter en barnviking vara den som möter när man undervisar barn.
Man kan ju bli lite undrande äver yttanden som det här av Ewa Bergdahl på Riksantikvarieämbetet:
https://fof.se/artikel/2006/6/var-vikingen-muslim/
Citatet är nästan 20 år gammalt men det verkar ju som debatten i viss mån blossat upp igen, men nu i England. Och diskussionen om hur mycket man kan spekulera kring historia i pedagogiskt och inkluderande syfte verkar ju fortfarande vara aktuell.
Var vikingen muslim? (Forskning och Framsteg 2006)Säkert var vikingarna en blandning av folkslag och kulturer, beresta som de var, men finns det faktiskt belägg för att de var muslimer, som Riksantikvarieämbetet antyder? – Nej, inte alls, säger Ewa Bergdahl, enhetschef för kulturarvsturism på Riksantikvarieämbetet. Det här är mer ett sätt att ställa frågor och reflektera över bilden av vikingen i dag. Och vi vill göra det på ett roligt sätt.
Är inte detta ett ideologiskt historiebruk där vikingarna används som projektionsyta för dagens visioner om ett multikultisamhälle?
– Jo, men historia används alltid, och vi är inte ute efter att slå fast hur det egentligen var, säger Ewa Bergdahl. Men det är viktigt att även nya svenskar får känna sig representerade.
Citatet är nästan 20 år gammalt men det verkar ju som debatten i viss mån blossat upp igen, men nu i England. Och diskussionen om hur mycket man kan spekulera kring historia i pedagogiskt och inkluderande syfte verkar ju fortfarande vara aktuell.
Senast redigerad av 1 Jerrark, redigerad totalt 23 gånger.
Sedan finns ju även en tanke som lyser igenom i både det svenska fallet och i England, att t ex invandrarbarn inte kan identifiera sig med den svenska (eller engelska) forntiden och dess människor om den inte på något sätt inkluderar människor som är mer lika dem själva, kulturellt och religionsmässigt. Underkänner man då inte dessa barns inlevelseförmåga? Måste de känna sig representerade för att bli intresserade? När jag var barn läste jag glatt om människor från flera kulturer jag själv inte hade någon koppling till, t ex amerikanska urbefolkningar eller japanska samurajer. Jag kunde identifiera mig med människor från dessa kulturer utan att jag någonsin hade träffat någon därifrån.
Men hade du kunnat identifiera dig med dessa på samma sätt om du befann dig bland amerikansk urbefolkning eller japaner om du samtidigt kännt ett tydligt utanförskap? Det är rätt stor skillnad mot att som historieintresserad grabb sitta hemma i pojkrummet,..Jerrark skrev: ↑23 juli 2025, 17:48Sedan finns ju även en tanke som lyser igenom i både det svenska fallet och i England, att t ex invandrarbarn inte kan identifiera sig med den svenska (eller engelska) forntiden och dess människor om den inte på något sätt inkluderar människor som är mer lika dem själva, kulturellt och religionsmässigt. Underkänner man då inte dessa barns inlevelseförmåga? Måste de känna sig representerade för att bli intresserade? När jag var barn läste jag glatt om människor från flera kulturer jag själv inte hade någon koppling till, t ex amerikanska urbefolkningar eller japanska samurajer. Jag kunde identifiera mig med människor från dessa kulturer utan att jag någonsin hade träffat någon därifrån.
Och finns det inte samtidigt en poäng i att visa på mångfalden i vikingarnas samhällen? En stor del av debatten utanför forumet har ju handlat om bevarandet av stereotypen...
Rent krasst, är det inte först när man kritiserar detta pedagogiska grepp som man politiserar det hela...?
Om Vik-Inga bara profilerats som kvinna hade man reagerat då? Troligen inte idag, men säkert för hundra år sedan.... Jag kan höra "kvinnliga vikingar, ett sådant spektakel" eka i korridorerna följt av " inkludering hör väl knappast hemma här, historieforskningen måste vara fri från sådana nymodigheter"
När jag var liten kände jag mig ibland ganska utanför p g a min härkomst och annorlunda utseende. Ändå hade jag ingen direkt svårighet att identifiera mig med olika människor i Europa, Amerika, Japan, Afrika eller vilka som nu råkade skildras i en bok eller film så länge som jag tyckte att det var en spännande och engagerande berättelse.
Skillnaden mellan Vik Inga Muhammad och kvinnor i allmänhet under vikingatiden är väl bland annat att vi vet att kvinnor fanns i vikingatidens Sverige. Däremot vet vi väl inte så mycket om eventuell närvaro av muslimska barn häruppe, även om det ju inte är omöjligt att det kan ha funnits. Men kanske museiutställningar skall ha sin grund i vad vi vet. Om vår kunskap förändras så får väl utställningarna revideras.
Yttrandet att "vi är inte ute efter att slå fast hur det egentligen var" lämnar ju fältet ganska öppet för allehanda spekulationer.
Men kanske det är oundvikligt att modern politik smyger sig in i ämnen som historia och arkeologi. Man har ju tidigare sett många exempel som den gamla nationalistiska historieskrivningen, eller beskrivningen av den europeiska bronsåldern som ett forntida EU o s v.
Skillnaden mellan Vik Inga Muhammad och kvinnor i allmänhet under vikingatiden är väl bland annat att vi vet att kvinnor fanns i vikingatidens Sverige. Däremot vet vi väl inte så mycket om eventuell närvaro av muslimska barn häruppe, även om det ju inte är omöjligt att det kan ha funnits. Men kanske museiutställningar skall ha sin grund i vad vi vet. Om vår kunskap förändras så får väl utställningarna revideras.
Yttrandet att "vi är inte ute efter att slå fast hur det egentligen var" lämnar ju fältet ganska öppet för allehanda spekulationer.
Men kanske det är oundvikligt att modern politik smyger sig in i ämnen som historia och arkeologi. Man har ju tidigare sett många exempel som den gamla nationalistiska historieskrivningen, eller beskrivningen av den europeiska bronsåldern som ett forntida EU o s v.
Men vi vet ju att det fanns människor i vikingarnas samhällen som inte alls hade sitt ursprung i Skandinavien. Det är ju väl belagt! Och vi vet att vikingarnas samhällen inte alls begränsades till Skandinavien, utan fanns ända bort till de områden där islam var etablerad, t.ex. hos volgabulgarerna.
Så vad är problemet med att låta Vik-Inga representera mångfalden? Det är ju tydligt att man inte avsett att framställa henne som en historisk person, utan som en lättsam representant i kontrast till den ofta inbillade likformigheten.
Så vad är problemet med att låta Vik-Inga representera mångfalden? Det är ju tydligt att man inte avsett att framställa henne som en historisk person, utan som en lättsam representant i kontrast till den ofta inbillade likformigheten.
Samtidigt visar det ju på en anpassning till rådande politiska trender och diskussioner. Muslimer är ju en ganska omdebatterad grupp samtidigt som vi har en hel del muslimska invandrare. Ville man bara påvisa mångfald kunde ju flickan ifråga lika väl kunnat vara från England, Irland eller Tyskland. Eller så kunde man varit radikal och låtit henne vara buddhist, man har ju faktiskt hittat en Buddha på Helgö.
-
Moneta Nova
Att kalla denna uppenbara aktivism för "ett pedagogiskt grepp" är väl egentligen väldigt retoriskt/politiskt - och ganska naivt? Om än helt i linje med såväl "fördumningstrenden" som museivärldens (och agendamedias) vurm för politisk aktivism. Ibland etiketterat som "konstprojekt" (nu senast i Umeå). Källkritik, analys, värdering, objektivitet och sanningssökande verkar inte längre finnas på agendan.Yngwe skrev: - "Rent krasst, är det inte först när man kritiserar detta pedagogiska grepp som man politiserar det hela...?"
Vik-Inga Muhammed ... skapades av Gringo, en tidning om invandrarkultur. Den startades av Zanyar Adami och Carlos Rojas som en månatlig bilaga i gratistidningen Metro år 2004 men växte snart till ett eget annonsfinansierat projekt. Den gick i konkurs år 2007 och konkursförvaltaren anmälde företaget till ekobrottsmyndigheten för oegentligheter. Tidningen ville förändra schablonbilden av invandrare och de invandrartäta förorterna som gavs i det allmänna mediebruset. Redaktionen ville att ord som blatte och svartskalle skulle normaliseras och de verkade för spridning av förortssvenskan.
Vik-Inga Muhammed alias Gringo: - "Våra hjälmar hade för det mesta inga horn och vi såg inte ut som blondiner allihop, som jag sa är jag till exempel värsta blandningen, och dom flesta jag träffade var som mig. Det är typ som när tidningarna säger att alla blattar är brottslingar. Det är inte sant så klart, och alla vikingar hade inte horn på hjälmen."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gringo_(tidskrift)
*