Beowulf - Juten!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 2 oktober 2020, 17:46

Starkodder skrev:
2 oktober 2020, 17:34
Kungsune skrev:
2 oktober 2020, 17:12
Jag tänker mig en kustnära elitmiljö. Dvs en rik boplats med rejäl hallbyggnation någonstans på Jylland. Hans företrädare verkar ha hållit till ganska långt söderut. Jag misstänker att landgemaercu som passeras på väg till Heorot hänvisar till Danevirke. Beowulfs privatgods kan ligga längre norr över. Vidare hans arvegods “Kung Alfs öd” Waegmundska odalsätet, är ju ett Skilfingagods. Dvs det ev Alvhem, ligger i Sweons land.
OK. Så Hygelac höll till i Sönderjylland och Beowulf längre norrut på Jylland. Så först reser han söderut från centrala Jylland ner förbi Danevirke till Hygelacs borg i höjd med Flensburg, sedan båt runt Fyn och Själland till Heorot. Men han är född vid Göta älv men har i ung ålder passerat Heorot på väg till Sönderjylland, Hygelac och jutarna där. Är det rätt uppfattat?
Jag kan omöjligt veta var de höll till. Är det ens intressant ännu?
Vad som framgår av kvädet är att Beowulf skickas från Sverige till Jylland när han är 7 år. Hans kompis Wiglaf är nära släkt med honom och ensam arvtagare av skilfingaarvet när Beowulf dör. Därför ligger arvet i Sverige.
Spekulativt kommer Beowulf från Alvhem i Göta älv som 7 åring.

Var Heorot ligger vet jag inte. Det verkar av kvädet att döma som det ligger på nyligen ockuperad mark. Kanske på Själland, kanske i Rügen?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Starkodder » 2 oktober 2020, 18:16

Kungsune skrev:
2 oktober 2020, 17:46
Starkodder skrev:
2 oktober 2020, 17:34
Kungsune skrev:
2 oktober 2020, 17:12
Jag tänker mig en kustnära elitmiljö. Dvs en rik boplats med rejäl hallbyggnation någonstans på Jylland. Hans företrädare verkar ha hållit till ganska långt söderut. Jag misstänker att landgemaercu som passeras på väg till Heorot hänvisar till Danevirke. Beowulfs privatgods kan ligga längre norr över. Vidare hans arvegods “Kung Alfs öd” Waegmundska odalsätet, är ju ett Skilfingagods. Dvs det ev Alvhem, ligger i Sweons land.
OK. Så Hygelac höll till i Sönderjylland och Beowulf längre norrut på Jylland. Så först reser han söderut från centrala Jylland ner förbi Danevirke till Hygelacs borg i höjd med Flensburg, sedan båt runt Fyn och Själland till Heorot. Men han är född vid Göta älv men har i ung ålder passerat Heorot på väg till Sönderjylland, Hygelac och jutarna där. Är det rätt uppfattat?
Jag kan omöjligt veta var de höll till. Är det ens intressant ännu?
Vad som framgår av kvädet är att Beowulf skickas från Sverige till Jylland när han är 7 år. Hans kompis Wiglaf är nära släkt med honom och ensam arvtagare av skilfingaarvet när Beowulf dör. Därför ligger arvet i Sverige.
Spekulativt kommer Beowulf från Alvhem i Göta älv som 7 åring.

Var Heorot ligger vet jag inte. Det verkar av kvädet att döma som det ligger på nyligen ockuperad mark. Kanske på Själland, kanske i Rügen?
Ja intressant hur det är tänkt med juteteorin. Annars kan ju jutarna placeras varsomhelst.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 3 oktober 2020, 00:17

Starkodder skrev:
2 oktober 2020, 15:54
Yngwe skrev:
2 oktober 2020, 15:43
Som sagt, spretiga diskussioner och tyckande i frågan finns i överflöd.

Här startade jag en tråd med syftet att arbeta igenom hypotesen att Beowulf var jute efter någon slags metodik. Passar inte det, välj valfri annan tråd på temat.

Den aktuella punkten är vad som talar emot att Beowulf var jute och då får man nog hålla sig till just det och bemöda sig med att utveckla sina argument en aning.
Tyckande i frågan sysslar vi alla med och har gjort från första början. Inklusive nyss Kungsune. Det handlar om vinklingar och fokus på vissa detaljer.

Det går inte att ha en åsikt om jutar utan ett klargörande om geografin.
Fast du vet ju mycket väl var Jylland ligger, och några exakta gränser har vi inget behov av att beskriva, inte heller någon exakt plats. Så du är inte i behov av någon närmare definition i det här skedet utan försöker bara skifta fokus. Du har alltså egentligen inga sakliga invändningar , och det räcker bra så länge.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Starkodder » 3 oktober 2020, 07:57

Yngwe skrev:
3 oktober 2020, 00:17
Starkodder skrev:
2 oktober 2020, 15:54
Yngwe skrev:
2 oktober 2020, 15:43
Som sagt, spretiga diskussioner och tyckande i frågan finns i överflöd.

Här startade jag en tråd med syftet att arbeta igenom hypotesen att Beowulf var jute efter någon slags metodik. Passar inte det, välj valfri annan tråd på temat.

Den aktuella punkten är vad som talar emot att Beowulf var jute och då får man nog hålla sig till just det och bemöda sig med att utveckla sina argument en aning.
Tyckande i frågan sysslar vi alla med och har gjort från första början. Inklusive nyss Kungsune. Det handlar om vinklingar och fokus på vissa detaljer.

Det går inte att ha en åsikt om jutar utan ett klargörande om geografin.
Fast du vet ju mycket väl var Jylland ligger, och några exakta gränser har vi inget behov av att beskriva, inte heller någon exakt plats. Så du är inte i behov av någon närmare definition i det här skedet utan försöker bara skifta fokus. Du har alltså egentligen inga sakliga invändningar , och det räcker bra så länge.
Jylland 500 e kr vet jag inget om. Vet du? Du påstår att Beowulf var jute. Vilka var jutar på den tiden?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 3 oktober 2020, 13:29

Ok Starkodder, din önskan om precisering är nog i skenet av alla andra diskussioner alldeles rimlig, jag får backa där.

Den Hedervärde Bede i översättning:
From the Angles, that is, the country which is called Anglia, and which is said, from that time, to remain desert to this day, between the provinces of the Jutes and the Saxons, are descended the East Angles
Eftersom såväl angler som saxare kan placeras på kartan med relativt stor säkerhet, hamnar då jutarna på just Jylland, norr om anglerna.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av kylarvende » 4 oktober 2020, 12:18

Yngwe!

Om jag förstår det rätt skall man argumentera för att Beowulf är Jute. Skilfingarna och wedergeatas tampades redan före Beowulfs tid:

https://gw.geneanet.org/janverner?n=yng ... =&p=jorund

“Jorund then ruled Sweden at Uppsala, but he usually spent the summers pillaging. One summer, he plundered in Jutland and entered Limfjorden, where he continued the pillaging.“

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av kylarvende » 4 oktober 2020, 17:25

https://www.google.com/search?q=wind+lo ... 36&bih=754

”'windloving folk, windloving Geats'”

https://da.wikipedia.org/wiki/Vinderup

”Vinderup er en by i det nordlige Vestjylland med 3.127 indbyggere (2020)”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinderup

”Vinderup ligger 13 meter över havet”

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 4 oktober 2020, 17:46

Snälla Kylarvende, ser hemskt ogärna att även denna tråd peppras med en massa ljudlika ortsnamn, du har ju en egen tråd för det.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av kylarvende » 4 oktober 2020, 17:56

Yngwe!
OK.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Anders i Uppsala » 4 oktober 2020, 19:17

Kan inte Beowulfs rike ha omfattat exempelvis norra Jylland och Bohuslän, delar av Västergötland, etc? Vatten förenade mer än det skilde på de här tiden.

Dock kallas väl jutar "eotas" i Beowulf. Eller kan det förklaras på något annat sätt? Eotas är i så fall inte samma sak som geater.

Skriv svar