Vad har vi för tidiga belägg för vegetariska kulturer / vegetarisk kost?
Jag tänker nu på kulturer som av ett eller annat skäl medvetet valt bort kött, inte som haft en låg köttkonsumtion tex pga få bytesdjur i området.
Finns det över huvud taget några sådana som drar ner före vår tideräknings början eller är det ett tämligen "modernt" påfund?
Vegetariska kulturer?
Vegetariska kulturer?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.
Re: Vegetariska kulturer?
Jag har alltså själv funderat lite på det under helgen men inte kommit någon vart alls.
I Buddhismen som begynte på 500-talet f v t ingår att inte döda, d v s inte äta djur.
(Dalai Lama sade i en intervju att han åt gräsätande djur för odling av annat fungerade dåligt på höjderna i Tibet. Däremot avstod han från sådant som räksallad , det innebar för många döda djur.)
(Dalai Lama sade i en intervju att han åt gräsätande djur för odling av annat fungerade dåligt på höjderna i Tibet. Däremot avstod han från sådant som räksallad , det innebar för många döda djur.)
Om vi frånser tex Buddhism och Hinduism, dvs sådant som finns idag. Har vi några arkeologiska vegetariska kulturer. Och då tänker jag inte på arkeologer som är vegetarianer för det finns det många av. Heter det kanske arkeologiskt identifierade vegetariskt baserade kulturer.
Antropologiska exempel kan också vara intressanta, om de inte ingår under någon av våra stora världsreligioner.
Antropologiska exempel kan också vara intressanta, om de inte ingår under någon av våra stora världsreligioner.
-
Bäckahästen
Går vi till våra nära släktingar som tex schimpans och gorilla så äter de kött. Schimpansen är till och med kannibal. Människan är nog allätare till sin natur och jag tror att det måste till någon trosuppfattning för att människan skall sluta äta kött.