Skålgropar i taket på en jordkällare

Här kan ni beskriva utgrävningar och andra projekt ni själva deltar i eller besöker
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Skålgropar i taket på en jordkällare

Inlägg av Jerrark » 2 oktober 2020, 12:17

Under projektet Skog och Historia hittade vi många mycket intressanta forn- och kulturlämningar, ibland på de mest oväntade platser. Sålunda fick jag en gång ett telefonsamtal av en f d antikvarie i kommunen. Han tipsade om att det skulle finnas skålgropar i taket på en jordkällare.

Några dagar senare begav sig mina kollegor och jag till den angivna platsen. Vi fann snart en grund till ett torp med en öppning ned till en källare under husgrunden. Öppningen var dock halvt inrasad så vi kunde inte ta oss in där. Jag ringde då min sagesman och han förklarade att det inte var den källare han menat, utan en som låg en liten bit bort i en slänt. Så vi började leta och snart fann vi slänten och i den en fint bevarad jordkällare. Spänningen var stor då vi gick in och lyste upp i taket. Mycket riktigt, där fanns nio stycken skålgropar.

Hällen som satt i jordkällarens tak kan kanske ha ingått i en hällkista en gång i tiden, vissa av dem har ibland skålgropar ristade på någon av hällarna. Eller så var det en naturligt friliggande häll som man en gång ristat groparna på. Tur var i alla fall att de som byggde jordkällaren placerade hällen så att groparna var synliga för den som trädde in i där.

Ett sådant fynd förgyller ens dag som inventerare.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Skålgropar i taket på en jordkällare

Inlägg av Bäckahästen » 15 oktober 2020, 05:29

Fler sådana jordnära historier. Fantastiskt kåseri. :D

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Skålgropar i taket på en jordkällare

Inlägg av Jerrark » 9 december 2020, 17:45

Tack Bäckahästen :-)

Skriv svar