Hur avslutar man sitt medlemskap

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Opager » 2 juli 2015, 22:36

Jag hittar inte men vill avsluta mitt medlemskap.
Hur gör jag?

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 5 juli 2015, 12:52

Opager, tråkigt att du inte längre vill diskutera på SAF. Jag hoppas att du vill återkomma senare.

Du avslutar ditt medlemsskap genom att inte längre deltaga i forumets diskussioner.

Vi tar inte bort medlemmar och vi raderar inga inlägg som medlemmar gjort på forumet, samma princip tillämpas på alla forum.

Thomas
Historia är färskvara.


Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Yngwe » 12 juli 2015, 02:57

Varken ditt eller någon annans konto innehåller något som vi tolkar som personuppgifter. Kontot innehåller ett användarnamn och ingenting annat. I ditt fall finns ingen e-mail-adress kopplad till kontot. Om det funnits det kan användaren själv ta bort detta, eller på begäran få det borttaget av oss. Det finns alltså ingen uppgift om någon fysisk person som skulle falla under PUL.


Se här Datainspektionens uppgift om avidentifiering.
Avidentifiera
Att avidentifiera personuppgifterna innebär att man avlägsnar alla identifieringsmöjligheter så att de uppgifter som fortsättningsvis behandlas inte längre går att koppla samman med en fysisk person. Krypterade personuppgifter är inte avidentifierade så länge någon kan göra uppgifterna läsbara och därmed identifiera personen.
Med all tydlighet är ditt konto "avidentifiera"t då det aldrig innehållit uppgifter om dig som fysisk person.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Sven R » 12 juli 2015, 17:36

Jag önskar inte avsluta mitt medlemskap eftersom det kan vara kul att kolla lite då och då på olika inlägg. Jag finner det dock märkligt att man inte kan strykas från forumet. Självklart kan det man skrivit inte raderas men medlemskapet måste rimligtvis kunna brytas. Varför skulle det inte det? Om ni i "tinget" t.ex. plötsligt skulle acceptera saker som strider mot den enskildes uppfattningar vill man ju inte figurera i detta sammanhang längre. Du har dessutom fel Carl Thomas att man inte kan säga upp sitt medlemskap i andra forum. Jag själv sa upp mitt på Arkeologiforum och Gorm fixade det. Visserligen under beteckningen "Bannlyst" vilket väl var att ta i när man själv begärde utträde utan att ha överträtt forumets regler - men ändå.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Opager » 12 juli 2015, 18:33

Jag behåller mitt medlemskap men undrar liksom Sven om ni inte bör ha tydliga regler för att kunna lämna forumet? Det är en enkel flagga på varje registrerad medlem som inte tar bort tidigare inlägg. Avslutad: Ja/Nej!

Det fungerar på Facebook och Twitter så varför inte här?

Carl Thomas kan inte införa regler i efterhand som inte gällde när jag anslöt mig.

Nu går jag in i passningsskugga och ser hur det utvecklas här. Hoppas att jag kan avsluta/avaktivera i höst om jag inte gillar forumets inriktning då.

Opager

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Leif » 13 juli 2015, 06:56

Jag tycker också att det bästa vore om man kunde avsluta sitt medlemsskap på egen hand. Givetvis skall inlägg ligga kvar även när medlemsskap avslutats. Det är en styggelse när trådar förstörs pga att någon diskussionsglad gök raderat sina inlägg.

Jag hoppas lagrådet tänker om i denna fråga.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 13 juli 2015, 12:40

Alla användarnamn står kvar i vårt medlemsregister och är därmed skyddade. Ingen annan medlem kan använda samma användarnamn i framtiden. Om någon absolut vill använda namnet XXX måste de skriva det annorlunda, t.ex. XXX2. XXX2 är alltså då ett unikt användarnamn.

Detta innebär att alla inlägg i forumet kan härledas till rätt användarnamn. Vi ser alltså detta som ett skydd för aktiva medlemmar - och för medlemmar som har lämnat SAF.

Inget forum accepterar att flera olika personer har samma användarnamn, varken samtidigt eller i olika tidsperioder.

Det händer att medlemmar lämnar ett forum - och väljer att återkomma senare. Då är det bara att börja skriva igen under samma användarnamn.

Det är inte ovanligt att medlemmar vill lämna ett forum av olika skäl. Inget forum accepterar att en medlem använder sig av flera olika användarnamn. Alla forum vill kunna hänföra inlägg till rätt användarnamn.

Om du lämnar ett forum och återkommer senare och ser att någon har tagit ditt gamla användarnamn och påstår sig vara du - och att dina tidigare inlägg påstås vara hans inlägg - så skulle du knappast uppskatta detta, eller hur?

Jag vill naturligtvis att allt skall vara korrekt och att alla medlemmar, och fd medlemmars användarnamn skall vara skyddade.

För att allt skall bli rätt juridiskt har jag skrivit till Datainspektionen angående dessa frågor och begärt att få deras syn på detta. Deras svar avgör hur vi skall göra i framtiden. Så fort svaret kommer skall jag informera här om deras svar.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 13 juli 2015, 12:56

Sven R, jag har försökt förklara det jag anser vara ett skydd för både medlemmar och fd medlemmar, alltså att användarnamnet är unikt och skyddat från att någon annan i framtiden tar samma användarnamn.

För att avsluta dig på AF på egen begäran blev du "Bannlyst" - men ditt användarnamn finns ändå kvar - som ett skydd för dig och som ett skydd för AF - som måste kunna härföra alla inlägg till rätt författare.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 13 juli 2015, 13:37

Leif,

Jag ser detta som ett skydd för medlemmarna, både aktiva och fd medlemmar. Det du skrivit finns kvar på forumet. Jag tror inte att du akulle gilla att om du lämnar forumet en ny medlem använder ditt gamla användarnamn, kanske till och med med utger sig för att vara du...

Alla forum är skyldiga att kunna hänföra alla inlägg till rätt författare, både nu och i framtiden. Alla forum gör detta genom att användarnamnet inte tas bort från forumet. Detta är alltså inte unikt för SAF.

Jag har skrivit till Datainspektionen och bett om deras syn på detta. Deras svar bestämmer hur vi gör med detta i framtiden.

Tinget är naturligtvis inte illasinnat på något sätt. Vi vill (och måste) naturligtvis följa lagen i alla dess aspekter som gäller publika forum. I detta ligger även att skydda medlemmarna.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar