Hur många arkeologer

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
rick

Hur många arkeologer

Inlägg av rick » 1 maj 2015, 18:00

Som tråden heter, hur många har vi i Sverige? Hur många kommer över hit nu. Med nystart och allt. Ser gärna en del gamla namn jag följt under åren.

Såg att det var drygt 2600 personer på Arkeologiskt forum. Nu är ju självklart alla inte arkeologer där.

Användarvisningsbild
Jan Owe

Re: Hur många arkeologer

Inlägg av Jan Owe » 9 maj 2015, 23:05

SCB har en massa statistik. Man använder s.k. yrkeskoder för att dela in befolkningen i vad man jobbar med. Hm, i Sverige "är" man ofta sitt yrke man "har" det inte, slut på tankeparentesen. Yrkeskoden för arkeologer är 2442. Men i den koden ingår inte bara arkeologer, där ingår även sociologer, etnologer, kulturgeografer, genusvetare, antropologer m.fl. (Totalt 19 olika yrken enligt vad man kan få fram här: https://www.h5.scb.se/yreg/). I alla fall, en sökning i statistikdatabasen hos SCB (jag sökte här) ger att det under 2013 fanns 876 personer anställda som "2442" i åldern 16-64 år. Då ska alltså alla andra än arkeologer rensas bort, å andra sidan ska en hel del över 65 räknas in och så finns det många "diversearbetare" där att vara arkeolog bara är en delsysselsättning.
Siffran 876 säger alltså inte så mycket, men kan i alla fall vara en utgångspunkt.

rick

Inlägg av rick » 1 juli 2015, 08:56

Tack för svaret Jan Owe. Lite senkommet från mig.

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 1 juli 2015, 09:36

Vi kan leka lite med siffror. Det ligger lite bakom dem men de är inte helt tillförlitliga. Jag tänker nu i termer av årsarbetstillfällen snarare än personer.

Exploateringsarkeologer:
-SHM AU, 100 fast anställda, 20 (?) extra
-Länsmuseer/motsv, 100 fast anställda, 20 (?) extra
-Privata bolag 100 (?) arkeologer (här finns det väldit många enmansbolag, många pysslar mer med mkb än klm)

Myndigheter:
-21 länsstyrelser med i genomsnitt 3 arkeologer / länsstyrelse -> 63 arkeologer
-RAÄ myndigheten, gissningsvis 30 arkeologer(?)
-Övriga myndigheter 5 arkeologer

Övriga:
-Kanske 20 arkeologtjänster fördelade på museerna, ej exploateringskopplade
-Universitet/högskolog, 75 årstjänster inklusive doktorande (?)

Utifrån detta överslag landar vi på drygt 500. Jag tror mina siffror är i underkant men de ger en antydan om storleken på saker och ting. Kanske är runt 700 en mer rimlig uppskattning. Sedan kommer arkeologin att explodera och det blir många nya tjänster under ett par år framöver bara ostlänken kommer igång.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar